Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

små predatorers värde?

Featured Replies

Publicerat

varför ställer erat förbund bakom att begränsa ett icke önskvärt vilt som minken,ni föreslår att jakten ska ej få på gå under yngeltiden, medans ni istället riktar er mot rävar och att års unge jakt ska vara helt ok samt man får jaga räv längre än mink utan skyddsjakts paragrafer?,ska ni göra samma sak med mårdhunden om ett tag även eller hur tänker ni??

Läser att ni ej finner det troligt att den kommer kunna bli utrotade vilket ska då rättas in i ledet och bli del av våran fauna?? funderar rätt mycket över hur ni tänker ibland och att ni lyckas skriva så det ser bra ut är en sak,

men enligt mig idioti samt dubbel moral och bara gå Naturvårdsverkets vägar för ni slutat vara ett förbund för oss jägare och blivit långt ifrån vad ni säkert en gång varit ett förbund och inte en myndighet som ni nu framstår i mina ögon...

ni behöver bara hjälpa mig att förstå era tankar om minken..

Publicerat

Vår åsikt är att så mycket som möjligt av jakten (oavsett art) skall ligga under allmän jakt, inte skyddsjakt som skall vara undantag som tas till under speciella omständigheter. Ett exempel på det senare är skyddsjaktbestämmelsen om att man får jaga räv som tillfälligt kommit över på en ö under den tid på året då både räven och fåglar har ungar/bon. Det är etiskt problematiskt att skjuta bort räven när den kan ha ungar som svälter ihjäl, men eftersom den kan orsaka mycket stor skada på öar och skär får man ta det i vissa fall.

Vår bedömning när det gäller minken är att det är utsiktslöst att utrota minken. Däremot kan man decimera stammen, vilket är mycket värdefullt. Det behöver dock inte ske under yngeltiden, annat än under speciella omständigheter precis som för räven. Inom flera av de minkprojekt som bedrivits har inte heller jägarkåren velat jaga under yngeltiden. Minken har dessutom gått tillbaka kraftigt de senaste åren, och är på många håll inte ett lika stort problem som tidigare. Sammantaget gör vi bedömningen att behovet av att jaga mink under yngeltid inte är lika stort som förr, annat än i undantagsfall.

Även om det är troligt att vi går bet på att hålla mårdhunden borta, ffa genom att de troligen snart kommer att finnas på andra sidan Öresund, innebär inte att vi inte vill försöka med alla medel. Möjligen sitter vi en dag i samma sits med den som med minken, men där är vi inte nu. Hur vi ser på jakt under yngeltiden då är det meningslöst att spekulera om nu; beror på en massa faktorer, inte minst hur stor effekt en eventuell mårdhundpopulation kommer att ha.

Och om du inte förstår hur vi tänker kan du ju fråga först och eventuellt sedan ta till ord som idioti, dubbelmoral och påstå att vi inte längre är ett förbund för jägare :wub: ...

Publicerat
  • Författare

jag menar vad är det för jakt mässigt att skjuta så väl rävvalp eller en tik som dräktigt och inte se till djuren istället för kalla det problem djur, menar vi levar juh bland djuren och ska vi bestämma att vissa djur har mera "rätt" att vara fredlös tycker jag iaf det är ett långt steg ifrån vad man kallar viltvård...

i mina ögon så bör jägareförbundet låta minkarna som ej tillhör våran fauna vara fredlösa då det är bestämt dom ej ska få finnas medans räven ska värnas om då den tillhör våran fauna och ett av dom populäraste vilten att jaga av dom små...inte heller det är "rätt" om man ska titta utifrån på hur alla ska behandlas lika,,kanske även så inom förbundet vad vet jag??

men ni får faktiskt tåla att man har en åsikt och helt enkelt vill få svar på sina frågor, ska inte försöka hålla mig ifrån säga vad jag tycker på ren svenska.....

sen att vi säkert är några som själv väljer att inte jaga rävvalpar eller mink under ynglingstiden är ett ställnings tagande då vi är olika i våran syn på etiken tex..men som förbund att bedriva mink projekt för få bort dom sedan skona dom under en viss tid medans släppa rävjakten snart året om är lite frågeställande för mig iaf när man läser eran text på hemsidan "vårdar viltet" så stämmer det inte riktigt va?? vårdar dom populära eller dom som tuggar gräs?eller alla djuren i faunan?

Publicerat

First clas,

ingen har väl sagt att du inte får ha en åsikt eller får ställa frågor? Vill du ha svar behöver du dock kanske inte blanda frågorna med en massa för frågorna ovidkommande & svepande påståenden.

Skillnaden mellan minken och rävungar är solklar- rävungar har inte egna ungar, men det kan minken ha under yngelperioden. Vi jagar för övrigt en hel del vilt när de potentiellt redan är dräktiga, med eller utan fördröjd implantering.

Jag håller fullständigt med dig om att räven är ett fanstastiskt vilt. Många jägare jagar dock räv framför allt för att minska predationen på annat vilt. Att begränsa rävstammen kräver som både du och jag vet rejäla insatser, och genom att börja jaga rävungar tidigt är chansen större att man lyckas nå en nivå där minskad rävstam verkligen ger mer annat vilt. Genom att begränsa rävstammen gynnar vi en massa arter jaktbart och ickejaktbart vilt, dvs vårdar det vilda.

Publicerat
  • Författare

Skillnaden mellan minken och rävungar är solklar- rävungar har inte egna ungar, men det kan minken ha under yngelperioden.

rävtikar under hela mars,april då?

Vi jagar för övrigt en hel del vilt när de potentiellt redan är dräktiga, med eller utan fördröjd implantering.

vilka förutom rovdjuren??

skulle det vara lika accepterat att jaga vitsvans hindar under april/maj tex? där jag är det jag försöker få er att se hur jag tänker..

Publicerat
rävtikar under hela mars,april då?

.

Om rävtikar REGELMÄSSIGT har ungar under den perioden så bör man enligt min mening inte ha allmän jakt i den delen av landet då.

Vi jagar för övrigt en hel del vilt när de potentiellt redan är dräktiga, med eller utan fördröjd implantering.

vilka förutom rovdjuren??

Vildsvin är ett solklart exempel, och det förekommer även att kron är hyfsat långt gångna.

Publicerat
  • Författare
Om rävtikar REGELMÄSSIGT har ungar under den perioden så bör man enligt min mening inte ha allmän jakt i den delen av landet då.

kolla norrbotten västerbotten vilket utgör ca 30% av sveriges yta... där har vi jakt till 15 april..

Vildsvin är ett solklart exempel, och det förekommer även att kron är hyfsat långt gångna.

alltid trott suggor är fredade hela året så klockrent vet jag inte vad du menar???????????????

Publicerat

Jag vet när ni jagar i norr. Det intressanta är om många av tikarna fött, eller inte.

alltid trott suggor är fredade hela året så klockrent vet jag inte vad du menar???????????????

:rolleyes: ? Suggor är fredade efter att de har fött och har smågrisar, inte medan de är dräktiga. Under 16/2-15/4 är vuxna grisar dessutom fredade, eftersom många suggor då har små grisar och det är svårt att skilja könen. Suggor kan föda när som helst under året, men merparten gör det ungefär när jaktuppehållet inleds.

Publicerat
  • Författare

tack nu vet jag att jag är på rätt spår och ber om tusen gånger om tack för dina väl formulerade svar!!

rävar har absolut inte samma värde som vildsvin hur du än försöker komma in på det varken från jägareförbundet håll eller något gods syn...bara larvigt att du inte säger som det ligger till och kommer med fakta som

du nämner "en hel del vilt " och vilka mer än dom 2 du nämnde???

rävtikarna har mest troligt inte fött men jag har varit med om dom fött slutet av jakten,15 mars är nog bättre tid för kunna vårda viltet ,

ps hur många miljoner satsar ni på rädda fjällräven,alltså ni i jägareförbundet...

Publicerat

Jag har aldrig försökt sätta någon form av värde på något vilt, och tycker inte heller att det är intressant. Visst kan man sätta ett ekonomiskt värde, men det är i mina ögon inte vad som är relevant här eftersom vi diskuterar etik & moral.

Vi jagar rådjur efter att hondjuren betäckts, och vi jagar allt annat hjortvilt både före och efter att hondjuren betäckts. I början av perioden har implantering inte skett, men väl i slutet. Vildsvinen jagas som sagt regelmässigt under hela dräktighetsperioden. Det primärt intressanta, ur vår synvinkel, är om de fött ungar eller inte. Du verkar hålla med om rävtikarna normalt inte heller gjort det.

Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma. Jag förstår inte heller din logik. Ditt användande av "dubbelmoral" i undertiteln till tråden begriper jag framför allt inte.

Vi anser att varken räv eller mink bör jagas under yngeltiden, eftersom det finns en risk att ungar svälter ihjäl om man fäller vuxna djur. Vari ligger dubbelmoralen??? Du däremot tycks anse att det är OK för mink, men inte för räv. Det skulle man, möjligen, kunna kalla för dubbelmoral eftersom du vill behandla två djurarter olika. Tar vi med mårdhunden i diskussionen, så stämmer det att vi, precis som du, vill behandla djurarter olika. I så fall ägnar vi oss alla åt dubbelmoral enligt din defintion. Jag har dock ovan redogjort för anledningen till vårt ställningstagande: minken är förvisso en invasiv art, men idag finns det inga möjligheter att utrota den. Det finns däremot fortfarande ett hopp om att utrota mårdhunden. Det finns alltså rationella skäl till att vi vill behandla dessa arter olika, och därmed enligt mig ingen grund för att hävda att det är dubbelmoral.

Publicerat
Det finns däremot fortfarande ett hopp om att utrota mårdhunden.

Ja hoppet är ju det sista som överger människan sägs det. :ph34r:

Jag tror det är ganska utsiktslöst att ens försöka med utrotningen av den. Men däremot bromsa den ett par år kanske går.. Men mörka tider kommer, mörka tider kommer.. :rolleyes:

Publicerat
Jag har aldrig försökt sätta någon form av värde på något vilt, och tycker inte heller att det är intressant. Visst kan man sätta ett ekonomiskt värde, men det är i mina ögon inte vad som är relevant här eftersom vi diskuterar etik & moral.

Vi jagar rådjur efter att hondjuren betäckts, och vi jagar allt annat hjortvilt både före och efter att hondjuren betäckts. I början av perioden har implantering inte skett, men väl i slutet. Vildsvinen jagas som sagt regelmässigt under hela dräktighetsperioden. Det primärt intressanta, ur vår synvinkel, är om de fött ungar eller inte. Du verkar hålla med om rävtikarna normalt inte heller gjort det.

Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma. Jag förstår inte heller din logik. Ditt användande av "dubbelmoral" i undertiteln till tråden begriper jag framför allt inte.

Vi anser att varken räv eller mink bör jagas under yngeltiden, eftersom det finns en risk att ungar svälter ihjäl om man fäller vuxna djur. Vari ligger dubbelmoralen??? Du däremot tycks anse att det är OK för mink, men inte för räv. Det skulle man, möjligen, kunna kalla för dubbelmoral eftersom du vill behandla två djurarter olika. Tar vi med mårdhunden i diskussionen, så stämmer det att vi, precis som du, vill behandla djurarter olika. I så fall ägnar vi oss alla åt dubbelmoral enligt din defintion. Jag har dock ovan redogjort för anledningen till vårt ställningstagande: minken är förvisso en invasiv art, men idag finns det inga möjligheter att utrota den. Det finns däremot fortfarande ett hopp om att utrota mårdhunden. Det finns alltså rationella skäl till att vi vill behandla dessa arter olika, och därmed enligt mig ingen grund för att hävda att det är dubbelmoral.

Om man ser till utbredningen av mårdhund på Åland, och vilka problem den orsakar så är det behjärtansvärt att man

redan från dag 1 börjar med effektiv jakt på dessa även i sverige, dock tror jag inte att man kan "utrota" dem

mest för att tillfödet öster ifrån inte kommer att sina. Som tur är utnyttjar inte mårdhunden isar för att förflytta sig

då de ligger i dvala mest hela vintern och inte rör sig så mycket. Men valpar kommer över från Finland under sensommar

och höst.

Ska man gämföra Mårhundens skadeverkan med Te.x mink och räv så är enligt mig mårdhunden värst, vår populaiton

av markhäckare (skogsfågel) men även sjöfågel samt haren är ett veritabelt lunchbord för mårdhunden och vi ser idag väldigt få orrar och morkullor, tyvärr är nog orrstammen så illa åtgången att den inte kan återhämta sig själv.

Räven har vi alltid haft, visst är den ett problem som skall hållas i schack, men jag tycker man kan lägga mera tid och

resursher på mårdhundsjakten, vi jagar dem året om här (mest med fälla) men den har väldigt liten effekt, skabben tar

endel men långt ifrån mycket. Om NVV, eller vem som bär ansvaret kan betala ut bra ersättningar för mårdhundar finns ett incitamen att bedriva effektiv jakt på dem, annars hamnar Sverige i samma båt som Åland.

Publicerat
Om man ser till utbredningen av mårdhund på Åland, och vilka problem den orsakar så är det behjärtansvärt att man

redan från dag 1 börjar med effektiv jakt på dessa även i sverige, dock tror jag inte att man kan "utrota" dem

mest för att tillfödet öster ifrån inte kommer att sina. Som tur är utnyttjar inte mårdhunden isar för att förflytta sig

då de ligger i dvala mest hela vintern och inte rör sig så mycket. Men valpar kommer över från Finland under sensommar

och höst.

Ska man gämföra Mårhundens skadeverkan med Te.x mink och räv så är enligt mig mårdhunden värst, vår populaiton

av markhäckare (skogsfågel) men även sjöfågel samt haren är ett veritabelt lunchbord för mårdhunden och vi ser idag väldigt få orrar och morkullor, tyvärr är nog orrstammen så illa åtgången att den inte kan återhämta sig själv.

Räven har vi alltid haft, visst är den ett problem som skall hållas i schack, men jag tycker man kan lägga mera tid och

resursher på mårdhundsjakten, vi jagar dem året om här (mest med fälla) men den har väldigt liten effekt, skabben tar

endel men långt ifrån mycket. Om NVV, eller vem som bär ansvaret kan betala ut bra ersättningar för mårdhundar finns ett incitamen att bedriva effektiv jakt på dem, annars hamnar Sverige i samma båt som Åland.

Väl talat där.

Men vi har olika synpunkter på det där med dvala. Det blir mindre o mindre förekommande med mårdhundar i dvala. Bästa jakttiden på aktiva mårdhundar med ställande hund är ju i jan-feb-mars enligt mig. = Kraftigaste vintermånaderna?

Men kanske det är annorlunda högre upp i Finland o Sverige, att dom kanske tar dvala ännu där då det är så kallt.

Men på Åland tar dom nog inte dvala längre, då dom inte har något behov av det.

Morkullan tycker jag heller inte ha drabbats så hårt. Vi ser dom väl bara inte så mycket längre då det inte är jakttid på morkullesträck längre. :unsure: Men jag brukar vara ute och skåda morkullor på våren och då ser man nog jäkligt många.

Däremot järpen och orren är ju borta förutom på småholmarna i skärgården dit mårdhundens tand inte räckts ännu.

Järpens frånvaro kan också bero på strukturförändringar i naturen också. Dens naturliga urskogar finns ju ej mer i samma utsträckning.

Fasanen är också ett kapitel för sig. Mer korkad fågel får man ju leta efter, så det är t.om. onödigt att plantera ut dom då dom ändå inte förstår att akta sig för mårdhundar. Bara för sjubben att gå fram & ta den utan att ens behöva springa.

Räven o svensk/finsk natur har under många många många års tid anpassat sig till varandra. Ett naturligt inslag helt enkelt.

Medans mårdhunden som Roger säger är en riktig dammsugare på jordlevande småvilt. Som en stor mink.

Det Sverige borde göra är att lägga ett stort arbete på att skydda fjällen från detta djur.

Mvh C-A

Publicerat

Håller helt med både Roger och Herr Mattsson; mårdhunden vill vi inte ha in som inhemsk art. Det är förstås också därför vi driver mårdhundsprojektet i norr, med stöd från Naturvårdsverket.

Ursprungsfrågorna och följdfrågorna är besvarade, så jag låser nu tråden. Vill någon fortsätta med mårdhunden, så får det bli i en ny tråd. Den har vi väl dock täckt in ganska väl tidigare.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.