Publicerat September 17, 200916 yr Hej har en fråga gjorde jägarexamen idag och klarade allt utom hagelproven får jag åka till butik och köpa en bössa för tex klass 1 vapen som jag har klarat? mvh
Publicerat September 17, 200916 yr Författare fick du göra klass 1 proven utan avklarade hagelprov? japp de fick alla göra 1.teori 2.säker venphantering plus avståndsbedömning 3.klass 2 skjuta mot tavla 4. hare och duvor (denna jag bomma) 5. klass 1 studsare älgprovet
Publicerat September 17, 200916 yr Ha du klarat jägarexamen för klass 1, ja då är det bara att köpa dig ett klass 1,2,3,4 kulvapen.
Publicerat September 17, 200916 yr Njaeeeeeeee Om jag förstått det rätt så måste du i grunden uppfylla kraven för "småvilt" dvs hagelprov mm och sen bygga på med högviltsdelen. Jag tror inte du kan köpa en klass 1 utan att uppfylla hagelvapen provet.
Publicerat September 17, 200916 yr Författare NjaeeeeeeeeOm jag förstått det rätt så måste du i grunden uppfylla kraven för "småvilt" dvs hagelprov mm och sen bygga på med högviltsdelen. Jag tror inte du kan köpa en klass 1 utan att uppfylla hagelvapen provet. hittade detta på en sida nu Vilket av hagelgevärsprovet och Grundprov/kulgevär som görs först spelar ingen roll, man kan välja att bara göra ett av dem och då få möjlighet att skaffa licens bara för de vapen man avlagt prov för. För att få göra det tredje praktiska provet Högviltprov/kulgevär måste provtagaren först ha ett godkänt resultat i Grundprov/kulgevär.
Publicerat September 17, 200916 yr Se där då hade ja fel Jag har alltid trott du måste ha grundprov kulvapen samt hagelvapenprovet för att få köpa kulgevär klass 2-4 och hagelgevär samt sen bygga på med högviltdelen för att få köpa klass 1. Mitt fel som jag då haft över 20 år
Publicerat September 18, 200916 yr Se där då hade ja fel Jag har alltid trott du måste ha grundprov kulvapen samt hagelvapenprovet för att få köpa kulgevär klass 2-4 och hagelgevär samt sen bygga på med högviltdelen för att få köpa klass 1. Mitt fel som jag då haft över 20 år jag tog jägarexamen för 15 år sedan, klarade aldrig av hagel delen men kula gick som en dans och jag har då inte haft problem att ha klass 1 vapen