Publicerat September 16, 200916 yr är det något att ha? Har lite problem med ögondominans! kan detta vara något för mej! på min bössa sitter det ett litet rött(1cm) korn på men antar att det inte alls är jämförbart med easy hit är det svårt att ta bort easy hit om man vill det? hur ska man se kornet vid rätt anläggning! har det betydelse vilken grovhet man väljer?
Publicerat September 16, 200916 yr hm. Jag är lite ute på hal is nu. Men det finns inga fasta regler om att man behöver ha båda ögon öppna vid hagelskytte. Förutom på senare år då det blivit en oskriven lag att det ska vara så. Har man dom förutsättningarna att t.ex man har vänster öga dominant och är vänsterskytt, så då bör man ha båda ögon öppna då du såklart får bättre syn och vinklar då.. Däremot om höger öga är dominant som vänsterskytt så ska höger öga vara fast, då det annars förstör siktbilden för mycket. Men som svar på din fråga så kan jag ärligt talat inte tro att en neontråd förbättrar dominansen i dit skjutöga. Testa att börja "kisa" lite mera med det du inte siktar med så kanske problemet helt försvinner, utan att du behöver montera något självlysande prick fram på pipan. Mvh C-A
Publicerat September 16, 200916 yr Easy hit löser nog dit problem. De sätts på med dubbelhäftande tejp. Inga större problem o få väck utan att det blir åverkan. Är ett fiberrör som gör att det inte går att se "kornet" med fel öga. Har själv problem med att mina ögon altererar, alltså ibland styr höger o ibland vänster. Kisar jag med vänster öga så löser jag oxå det problemet utan Easy Hit men det gäller ju o komma ihåg det när man jagat o skjutit med bägge ögonen öppna sen man va skitunge...
Publicerat September 16, 200916 yr Författare jo jag kisar med när jag skjuter men tänkte att detta kunde vara något! har set att en del använder dessa men har aldrig provat själv
Publicerat September 16, 200916 yr Förlåt mig. Jag trodde Easy hit var dendär extralånga fiberpinnen. Heter inte den också så?
Publicerat September 16, 200916 yr Jag är dumögd, dvs höger skytt med dominant vänsteröga. Har testat Easy hit, funkar inget vidare, ser två korn varav det lyser i det ena (det rätta) men det blir för mycket fokus på kornet och för lite på målet så bommarna blev talrika. Att blunda och kisa funkar heller inget vidare för mig. Ett par klisterlappar eller vaselin i det övre vänstra hörnet på det vänstra glasögonglaset så vänster ögat ej kan se spången funkar bäst hittills för mig. AJ
Publicerat September 16, 200916 yr Förlåt mig. Jag trodde Easy hit var dendär extralånga fiberpinnen. Heter inte den också så? Jo det är väl den vi menar ?? Tråden sitter i ett rör så man ser en röd pinkt om man tittar i rätt ände. Från sidan ser iallafall jag inte den som en röd punkt, alltså om jag siktar med fel öga.
Publicerat September 16, 200916 yr Eftersom jag är dumögd så har Easy-Hit varit räddningen för mig, eller iallafall bättre än att blunda helt med vänsterögat (vilket var alternativet innan jag provade). Nu tittar jag med båda ögonen och trycker av i rätt ögonblick (ofta nog) det var svårt att svinga förbi och trycka av då man endast använde ett öga. "Den dyra plastmojängen" har definitivt hjälpt mig. Raggarö
Publicerat September 22, 200916 yr Jag är en högerskytt som tydligen också har fel på ögonen, och har lärt mig att kisa/blunda med vänster öga nånstans på väg in i skottet. Köpte ett easy hit för att kunna skjuta med bägge ögonen öppna, men det hjälper inte mig tillräckligt, så jag kör med endast ett öga öppet... än så länge..
Publicerat September 22, 200916 yr Jag har kollat att det finns olika långa rör på easy hiten, bör kolla att ni får rätt sort med tillräckligt långt rör för att få den effekt ni söker.