Publicerat September 15, 200916 yr Vilken är bäst och vad för abonemang ska man ha...... Har funderat och funderat kanske använder dom samma teknik? Astron går bort då räckvidden är för kort och bristen på skallindikator... Den blir för klumpig om man ska släpa med någon antenn, det finns ju problemet med antennfästen mm annars är ju den super...... Kanske det är någon ny version på gång? Största frågan är vem vinner Pointer eller tracker och då menar jag de nya gprs pejlarna....
Publicerat September 15, 200916 yr jag har trackerhunter utan live då jag inte behöver veta vad hunden gör hela tiden,och därför jag inte litar på en astro hellre,när jag undrar var hunden är så får man reda på det,, nackdelen är mottagning samt telefon kostnad,men finns många med gratis sms osv
Publicerat September 16, 200916 yr Författare jag har trackerhunter utan live då jag inte behöver veta vad hunden gör hela tiden,och därför jag inte litar på en astro hellre,när jag undrar var hunden är så får man reda på det,, nackdelen är mottagning samt telefon kostnad,men finns många med gratis sms osv Ok ja den nyaste kan man ju använda både live och sms och om jag fattat det rätt så kan man ställa in intervall mm...... Jag har heller inte användning av att vet varje sekund va hunden gör men man kollar ju bara när man vill veta:) eller? Hur är det med mottagningen då? alltså där det är lite sämre hur fungerar det då? kräver den bra mottagning då hunden oftast springer lite lägre i "undervegitationen"?
Publicerat September 16, 200916 yr har bara använt min ca 10 gånger och 4-5 gånger under jakt,bor vars det är uruselt mottagning men inga problem eller fördröjda sms ännu,men fördelen är med garmin att den är gratis och väldigt bra om du har en sko putsare halsbanden kostar idag inget alls ca 3000kr för komplett set och nya trackerhunter pogramet gratis 1 år med 50 kartor...skulle iaf testa den då garmin kommer juh med nya karta senare i år sägs det,men alla som äger en tracker är iaf inte många som bytt bort den mot en garmin iaf vad jag vet.det säger en del...garmin ska jag själv ha som back up pejl då den funkar föga bra till min hund iaf
Publicerat September 16, 200916 yr Hej! Vart jagar du någonstans i sverige? Jag har kört med de "Gamla" bandet i 2 år över hela sverige och det är svackor i Skåne såväl som i Norrland men för att få i väg ett Sms så krävs det inte så mycke nätförbindelse. Däremot kan det va sisådär med Gps och positioneringen på kartan. Har även det nya nu men har ej hunnit prova det. Kan åter komma om det. Mvh/Christer
Publicerat September 16, 200916 yr Författare har bara använt min ca 10 gånger och 4-5 gånger under jakt,bor vars det är uruselt mottagning men inga problem eller fördröjda sms ännu,men fördelen är med garmin att den är gratis och väldigt bra om du har en sko putsare halsbanden kostar idag inget alls ca 3000kr för komplett set och nya trackerhunter pogramet gratis 1 år med 50 kartor...skulle iaf testa den då garmin kommer juh med nya karta senare i år sägs det,men alla som äger en tracker är iaf inte många som bytt bort den mot en garmin iaf vad jag vet.det säger en del...garmin ska jag själv ha som back up pejl då den funkar föga bra till min hund iaf Hade tänkt mig en garmin före hösten men har ändrat mig då jag och en kompis va ute och jagade björn och när gamin ballade ur va de ca 1.5 km ifrån oss och via min swepoint kunde vi följa och se hur dom skällde (en plottik och jämttik) När det sen vart stopp kunde vi konstatera på garmin att dom stod still inne på grannlagets mark och vi ringde dom och fick gå in och skjuta den:) Sammarbetet mellan pejlarna va bra dock anser jag att det är lite för kort räckvidd ibland på swepointen men någon form av skall indikator tycker jag är viktig......... Garmins räckvidd är för kort.......... 3000 låter ju inte så farligt får nog investera lite
Publicerat September 16, 200916 yr Författare Hej!Vart jagar du någonstans i sverige? Jag har kört med de "Gamla" bandet i 2 år över hela sverige och det är svackor i Skåne såväl som i Norrland men för att få i väg ett Sms så krävs det inte så mycke nätförbindelse. Däremot kan det va sisådär med Gps och positioneringen på kartan. Har även det nya nu men har ej hunnit prova det. Kan åter komma om det. Mvh/Christer Jag jagar utanför lillhärdal i härjedalen och utanför mora.
Publicerat September 16, 200916 yr Författare Hej!Vart jagar du någonstans i sverige? Jag har kört med de "Gamla" bandet i 2 år över hela sverige och det är svackor i Skåne såväl som i Norrland men för att få i väg ett Sms så krävs det inte så mycke nätförbindelse. Däremot kan det va sisådär med Gps och positioneringen på kartan. Har även det nya nu men har ej hunnit prova det. Kan åter komma om det. Mvh/Christer Är det tracker du har då?
Publicerat September 17, 200916 yr vill man vara eb vandrande mast så är astron ett alternativ,men www.gpspejling.se har billiga halsband och tycker personligen att live funktionen på tracker inte är specilet värd då det suger batteri som fan med blåtand osv..dock ska det funka bra i övrigt.. har telia kort och det bör funka i björnlandet ingo bor i,,trasiglampa(wäppa) bor väl även där,å han gillar astron dock
Publicerat September 17, 200916 yr Använder en DooGPs från Swedpoint och är nöjd med den nu när dom fått ordning på programvaran. Använder GPRS där det funkar och det gör det för det mesta (jagar i södra Småland). Använder man GPRS i halsbandet har man ju även möjlighet att gå in i datorn och se var hunden varit. Rätt kul att kunna se i Google Earth var hunden varit. \mats
Publicerat September 17, 200916 yr Jag har nya tracker halsbandet och kör uppdateringarna via GPRS. Kör ganska täta uppdateringar då det är lite kul att kunna se hur unghunden rör sig. Så länge jag inte kör GPSen i telefonen för att även få min egen position så har batteritid på telefonen inte varit något problem. Jag valde Telias (för täckningen i mitt område) kontantkort i halsbandet. Med GPRS ger det en maxkostnad på 9 kr/dag. Om man planerar att köra på TackerHunters gratismjukvara med 50 kartrutor så är ett tips att man ska hålla koll på vilka kartrutor och detaljnivåer man laddar ner. Iaf för mig så gick dom 50 första kartrutorna åt ganska så snabbt
Publicerat September 17, 200916 yr Vilken är bäst och vad för abonemang ska man ha...... Har funderat och funderat kanske använder dom samma teknik? Astron går bort då räckvidden är för kort och bristen på skallindikator... Den blir för klumpig om man ska släpa med någon antenn, det finns ju problemet med antennfästen mm annars är ju den super...... Kanske det är någon ny version på gång? Största frågan är vem vinner Pointer eller tracker och då menar jag de nya gprs pejlarna.... Pointern och Tracker är ju samma sak...så där finns ingen skillnad ! Det sade tom Trackers representant här i Finland. Mitt föra Tracker halsband fick något fel och jag lämnade in det till Tracker och när jag fick hem det igen så hade dom skicka ett precis samma halsband fast nytt....ända skillnaden var att det nu stod Pointer på det i stället.
Publicerat September 17, 200916 yr Pointern och Tracker är ju samma sak...så där finns ingen skillnad ! Det sade tom Trackers representant här i Finland.Mitt föra Tracker halsband fick något fel och jag lämnade in det till Tracker och när jag fick hem det igen så hade dom skicka ett precis samma halsband fast nytt....ända skillnaden var att det nu stod Pointer på det i stället. Hej I sverige är Pointer och Tracker olika. Pointer säljer DoGPS som ser ut som i tråden. Tror den heter något helt annat i Finland. DoGPS \mats
Publicerat September 17, 200916 yr Författare Använder en DooGPs från Swedpoint och är nöjd med den nu när dom fått ordning på programvaran. Använder GPRS där det funkar och det gör det för det mesta (jagar i södra Småland). Använder man GPRS i halsbandet har man ju även möjlighet att gå in i datorn och se var hunden varit. Rätt kul att kunna se i Google Earth var hunden varit.\mats Har det varit problem med dom tidigare modellerna?
Publicerat September 17, 200916 yr Författare Pointern och Tracker är ju samma sak...så där finns ingen skillnad ! Det sade tom Trackers representant här i Finland.Mitt föra Tracker halsband fick något fel och jag lämnade in det till Tracker och när jag fick hem det igen så hade dom skicka ett precis samma halsband fast nytt....ända skillnaden var att det nu stod Pointer på det i stället. Ok jag trodde nästan att skillnaden inte va så stor:D Såg på pointers sida att man kunde ställa in något så skulle man se även hundar som hade tracker
Publicerat September 17, 200916 yr Har det varit problem med dom tidigare modellerna? Inte själva halsbandet hade ett av den förra modellen utan GPRS och både det och det jag har nu har funkat bra. Däremot var programvaran i telefonen lite buggig bl.a. hade den svårt att hitta den inbyggda GPS:en i min Nokia 6220. Men nu funkar det bra, ser både mig och hunden. Enda problemet jag har är när jag ringer upp hunden och sedan stänger samtalet stängs även programmet, men det är bara att starta om det så funkar det igen. \mats
Publicerat September 17, 200916 yr HejI sverige är Pointer och Tracker olika. Pointer säljer DoGPS som ser ut som i tråden. Tror den heter något helt annat i Finland. DoGPS \mats Jaha...verkar nog så ! Pointer och Tracker är iaf i Finland samma pejl med olika namn bara. Ultrapoint verkar dom heta här i Finland ! http://www.ultrapoint.fi/sv/hund_gps/
Publicerat September 20, 200916 yr Författare Tror efter en massa tänkande och funderande;) att jag kör på en astro iaf...... Tänkte skaffa en sån där lång antenn att släpa med mig (den kan man ju ha i hundförarväskan) och så tänkte jag nog fixa en väst till den och köra swepointen på halsen så jag får skallindikatorn;) Har ju en ganska ny garmin collorado som jag kanske kan byta in och så har jag redan kartor som täcker jaktmarkerna, har jaktkompisar som kör garmin så man kan ta in deras hundar,mm mm.... Det blir ju det billigaste sättet tror man får ganska god räckvidd iaf (Swepointen brukar ju räcka till så.......
Publicerat September 21, 200916 yr 6999:- astron 1500:- karta 795:- antenn drift kostnad på batterier om man inte envisas med ladda egna som ger sämmre effekt (1,2v) så att den är billigare än tracker myway för vanligt 5000kr komplett och driftkostnad på 100kr månaden så så 2 år innan man har kommit upp i samma pris..så att om man köper en från usa för 3600kr är den billig
Publicerat September 21, 200916 yr Författare 6999:- astron1500:- karta 795:- antenn drift kostnad på batterier om man inte envisas med ladda egna som ger sämmre effekt (1,2v) så att den är billigare än tracker myway för vanligt 5000kr komplett och driftkostnad på 100kr månaden så så 2 år innan man har kommit upp i samma pris..så att om man köper en från usa för 3600kr är den billig Jag fick ett så bra erbjudande så jag kunde inte låta bli:) Den totala kostnaden för min Garmin uppkom till 5000 då jag fick 2000 för min gamla GPS och antennen fick jag på köpet:) Kartor har jag redan:) där av mitt val..... Nu sitter jag helt plötsligt här med en garmin och funderar vad har jag ställt till med:) Men Hyfsat pris vart det iaf :lol:
Publicerat September 25, 200916 yr Författare Efter att ha testat Garmin denna vecka kan jag inte annat än att ge den beröm:) Det där med räckvidden är ganska underskattad iaf i bergen här som det tar en dag att nå toppen på I går fick jag in tiken på 4 km med den vanliga antennen :o Idag hade jag henne på ca 3 km hon går ur ibland men det är bara några små svängar och jag kan flytta några meter för att få in henne... Ska bli intressant när jag får teleskop antennen..... Igår va jag dessutom utanför allt vad mobil teckning heter så då hade inte telefon pejlerna funkat iaf..... Va på ett eftersök på ett bedömt bom skott och tiken följde ca 15 km fågelvägen :o Tror hon är i form nu:) Super intressant att se sen vart hon sprungit och var älgarna tagit idag när vi jagade hade hon sprungit 22 km på förmiddagen:) Trodde att hon va ganska trång i söket Men nu har det kommit fram att hon är ut på ganska långa svängar..... Häftiga grejor det här!!!! Men vart är jakten påväg igenteligen?????
Publicerat September 25, 200916 yr http://www.pointer.fi/fi/panta.html http://www.tracker.fi/webshop/product_info...?products_id=41 exakt samma aparat kommer from samma fabrik,samma ägare men detta sättet säljer dom mer.
Publicerat September 27, 200916 yr jo visst är garminen fin att kolla söken på,men räckvidden eller apparaten håller i ca 30 min under söket för en hund som söker 10kmh ungefär... så att man inte är helt förstjust i dom är nog räckvidden framför allt..tracker har obegränsad och ringa och höra hunden samt kunna ligga och vila medans hunden söker med områdes alarm med gratis sms så blir det ungefär lika dyrt
Publicerat September 28, 200916 yr HejI sverige är Pointer och Tracker olika. Pointer säljer DoGPS som ser ut som i tråden. Tror den heter något helt annat i Finland. DoGPS \mats Den heter ju Swepoint i Sverige och ultrapoint i finland och görs av pointerjakt. Dessa är samma pejl. Tracker äger även pointersolution/pointer sen några år. Nåt reklamsnille tyckte att man skulle göra en pointer pejl trots att det är samma som tracker för att fler skulle handla. Alltså Twig som den populärt kallas fast det är telefonen som heter twig! Programvaran kanske skiljer lite i utseende men annars är de nog i princip lika. Vad jag förstod så skulle tracker sluta sälja Pointer till sverige nu. En anledning till alla namnmissförstånd är att ett Pointerjakt hade rättigheterna till namnet Pointer i sverige å pointer/Tracker i finland eller nå sånt svammel..