Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgbössa igen..

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Funderar på ny älgbössa. Jag jagar i fjällterräng och skotthållen kan bli dryga och dagarna långa med väldigt mycket vandrande.

Vad jag är ute efter är alltså en flackskjutare som inte väger mycket.

Tänkte kapa ner pipan och montera ljuddämpare och behöver då en kaliber som klarar av en ganska kort pipa utan att tappa för mycket fart. Har funderat kring 7mmrem, 300 mfl. Men vet inte hur mycket pipkapning dom klarar?

Ytterligare en aspekt är priset, jag har inte tänkt lägga ner mycket pengar och ett begagnatköp är nog vad som gäller.

Och som sagt: vikten på vapnet är en stor faktor!

Kaliber och vapentips mottages tacksamt!

Publicerat

Tvivlar på att du kan få allt det där i en bössa, inga magnumkalibrar tål väl att kapa pipan. Kapar du pipan på en 300 magnum så får du prestanda som en 308 och ENORM mynningsflamma som bonus, köp då hellre en 308 och lär dig skjuta med den på längre håll. :wacko:

Publicerat

Det finns en hel del trådar där det frågas hur mycket man kan kapa en pipa utan att förlora prestanda osv för att man vill ha ett lätt vapen.Hur mycket väger 10-12 cm pipa?Det kan väl ändå inte vara nån märkbar skillnad om vapnet väger nåt hekto mer eller mindre?Är väl bäst att huka sig nu ;)

Publicerat
Det finns en hel del trådar där det frågas hur mycket man kan kapa en pipa utan att förlora prestanda osv för att man vill ha ett lätt vapen.Hur mycket väger 10-12 cm pipa?Det kan väl ändå inte vara nån märkbar skillnad om vapnet väger nåt hekto mer eller mindre?Är väl bäst att huka sig nu ;)

Det är väl längden på geväret som blir mer lätthanterlig och sätter man på en ljuddämpare så blir det väl ganska dålig balans i byssa och man tippar framåt:) jag har kapat min 8mm en dec och vilken skillnad på längd, betydligt mer än vad man tror iaf

Publicerat

den gamle goda 9,3x62 med en hög bc 15 grams kula kanske, vapen i kalibern finns det ju i alla fall så det räcker.

Publicerat
Det är väl längden på geväret som blir mer lätthanterlig och sätter man på en ljuddämpare så blir det väl ganska dålig balans i byssa och man tippar framåt:) jag har kapat min 8mm en dec och vilken skillnad på längd, betydligt mer än vad man tror iaf

Som jag skrev så finns det en del trådar om kapa pipan för att spara vikt, i just detta fall att man vill korta pipan när man monterar dämpare för att få bättre balans är ju inget att diskutera.Får väl starta en ny tråd om detta ursäkta intrånget

Publicerat
  • Författare
Som jag skrev så finns det en del trådar om kapa pipan för att spara vikt, i just detta fall att man vill korta pipan när man monterar dämpare för att få bättre balans är ju inget att diskutera.Får väl starta en ny tråd om detta ursäkta intrånget

Det gör inget! Fortsätt gärna den diskussionen här, jag är iallafall intresserad av ämnet!

Jag vill ha ett vapen med så låg vikt som möjligt men också kort för att vara smidig att bära. Bär oftast vapnet liggande över axeln med handen runt pipan eller liggande på tvärs bakom nacken på ryggsäcken så att säga.

Har dämpare på okapad 62cm pipa på 6,5 an och det blir otympligt. Denna studsare vill jag inte kapa ner av olika orsaker utan tänkte fixa till en renodlad älgbössa.

Jag vill alltså ha den kort och lätt och med bibehållen långhållskapacitet! Så fortsätt gärna ge förslag!

Publicerat

Dämpare på en slikt pang är knappast det som är det bästa köpet,

långsamma, planerade skott lånar sig till bruk av kåpor eller pluppar.

Tror att det var i en nummer av Vapentidningen som Trond eller vad han heter skrev att han på sin fjällbössa elekterat bort dämpare för det fall att det hände något med den så skulle det behövas en ny inskjutning,

för egen del har jag svårt att se vad han menar med detta men sådant var rådet.

Vidare,

att blanda samma korta pipor och 7 mm/300 mag kalibrar är inget vidare, mitt tips för billighet och "brahet" är en välskjutande 30-06:a av Tikka eller Sako tillverkning,

laddad med 165 grains kulor är den en långskjutare av rang,

vill man ha den lättare är det bara att köpa en lätt kompositkolv.

För egen del hade jag lagt vikten, jupp med avsedd ironi på ett vapen med goda skjutegenskaper, dvs relativt hög vikt och på en bättre vapenrem/bärsele att forsla den med.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Dämpare på en slikt pang är knappast det som är det bästa köpet,

långsamma, planerade skott lånar sig till bruk av kåpor eller pluppar.

Tror att det var i en nummer av Vapentidningen som Trond eller vad han heter skrev att han på sin fjällbössa elekterat bort dämpare för det fall att det hände något med den så skulle det behövas en ny inskjutning,

för egen del har jag svårt att se vad han menar med detta men sådant var rådet.

Vidare,

att blanda samma korta pipor och 7 mm/300 mag kalibrar är inget vidare, mitt tips för billighet och "brahet" är en välskjutande 30-06:a av Tikka eller Sako tillverkning,

laddad med 165 grains kulor är den en långskjutare av rang,

vill man ha den lättare är det bara att köpa en lätt kompositkolv.

För egen del hade jag lagt vikten, jupp med avsedd ironi på ett vapen med goda skjutegenskaper, dvs relativt hög vikt och på en bättre vapenrem/bärsele att forsla den med.

/Christian

Tack för det svaret!

Kikade runt lite och häftigaste till 30-06 jag hittade var Nosler BST 9,7 gram. Hur funkar den till ändamålet?

Och hur mycket törs man kapa ner en 30-06 pipa?

Publicerat

-NBT:n är i vekaste laget för älg, men en SST från Hornady eller en Nosler Partition om så föredras fungerar fint,

kom ihåg allt är inte Norma som kan skjutas i pangen, Federal/hornady fabriks finns att hitta i Sverige,

min tanke var att du skall ge fan i att kapa pipan,

det är ett vägval, lång pipa=fart, kort pipa= eldsflamma och lägre fart, vill du ha en kort pipa så kör på en kaliber som klarar av kortare pipor.

Med en 30-06 och en 55+cm lång pipa bör du få bra farter, att dämpa blir ditt eget val.

/Chris

Publicerat

Hallå!

Jag köpte en sådan billighetsbössa som Christian beskriver. Det är en Tikka LSA 65 i kaliber 30-06. Den har en 55 cm pipa och skjuter utmärkt, den är dessutom smidig att bära med sig, har ett utmärkt trycke som man lätt ställer in själv genom en skruv i magasinschaktet. Löstagbart magasin i plåt för fem patroner, repeterar perfekt och jaa, vad mer kan man begära av en bössa för 3 500:- :huh:

Publicerat

Christian har redan sagt allt som behöver sägas om detta, vill egentligen bara återigen påpeka att låg vapenvikt och långa skotthåll inte är en helt lyckad kombination.

Konventionella kulkonstruktioner ger dig bäst effekt på de lite längre avstånden.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket!

Det lutar åt en Tikka 30/06 då.

Funderade lite på 300 WSM? Kan det vara nåt för mitt ändamål?

Publicerat

300 WSM är ett coolt namn för ammo som är 2x priset på 30-06 ammo,

därtill ger den dig inget mer effektmässigt i det vapen eller den typ av vapen som du tittar på,

i ett annat vapen kanske, men inte i dessa och inte till det priset.

/Christian