Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur nödvändigt är det med randpatron i en kombi?

Featured Replies

Publicerat

Jag har börjat gå i kombitankar sedan jag blev med jaktmark då mycket av småviltsjakten

sker med drivande hund och det ger lite större flexibilitet när man står på pass.

Det går naturligtvis att släpa två bössor, men av någon anledning känns det som om

det blir rätt jobbigt.

Har sneglat lite mot kombinationen 12/7,57R men utbudet är inte så stort och jag är snål

så här i början då det är mycket pengar som ska ut.

Efter en liten diskussion med en kompis i jaktlaget lutar jag mer åt en klass2 kombi.

Visst man får avstå eventuell älg som är kvar men är det kalv må det väl vara hänt och

finns det stora djur kvar så får man väl vackert släpa två bössor då.

(Vill i ärlighetens namn inte skjuta vuxen älg med en klass1 kombi heller då jag gärna skulle vilja ha fler skott i magasinet...)

Valet står egenligen mellan en 5,6-52R eller 222 rem.

Fördelen med 222 är att jag börjat titta framåt i garderoben och tror att jag kommer att vilja ha en småviltstudsare för

rävjakten (och kanske rådjur). Då känns det som ett bättre val att välja en 222 i kombin också för handladdningens skull och man kan nyttja samma komponenter och kanske samma laddningar.

Dock är den inte en randpatron så där har den ju ett minus.

Hur skulle ni resonera i denna fråga?

Publicerat

Jag går också i kombitankar..igen.. :mad:

Jag är ute efter en kl 1 kombi dock, och då helst i 7x57R, 7x65R eller 8x57 JRS, hagelpipan spelar mindre roll om den är 12 eller 20.

Jag har haft en kl2 kombi, en Valmet 212 i 12-222.

Mycket trevlig bössa, men anledningen till att den gick bort var just det att det inte var en randpatron i den.

Hade en del krångel med utdragaren, som retade mig främst på vintern när man var tvungen att dra av sig hansken hela tiden för att pilla ut hylsan.

Svärgubben hade en Merkeldrilling med 6,5x55 pipa, och han sålde den av samma anledning som jag sålde kombin, för mycket fippel med den randlösa hylsan om man har otur.

Nu finns det många som har randlöst i sina brytvapen, och är nöjda med det, men min åsikt är att det ska vara randhylsa i ett brytvapen.

Men jag har lite svårt att förstå vad du menar med att det skulle vara ett dåligt utbud på kombis med 7mm kulpipa ?

Jag tycker att det är mest sådana som man hittar, tyvärr, för mig, så är det mest tunga finska och ryska som man ser, men det finns ju en hel del andra lätta europeiska också, men då blir ju priset högre också.

5,6x52R är en riktigt fin kl 2 kaliber, synd bara att utbudet på kulor för handladdning är så uselt.

Annars har du ju 5,6x50R också, en mycket trevlig och välskjutande patron i rätt vapen, och den har ett betydligt större utbud av kulor för handladdning.

Publicerat

jag har haft 222r i kombi i några år utan problem(men drillingen missade utdraget två tre gånger) och använde den mycket men när man ser hur många som har haft problem så är det nog bäst med 5,6x52.

Publicerat
Jag har börjat gå i kombitankar sedan jag blev med jaktmark då mycket av småviltsjakten

sker med drivande hund och det ger lite större flexibilitet när man står på pass.

Det går naturligtvis att släpa två bössor, men av någon anledning känns det som om

det blir rätt jobbigt.

Har sneglat lite mot kombinationen 12/7,57R men utbudet är inte så stort och jag är snål

så här i början då det är mycket pengar som ska ut.

Efter en liten diskussion med en kompis i jaktlaget lutar jag mer åt en klass2 kombi.

Visst man får avstå eventuell älg som är kvar men är det kalv må det väl vara hänt och

finns det stora djur kvar så får man väl vackert släpa två bössor då.

(Vill i ärlighetens namn inte skjuta vuxen älg med en klass1 kombi heller då jag gärna skulle vilja ha fler skott i magasinet...)

Valet står egenligen mellan en 5,6-52R eller 222 rem.

Fördelen med 222 är att jag börjat titta framåt i garderoben och tror att jag kommer att vilja ha en småviltstudsare för

rävjakten (och kanske rådjur). Då känns det som ett bättre val att välja en 222 i kombin också för handladdningens skull och man kan nyttja samma komponenter och kanske samma laddningar.

Dock är den inte en randpatron så där har den ju ett minus.

Hur skulle ni resonera i denna fråga?

Här har du en som är strax under KL1

Vapentyp: Drilling

Fabrikat: Sauer&Sohn

Modell: Std

Kaliber: 12/6,5X57R

N/B: Beg

Kommentar:

Hakm.Ringar 30mm

Pris: 13900 kronor

Mvh Anders Hj

Publicerat

Att ha två bössor med soama patron kan stäla til det ibland

Då patronlägena kan vara väldigt olika

Desuttom behöver ofta brytvapens hylsor kalibreras hårdare

Och den laddningen som är lagom i stutsaren kan vara för hård i brytvapnet viket kan leda till otrevligheter om patronerna då blandas i hop :mad:

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Kommentar:

Hakm.Ringar 30mm

Mvh Anders Hj

Trevlig.

Passar tyvärr inte då jag som jag skrev just nu är snål....

Tycker generellt dessutom drillingar gör sig bättre i kaliber 20 så om jag ska

slå på stort någon gång så blir det en sån...

Publicerat
  • Författare
Att ha två bössor med soama patron kan stäla til det ibland

Då patronlägena kan vara väldigt olika

Desuttom behöver ofta brytvapens hylsor kalibreras hårdare

Och den laddningen som är lagom i stutsaren kan vara för hård i brytvapnet viket kan leda till otrevligheter om patronerna då blandas i hop :mad:

Mvh Anders Hj

Värdefull information för en rookie!

M.a.o så är det bättre att satsa på en separat till brytvapen.

Publicerat

Kommentar:

Hakm.Ringar 30mm

Mvh Anders Hj

Nog är väl 6,5x57R en klass 1 , ligger väl dock i gränslandet .

Publicerat
  • Författare
Jag går också i kombitankar..igen.. :mad:

Jag är ute efter en kl 1 kombi dock, och då helst i 7x57R, 7x65R eller 8x57 JRS, hagelpipan spelar mindre roll om den är 12 eller 20.

Jag har haft en kl2 kombi, en Valmet 212 i 12-222.

Mycket trevlig bössa, men anledningen till att den gick bort var just det att det inte var en randpatron i den.

Hade en del krångel med utdragaren, som retade mig främst på vintern när man var tvungen att dra av sig hansken hela tiden för att pilla ut hylsan.

Svärgubben hade en Merkeldrilling med 6,5x55 pipa, och han sålde den av samma anledning som jag sålde kombin, för mycket fippel med den randlösa hylsan om man har otur.

Nu finns det många som har randlöst i sina brytvapen, och är nöjda med det, men min åsikt är att det ska vara randhylsa i ett brytvapen.

Men jag har lite svårt att förstå vad du menar med att det skulle vara ett dåligt utbud på kombis med 7mm kulpipa ?

Jag tycker att det är mest sådana som man hittar, tyvärr, för mig, så är det mest tunga finska och ryska som man ser, men det finns ju en hel del andra lätta europeiska också, men då blir ju priset högre också.

5,6x52R är en riktigt fin kl 2 kaliber, synd bara att utbudet på kulor för handladdning är så uselt.

Annars har du ju 5,6x50R också, en mycket trevlig och välskjutande patron i rätt vapen, och den har ett betydligt större utbud av kulor för handladdning.

Jo det dyker upp en hel del 7mm så visst går de att få tag på.

De tenderar dock att ligga betydligt högre i pris än 5,6orna vilket gör att snåltarmen protesterar lite...

Hade jag varit med lite längre och haft mindre behov av andra saker så hade jag kanske resonerat lite annorlunda.

Kanske t.o.m. är bättre att vänta nåt år och släpa två bössor detta året, alternativt hålla sig till de djur som komemr inom hagelhåll...

Publicerat
Jo det dyker upp en hel del 7mm så visst går de att få tag på.

De tenderar dock att ligga betydligt högre i pris än 5,6orna vilket gör att snåltarmen protesterar lite...

Hade jag varit med lite längre och haft mindre behov av andra saker så hade jag kanske resonerat lite annorlunda.

Kanske t.o.m. är bättre att vänta nåt år och släpa två bössor detta året, alternativt hålla sig till de djur som komemr inom hagelhåll...

Nu har jag inte haft någon sådan själv, men efter vad jag hört, så tror jag att du skulle uppskatta 5,6x52R, eller 22 Savage som den heter i USA.

Nackdelen är som sagt det något magra kulutbudet, då den har diametern .227/.228.

Men samtidigt så finns det ju en hel drös av fina kombibössor med den kulkalibern till salu, så du behöver inte betala många kronor för ett bra vapen.

På Vapex finns det Hornady 70 grs SP i 227, och S&B 71 grs FMJ och SP i 228.

Norma har en fabriksladdad 71Grs SP, men tydligen ingen Jaktmatch.

Nya hylsor var dyrt såg jag, men det brukar ju säljas en del ammo på blocket ibland, och i många fall följer det ju med ammo när man köper bössan.

Publicerat

Att du ska ha randpatron av både 5,6x52R & 7x57R är ju en självklarhet, men det råkar du ju redan veta B)

/Jansson

Publicerat

Jag har genom åren jagat med två olika 5.6x52 bössor, dels en Brno kombi som jag köpte i slutet av -80 talet mitt under "rådjursexplosionen" när vi sköt stora mängder rådjur. Denna bössa efterföljdes av en Merkel 32 drilling även denna i 5.6x52. Under de 10 år som jag använde dessa båda bössor sköt jag rätt många rådjur, rävar, gäss och annat småvilt med denna utsökta småviltskaliber.

Jag har svårt att föreställa mig en bättre rådjurskaliber än 5.6x52R, det var också mina erfarenheter med denna kaliber som ledde till att jag bestämde mig för att skaffa en liten 6x45 som egentligen ligger väldigt nära 5.6x52R i prestanda.

Effekten i vilt är väldigt "lagom" med de ordinära blyspetskulorna från Norma (läs Hornady), jag laddade dessa till 870 m/s och vande mig snabbt vid att rådjuren inte sprang mer än max 20 meter innan de lade sig. Jag kan inte heller påminna mig att det någonsin var några anmärkningsvärda skador på viltet.

Jag sköt dessutom en del gås med helmanteln och fick en skaplig effekt med dessa kulor.

Nackdelen är givetvis att utbudet av kulor för handladdning eller färdigladdad ammunition är rätt begränsat även om de kulor och laddningar som finns är framtagna för just 5.6x52R vilket innebär att funktionen är riktigt bra. det är också enkelt att få fram laddningar med både blyspets och helmantel som samskjuter.

Om man sedan skall ha en klass 2 drilling eller ej beror såklart på behovet och vilket vilt man avser att jaga. För egen del har jag numera valt att inte jaga med kombinationsvapen på grund av att jag inte vill skjuta rådjur med hagel men det är måhända en annan historia.

Henrik

Publicerat

Ni som är hugade kombispelkulanter...

Jag har precis köpt mig en BRNO 12/7X57R + 12/12 en ZH305

Inser att det inte är ett vapen för mig.

Jag vill ha två hagelpipor.

Jag skjuter ju aldrig på över 25 meter endå.

Så är det någon som vill köpa en kombi + pipsett är ni välkomna att höra av er.