Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Märklig upplevelse på skjutbanan idag.

Featured Replies

Publicerat

Jag och min arbetskamrat for till skjutbanan idag, skönt några serier tills vi var nöjda. Pratade med två andra som också var där. Och när jag pratar med den ena så springer en räv fram och ställer sig under måltavlan på 80-90 meters håll. Den andra killen som ligger ner avlossar skott mot övre tavlan utan att märka räven.

Varpå räven bara tittade in i vallen där den hörde kulan, den blev inte rädd utan traskade vidare under måltavlorna och lyssnade på oss när vi pratade. Den kom även lite närmare innan den lungt gick in i skogen igen.

För att tillägga så hade räven inte skabb.

Vad kan förklara detta beteende?

/Mattias Å

Publicerat
Jag och min arbetskamrat for till skjutbanan idag, skönt några serier tills vi var nöjda. Pratade med två andra som också var där. Och när jag pratar med den ena så springer en räv fram och ställer sig under måltavlan på 80-90 meters håll. Den andra killen som ligger ner avlossar skott mot övre tavlan utan att märka räven.

Varpå räven bara tittade in i vallen där den hörde kulan, den blev inte rädd utan traskade vidare under måltavlorna och lyssnade på oss när vi pratade. Den kom även lite närmare innan den lungt gick in i skogen igen.

/Mattias Å

jag tror djur vet att dom är "trygga där", vi har en björn omkring vår skjutbana. men hur är det riktigt med att skjuta djur på skjutbana ? tex skabbräv.

Publicerat
  • Författare
jag tror djur vet att dom är "trygga där", vi har en björn omkring vår skjutbana. men hur är det riktigt med att skjuta djur på skjutbana ? tex skabbräv.

Det var en bra fråga. Om det skulle vara så uppenbart att den sitter under måltavlorna alltså i rätt skottriktning och har skabb. Borde man väll få skjuta!?

Men varför är räven i detta läge så "oskygg" När de brukar vara jätta skygga.

?

/Mattias Å

Publicerat

Det kan ha varit en årsunge,

de har lite taskig koll på läget under första tiden.

/Chris

Publicerat
  • Författare
Det kan ha varit en årsunge,

de har lite taskig koll på läget under första tiden.

/Chris

Vi var ganska överens över att det inte var en årsunge, men man vet aldrig.

Publicerat

Har själv varit med om att när vi gick fram och markerade så stod det en råbock 15 meter brevid vallen B) Visst vi sköt bara med 22or men jag tycker att det smäller nog högt för att skrämma i väg den. Så det är nog så att djuren känner sig trygga för smällarna.

Publicerat

Jag gissar också ungräv, de är lite modigare :wacko:

Sen att det var på en skjutbana, jag har flera gånger varit med om djur som kommer när det smäller, kanske är de nyfikna. Rådjur verkar ha en speciellt avslappnad inställning till skott, jag har flera gånger vait med om att de står kvar och tittar, till och med fortsätter beta, om de inte är de man skjuter på, kanadagäss lika så.

• 1 month later...
Publicerat

Har också varit med om rådjur på skjutbanan någon gång. Brukar se dom då jag jagar duva och kråka också, då står dom 300 m ifrån mig på andra sidan åkern och betar medans det smäller.

Publicerat

Hände samma sak för oss en kväll på pistolskyttet, när sista gruppen i fältskyttet går fram för att markera kommer det get, kid och en bock och går helt lugnt ca 30 meter bakom tavlorna där gruppen stod och markerade.

Publicerat

Att dom aldrig kan göra så under jakt:P Det jag sett på skjutbana vandrade iallafall förbi på ca 250 m.

Publicerat

hade förra vintern ko med dubbel kalv 25 m i sida från tavlan när vi sköt in inför toppjakten,,dom for ingenstans,,dom vet på något retligt sätt att jakten är över

• 2 months later...
Publicerat

I kanten på skjutvallen på vår skjutbana finns det sen ett par år ett gryt som används både av räv och grävling.

Publicerat

För många år sedan när jag gjorde lumpen och vi var på skjutbanan så kom en hare skuttande framför tavlorna när jag låg och sköt med ett M16 på 100 meters vallen.

Lyckades motstå grupptrycket (alla ropade förstås att jag skulle skjuta den) att skjuta den :-).

Samma vinter så kom en älgkviga in på en stridskjutning med skarp ammunition. Den norrländske skytten drog in en barlastad granat (Carl Gustav) i älgen som föga förvånande dog på fläcken. Fälldes för olaga och olovlig jakt om jag inte minns fel.

Men om en skabbräv kom in på skjutbanan då skulle jag nog dra ner den.

/Detstorablå

Publicerat

Dubbelpost ? (Firefox?)

Publicerat

Jag har en liknande upplevelse där en ren träffats av en barlastad femtonockenhalva. Ingen trevlig syn, vi såg först bara en massa blod i snön. Men efter en tids sökande hittade vi även renen som livit träffad i akterpartiet och dragit sig fram på frambenen i 30-40 meter från nedslagsplatsen.

Otäkt.

Publicerat
... en ren träffats av en barlastad femtonockenhalva.

Plötsligt händer det!

Enligt reklamen iaf B)

Snacka om överaskning...

Häromsistens när jag va till skjutbanan och skulle skjuta in i skenet av billjusen så stod där 9 dov och glodde framför älgbanan.

Publicerat

Jag har en skjutbana mitt i marken och det bästa vak passet är uppe på Älgvallen, kanske inte när det är skjutning B) men övrig tid.

Publicerat

Verkar vara ett ganska vanligt fenomen det här, min teori är också att dom känner sig trygga.

Har haft älg, dov och rådjur som helt lugnt har betat så gott som i skottlinjen på banan.

Publicerat
Plötsligt händer det!

Enligt reklamen iaf B)

Snacka om överaskning...

Häromsistens när jag va till skjutbanan och skulle skjuta in i skenet av billjusen så stod där 9 dov och glodde framför älgbanan.

Fan va du skryter, ;)

9 dov, hur många blev det kvar då?

/Christian

Publicerat

/Mattias Å

om det var banan i sollentuna/järva fältet finns det 3 gryt där inom 200 meter från banan,300meters banan har du en stor stentipp som är kullen innan tavlorna,där är det ett grävlingsgryt väldigt aktivt förut iaf...sedan har du 2 rävgryt på 80 meters banan ett just bakom vallen sedan ett längre upp i skogen om du håller lite höger så finns det ett,var aktivt...

så kanske den var benägen hålla grytet under uppsikt eller så? märkligt i vilket fall