Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har det skett som inte borde hända men hände ändå.

Featured Replies

Publicerat

Vi hade en riktigt dålig situation i söndags hos oss i Bondersbyn, Kalix.

"I söndags så var vi på västra sidan av älven och jagade ett pass. Några jägare fick besök av ett gäng thailändska bärplockare. 8 st närmare bestämt. Dom kom på bredd (ca. 20 m) och plockade allt i bärväg som dom såg och tog ingen hänsyn till att den första passaren hade sagt till dom på engelska att vi höll på med älgjakt i det aktuella området. Dom hade passerat 4 passare på bredd efter en del av passlinje.

Ska dom få nytta allemansrätten så får dom banne mig respektera att dom kan stöta på jägare som sitter och passar och försöker vara så tysta som möjligt. Bland thailändarna var det rena rama syjuntan hörde jag ifrån svågern som var en av dom som blev drabbad av detta folk. Nu hör det till saken också att vi får skjuta skabbräv och mårdhund under pågående älgjakt. Vad hade hänt om någon hade gjort detta med bärplockarna i närheten?"

Finns det någon lagtext som skyddar oss jägare i en sådan situation och som ger oss rätt att köra bort dom från marken där vi jagar och vi var först ute på marken?

Ska man beställa den här foldern och ge dom ifall vi blir drabbade fler gånger under pågående jakt?

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me.../91-620-8262-0/

Publicerat

Alla har rätt att med stöd av allemansrätten vistas i skog och mark. Däremot får man inte orsaka skador för markägaren. Det senare innebär att vissa kommersiella aktiviteter som medför skador och olägenheter för markägare har inte varit otillåtna. Jag tycker man kan ifrågasätta storskalig bärplockning på kommersiella grunder. Att inte veta vad man skjuter på, oavsett om det är älg eller mårdhund man tror sig skjuta på, håller dock aldrig!

Publicerat
  • Författare
Alla har rätt att med stöd av allemansrätten vistas i skog och mark. Däremot får man inte orsaka skador för markägaren. Det senare innebär att vissa kommersiella aktiviteter som medför skador och olägenheter för markägare har inte varit otillåtna. Jag tycker man kan ifrågasätta storskalig bärplockning på kommersiella grunder. Att inte veta vad man skjuter på, oavsett om det är älg eller mårdhund man tror sig skjuta på, håller dock aldrig!

Ja, jag vet det också att alla har rätt att vistas i skog och mark genom allemansrätten, men man tycker ändå att dom borde visa lite mer hänsyn efter det att den första personen har sagt till dom att det pågår älgjakt. Det är det som gör jägarna förba**ade när en del kanske har bet. dyra arrenden och rest lång väg för att få jaga i lugn och ro.

Publicerat

själv tycker jag allemansrätten har gått för långt och används helt fel. :/

Publicerat

Blir det inte lite ensidigt när vi som jägare gör patron ur och alltid skall anpassa oss efter om ryttare,bärplockare eller hundägare känner för att begagna våra marker?

Finns inte inställningen att ta hänsyn till oss?

I vintras var vi ute och jagade, det var upptag med hundskall och drev på väg mot mig och passgrannen.

Då kommer ett par med hund fram och frågar med hög röst vad vi jagar och om de stör? :P

Sen fortsätter de glatt fram igenom såten.

:wub:

MVH

H

Publicerat

Om det är ett medvetet saboterande av jakten så kan det falla under brottsrubriceringen "ofredande", eftersom man stör någons lagliga verksamhet (jakten). Att få till en fällande dom är docks lite svårt mht till bevisfrågor och rättsväsendets prioriteringar, men polisanmäl dem så får ni se.

Publicerat
  • Författare
Om det är ett medvetet saboterande av jakten så kan det falla under brottsrubriceringen "ofredande", eftersom man stör någons lagliga verksamhet (jakten). Att få till en fällande dom är docks lite svårt mht till bevisfrågor och rättsväsendets prioriteringar, men polisanmäl dem så får ni se.

Menar Du att den som sa till thailändarna först att vi bedrev älgjakt och att dom inte respekterade det att det skulle kunna bli ofredande? Man kan ju tycka att det låter rimligt efter att dom har blivit påtalade vad vi höll på med i söndags men struntade i det och fortsatte att plocka bär.

Publicerat

Jagar älg själv och tycker att folk skall få vistas i skogen oavsett älgjakt.

Den som håller i vapnet måste ju veta att kulan inte skadar något annat än det är tänkt.

Allt verkar bara handla om älgjakt, på möten handlar 38 av 40 punkter om älgjakt, förbjudet att jaga småvilt pga älgjakt osv.

Varför skall älgjakten få stänga ute småviltsjägarna?

Publicerat
  • Författare
Allt verkar bara handla om älgjakt, på möten handlar 38 av 40 punkter om älgjakt, förbjudet att jaga småvilt pga älgjakt osv.

Varför skall älgjakten få stänga ute småviltsjägarna?

Då är det väl dags att byta ut styrelsen! :rolleyes: Vi har rätt att jaga småvilt över hela våran mark under pågående älgjakt bara vi inte jagar i samma såt som älgjakten är tänkt att bedrivas i. Jag jagar på ca. 4600 ha i Bondersbyn, Kalix.

Publicerat
Det är det som gör jägarna förba**ade när en del kanske har bet. dyra arrenden och rest lång väg för att få jaga i lugn och ro.

Nu klampar jag också in i SJF-tråden.

Självklart ska man förvänta sig respekt, men detta är ju i många fall människor som skuldsatt sina hem

för att försöka rädda sin livssituation på andra sidan jordklotet, så dessa stackars jägare har iaf i mina

ögon drabbats av ett s.k. I-landsproblem!

Dock förstår jag frustrationen när dom väl sitter i skogen, kanske läge för en dialog med dom som

plockar hit arbetskraften :rolleyes:

Mvh: Jansson

Publicerat
  • Författare
Nu klampar jag också in i SJF-tråden.

Självklart ska man förvänta sig respekt, men detta är ju i många fall människor som skuldsatt sina hem

för att försöka rädda sin livssituation på andra sidan jordklotet, så dessa stackars jägare har iaf i mina

ögon drabbats av ett s.k. I-landsproblem!

Dock förstår jag frustrationen när dom väl sitter i skogen, kanske läge för en dialog med dom som

plockar hit arbetskraften :rolleyes:

Mvh: Jansson

Ja visst gör man det och är det bärplockare i min färdriktning när jag är i skogen så byter jag givetvis riktning och vill inte störa dom och jag antar att det är knappast något vilt kvar heller på den aktuella platsen.

Många kommer hit för att plocka en och halv till två årslöner på ett par månader som bärsäsongen varar. Jag tycker att det borde till ett bättre samarbete mellan de thailändska bemanningsföretagen och de svenska bäruppköparna. Bäruppköparna måste göra en bättre bedömning på hur hur mycket bär det förväntas bli och hur folk dom behöver som kommer hit och plockar bären.

Publicerat

jag vill flika in att Lsjonsson månar om säkerheten. Skyltar är uppsatta och respekteras inte. Låt säga att man inte hör dem bakom en skogsridå. Oavsett vad ni alla säger finns det ingen 100% säker skottvinkel att skjuta i. Djävulen är framme när man minst anar. Det är inte anser jag enbart jägarens fel alltid om det händer något. var och en måste visa respekt för den andre samtidigt annars funkar inte säkerhetstänket. Lsjonsson har gjort vad han skall och kan, det ser ni väl, han är orolig för att det ska hända en olycka.

Alla kan inte ha rätt till samma plats samtidigt, ur säkerhetssynpunkt ska man väl anmäla det då för att bärplockarna ska inse vad skylten och tillsägelsen har för syfte. ring snuten nästa gång och säg att det är riskabelt för dem att nonschalera varningarna på detta sätt.

Jag förstår dig, jag vill inte heller vara den som tror att man skjuter säkert och så händer det något.

Kalle

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.