Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sida/Sida

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har en gammal sida/sida Beretta som jag har jagat med länge, en riktigt trofast och

kapabel åskpinne. Den har borrningen 3/4 och 1/1 och lämpar sig inte riktigt till

fågel ( duva, kråka ) som jag numera jagar.

Har läst mycket och funderat på att köpa en bock med choker för att täcka "all" slags

hageljakt men ...... jag måste tillslut erkänna att jag vurmar för sida/sida.

Vackra , smäckra vapen och ....

Jag förmodar att det finns sbs som har borrningen cyl/kvarts eller liknande för fågeljakt..

Det är jag ute efter men hittar inget.......tips ?

ÒBS Kaliber 12 OBS

Är jag fel ute men min önskan eller finns dessa där ute ?

OBS - prisklass under 5 loppor OBS

Mvh Bjuffe

Publicerat

Hva med å åpne trangboringen i din gamle hagle? Ikke så veldig dyrt å få gjort. Men vis du vil ha en til så er vel de beste valgene en eldre brukt merkel/sauer eller en husquarna å så få en børsemaker til å åpne opp trangboringene til det du vil ha.

Publicerat

Håller med föregående talare, inte fasligt dyrt att öppna upp borrningen. Trivs du med bössan för övrigt är det ju en perfekt lösning.

Publicerat
  • Författare
Håller med föregående talare, inte fasligt dyrt att öppna upp borrningen. Trivs du med bössan för övrigt är det ju en perfekt lösning.

Jo, så skulle man kunna göra . Så du menar att cyl och typ 1/2 skulle passa rådjur ?

Här är väl användnignsområdet av choker.... jaga fågel cyl -1/2 och sen när rådjurssäsongen

drar in så byter man till 3/4 och 1/1. Eller är jag fel ute ?

Vill helst inte borra min utan är ute efter någon mer...

Jag kanske är gammeldags i tanken med sida/sida ....men men

Tack för svar

Mvh Bjuffe

Publicerat

1/4 og 1/2 synes jeg er ideelt i ei børse med faste choker, fungerer fra trost til rådyr.

Publicerat
  • Författare
1/4 og 1/2 synes jeg er ideelt i ei børse med faste choker, fungerer fra trost til rådyr.

man får tacke för angegemang och svar

Mvh Bjuffe

Publicerat
Jo, så skulle man kunna göra . Så du menar att cyl och typ 1/2 skulle passa rådjur ?

Ja varför inte det?

Här är väl användnignsområdet av choker.... jaga fågel cyl -1/2 och sen när rådjurssäsongen

drar in så byter man till 3/4 och 1/1. Eller är jag fel ute ?

I mina ögon är detta så tokfel det bara kan bli. Rådjuret är skitstort och oavsett vad du stoppar i så kommer du alltid på realistiska håll att ha fullgod täckning med ren cylinder ut till 30 meter. Och du behöver intemer max US5 på rå och räv sett till USnummer hur som, allt över US3 fyller helt enkelt ingen som helst funktion mer än om man vill ha få hagel i rået - då kan US1 och korta håll vara funkis - inte för att man behöver US1 utanför att det finns en gräns för hur lätta laddningar man kan ladda i en kaliber 12 hylsa.....

Jag hade öppnat den till 1/4 och 1/2, sedan hade jag letat upp en vettig filtförladdad patron som ligger strax under i chokeprestanda - typ Eley Grand Prix. Vips har bössan nu styv cyl och 1/4 choke.

Sedan tar du en bra plastkoppsförladdad patron som Rotweil och nu har du som regel knappa 1/2 och knappa 3/4 som regel.

Det därmed lösa choker är ett av de dumaste försäljningsargumenten som överhuvudtaget finns!

Tycker du det är för kladdigt så labbar du lite med laddvikterna i stället - men det blir lite mer rekyl i 36 gram.

Vill helst inte borra min utan är ute efter någon mer...

Jag kanske är gammeldags i tanken med sida/sida ....men men

Tack för svar

Mvh Bjuffe

Tja, nu är ju svs bland det enklaste och billigaste man kan hitta i sverige. Så skaffa gärna en till, men du behöver det inte...

/T

Publicerat
  • Författare

Ok, det var ett uttömligt svar

Får väl lägga mig på sofflocket och fundera lite då.

Mvh Bjuffe

Publicerat
  • Författare

pmt:

"Det därmed lösa choker är ett av de dumaste försäljningsargumenten som överhuvudtaget finns!"

Hmm, hur kommer det sig att det har sålt bra och säljer bra..... alla dessa jägare borde

ha genomskådat det precis som du har vid det här laget. No offense men bara en fundering?

Enligt dig så funkar 1/4 och 1/2 till all slags vilt - rådjur, hare, räv, gås, duva och kråka...det

enda är att leka med laddningar och US storlek då? Har jag fattat dig rätt här ?

Jag hoppas du tar detta inlägg på rätt sätt och inte tar illa upp utan detta är bara enkla frågor,

jag har jagat endel men egentligen mest rådjur och hare. Chokebössor har jag inte

haft i min närhet så det förra inlägget med hur man kunde använda dessa var hur jag har uppfattat det.

Då kommer naturligtvis frågan - vad ska man använda dessa till och varför ?

Mvh Bjuffe

Publicerat
pmt:

"Det därmed lösa choker är ett av de dumaste försäljningsargumenten som överhuvudtaget finns!"

Hmm, hur kommer det sig att det har sålt bra och säljer bra..... alla dessa jägare borde

ha genomskådat det precis som du har vid det här laget. No offense men bara en fundering?

Enligt dig så funkar 1/4 och 1/2 till all slags vilt - rådjur, hare, räv, gås, duva och kråka...det

enda är att leka med laddningar och US storlek då? Har jag fattat dig rätt här ?

Jag hoppas du tar detta inlägg på rätt sätt och inte tar illa upp utan detta är bara enkla frågor,

jag har jagat endel men egentligen mest rådjur och hare. Chokebössor har jag inte

haft i min närhet så det förra inlägget med hur man kunde använda dessa var hur jag har uppfattat det.

Mvh Bjuffe

pmt har rätt i att man kan använda olika ammo och få samma effekt som att byta choker men behålla samma ammo. En filtförladdad ammo spridet grymt och har ammon en lång och styv kopp håller den ihop svärmen rejält. Provskjut på nåt (slammad plåt?) så får du se.

Choker kan vara bra i vissa fall men troligen hade 95% av sveriges jägare uppnåt samma effekt med ammobyte. Branchen har lyckats med sin reklam...

Publicerat
  • Författare
pmt har rätt i att man kan använda olika ammo och få samma effekt som att byta choker men behålla samma ammo. En filtförladdad ammo spridet grymt och har ammon en lång och styv kopp håller den ihop svärmen rejält. Provskjut på nåt (slammad plåt?) så får du se.

Choker kan vara bra i vissa fall men troligen hade 95% av sveriges jägare uppnåt samma effekt med ammobyte. Branchen har lyckats med sin reklam...

Ok, så med min gamla sida/sida så med 3/4 och 1/1 så kan jag uteslutande använda filtförladdad ammo på dessa

arter jag nämnde ovan och få en bättre spridning utan att borra om ?

Det här var mycket intressant och läraktigt - uppskattar info

Vad kostar dessa ? Ligger de i paritet med plasten eller mycket dyrare ?

Mvh Bjuffe

Publicerat
Ok, så med min gamla sida/sida så med 3/4 och 1/1 så kan jag uteslutande använda filtförladdad ammo på dessa

arter jag nämnde ovan och få en bättre spridning utan att borra om ?

Det här var mycket intressant och läraktigt - uppskattar info

Vad kostar dessa ? Ligger de i paritet med plasten eller mycket dyrare ?

Mvh Bjuffe

Visst kan du behålla trångborrningen som den är MEN hård trångborrning brukar vara samma som många randhagel därför är det att rekomendera att öppna upp några steg för normalt får du jämnare täckning.

Eley är lite dyrare men grymt fina patroner!

Publicerat
pmt:

Det blev mode i USA efter det att Winchester slog på en jävla reklamkampanj för just lösa choker. Vipps var det "ett måste" och alla andra producenter följde efter - USA är den största marknaden för vapen som finns. Lite som sveriges mest upphuassade bössa - HVA 1900, än i dag hävdar bakåtsträvare att bättre slutstycksgång inte finns att finna på planeten.... Sanningen är att Sauer 202, de flesta Tikka m/55 o 65, samtliga Sako har minst lika bra. Sauer 90 har definitivt bättre - den är nämligen optimerad för att ha överlägsen slutsycksgång.

Varför är då denna sanning så stört omöjlig att rukka på? För att morbror Olle som jagat i 64 år säger att det är så, och då litar man mer på morbror Olle än på folk som vet. Morbror Olle vet - för han har jagat i 64 år, att han sedan inte hållit i annat än kronans m/96 i hemvärnet och sin älskade 1900 det tar man lätt på. Han har ju jagat i 64 år! Ytterligare bara ett korkat pucko som tror att han vet.....

Notera att lösa choker patenterades 1896 tror jag det var - i england. Men där hade den en mycket kort succe innan förra sekelskiftet, innan man kom underfull med att det var korkat.

Ja

Mvh Bjuffe

Tja - inget om du frågar mig. Eftersom du kan uppnå samma sak med ett klokt ammunitionsval. Därtill går det fan så mycket snabbare att byta patroner än att skruva i och ur en choke. Och risken finns alltid att träfflägena ändras om man byter choker - ett inte helt ovanligt fel på billiga spaggettibockar......

/T

Publicerat
Visst kan du behålla trångborrningen som den är MEN hård trångborrning brukar vara samma som många randhagel därför är det att rekomendera att öppna upp några steg för normalt får du jämnare täckning.

Eley är lite dyrare men grymt fina patroner!

Njae, en sanning med en viss modifikation..... Det finns pipor som chokar extra full och som väldans fina träffbilder. Jag har en sådan bössa.....

Sedan ska man minnas att det vi snackar om är mellan 40% av haglen i 75 cm på 35 meter till 70-75%. Större än så är det inte mellan ren cyl och full. Så öser man iväg 200 hagel har man i ena fallet 80 hagel i det andra max 150..... Skillnaden är mao betydligt mindre än de flesta tror.....

/T