Publicerat September 20, 200916 yr Nu är det visserligen inte aktuellt för min del att åka med kollektivtrafiken när jag ska ut och jaga, men jag har ändå funderat en del på vad lagen säger om saken. Får jag ta min bössa i fodral och sätta mig på tåget när jag ska norrut för att jaga?
Publicerat September 20, 200916 yr i finland får du, jag skulle våga ganska så startk säga ja, om inte är det totalt idiotiskt om man inte får. du får gå i stan med bössan i fodral om du skall till jakt/skjutbana då skall du också få åka kollektiv ?
Publicerat September 20, 200916 yr Nu är det visserligen inte aktuellt för min del att åka med kollektivtrafiken när jag ska ut och jaga, men jag har ändå funderat en del på vad lagen säger om saken. Får jag ta min bössa i fodral och sätta mig på tåget när jag ska norrut för att jaga? Jag har åkt både buss och tåg med bössan i fodral, dock har jag plockat ut slutstycket och haft i fickan för att vara på säkra sidan.
Publicerat September 20, 200916 yr Nu är det visserligen inte aktuellt för min del att åka med kollektivtrafiken när jag ska ut och jaga, men jag har ändå funderat en del på vad lagen säger om saken. Får jag ta min bössa i fodral och sätta mig på tåget när jag ska norrut för att jaga? Dela vapnet så är det ok. (slutstycket/framstocken i fickan) Dock kan enskilda flygbolag t ex vägra vapen på sina resor. Har åkt massor av flyg med vapen och även tåg, nu senast för några dagar sedan till och från älgjakten.
Publicerat September 20, 200916 yr Dela vapnet så är det ok. (slutstycket/framstocken i fickan)Dock kan enskilda flygbolag t ex vägra vapen på sina resor. Har åkt massor av flyg med vapen och även tåg, nu senast för några dagar sedan till och från älgjakten. I skolåren när man skulle till o från skola med vapen blev det att man åkte buss varje helg med vapen när man inte hade körkort. Jag och mina klasskompisar hade väldiga problem med buss chaffisarna som trodde att dom bestämmde lite själva hur det skulle vara. Vissa skulle inte alls släppa på oss och andra skulle ha vapnet i bagageutrymmet där under. Men dom ville inte ta ansvar för det då. Vissa ggr skulle dom ha slutstycket eller vital del där framme hos chaffisen. En gång lessnade jag när jag skulle åka från skellefteå hem och chaffisen var av den mer jobbiga typen. Han började hota att han skulle ringa polisen och då ringde jag själv. Ni skulle sett chaffisens min när dom kom o förklarade hur det låg till
Publicerat September 20, 200916 yr Bra att ni tar upp detta.. Ska upp till älgjakt den 10:e Oktober med buss och skall ha bössan med mig. Givetvis har jag vital del i fickan, men det känns ändå lite konstigt...
Publicerat September 20, 200916 yr Det med vital del till chafören, eller konduktörn i fallet tåg hörde jag från en vän som var ute och reste med vapnet. Problemet kan väll vara att om man vet vad vital del är så bör man veta bättre än att be om det och vet man det inte så är det ju inget man frågar om, som konduktör...
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Tack för alla svar Men vad gör man om busschauffören inte vill låta en gå på bussen med vapnet? (vi har en del chaffisar här som jag har problem med i vanliga fall, så om någon av de skulle se mig ta med en vapenväska med på bussen skulle de definitivt försöka hävda att det är olagligt eller något sådant) Jag har funderat lite på om man skulle ta och skaffa sånt dära skumgummi som det är i vapenkoffertar, och klä ett gitarrfodral med sånt, då skulle ingen behöva veta vad det är man går omkring med För det är väl ingen lag som säger att det måste vara just ett vapenfodral man har vapnet i?
Publicerat September 21, 200916 yr Tack för alla svar Men vad gör man om busschauffören inte vill låta en gå på bussen med vapnet? (vi har en del chaffisar här som jag har problem med i vanliga fall, så om någon av de skulle se mig ta med en vapenväska med på bussen skulle de definitivt försöka hävda att det är olagligt eller något sådant) Jag har funderat lite på om man skulle ta och skaffa sånt dära skumgummi som det är i vapenkoffertar, och klä ett gitarrfodral med sånt, då skulle ingen behöva veta vad det är man går omkring med För det är väl ingen lag som säger att det måste vara just ett vapenfodral man har vapnet i? Själv har jag en vapenkoffert till hagel som det står Gibson på Då tror alla att det är en gura! (om de bara visste att jag bara spelar med Ibanez )
Publicerat September 21, 200916 yr Men vad gör man om busschauffören inte vill låta en gå på bussen med vapnet? (vi har en del chaffisar här som jag har problem med i vanliga fall, så om någon av de skulle se mig ta med en vapenväska med på bussen skulle de definitivt försöka hävda att det är olagligt eller något sådant) Ett enkelt svar är att man inte kommer på bussen, för det är ju svårt att tvinga sig på den utan att i någon mån bete sig klandervärt eller än värre brottsligt, att i enkla och vänliga ordalag förklara att det är helt lagligt kanske fungerar men det är ju avhängligt på din förmåga och förarens inställning. Släpps du inte på bussen är det ett samtal till kundtjänst som gäller samt ett krav på ersättning mot (SL) det bussbolag som kör du du bor. Att vägra resande får enbart ske med hänvisning till allmän ordning, (berusning) samt om man utgör en säkerhetsrisk med sitt bagage. I grundfallet är egentligen typ 10 st sprejfärgburkar en säkrisk/fara, ett par liter sprit/bensin samma sak, fyreverkeripjäser i större omfattning samma sak osv, om någon undrar vad jag skriver om så fundera på vad som skulle hända om något dylikt brann av i en tunnelbanevagn eller i en buss, det skulle vara obra. Dock är det som så att i normal fallet och vid normalt beteende och utseende hos resenären är det dock sällan bekymmer med att resa. För egen del har jag under ett större antal år rest kommunalt kors och tvärs i 08 och 018 länen samt med SJ, det har aldrig varit bekymmer med förare/konduktörer, lite konstiga/lystna blickar har jag dock fått vid tillfällen och att uppfylla kravet på delat vapen och separat ammo förvaring är goda säkerhetsåtgärder som fritar dig från ev ansvar om du skulle bli bestulen på grejerna. Förövrigt är det bara att ge upp den om någon ger sig på dig, saker går att ersätta, liv och lem är det svårare med. Maskerande fodral kan fungera, men samtidigt om du går jaktklädd är det ingen som tror att du asar omkring på en gura bara för att det står Les Paul på fodralet så för egen del kör jag ofta med mitt diskreta enkla sleeve fodral. /Christian
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Många bra poänger där Christian Känns som att det nog inte är något att oroa sig över då, även om det skulle bli aktuellt