Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga angående jakt på älg

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Vi (jaktlaget) hade en livlig diskussion idag angående ett annat jaktlag som uteslutit en jägare på grund av fylleri. Han blev utesluten i december, och då beslöt han sig för att ta tillbaka sin mark från älgskötselområdet.

Vi vet inte exakt hur stor markareal han har, men det är max 35 ha och endast 40 m brett. Han får på denna mark skjuta ett vuxet djur(älg). Hur kan det komma sig att han får skjuta en vuxen älg på så liten areal? Jag menar, det jaktlag jag tillhör får skjuta två vuxna älgar på drygt 700 ha.

Jaktlaget som han tidigare tillhörde tog dit polisen eftersom de inte kunde förstå hur han kunde få skjuta en vuxen älg på så liten mark. Men polisen hänvisade till papperen han fått från länsstyrelsen där det står att han har rätt att fälla en vuxen älg.

Är det inte så, eller har det varit så, att om man går ur ett älgskötselområde eller viltvårdsområde, eller vad det nu heter, blir marken fridlyst från jakt i tre år? Eller är det ändrat? Visst krävs det 350 ha för att få fälla en vuxen älg?

Jag överlåter ju svaret till er på SJF, men jag kan inte tro annat än att det är någon på länsstyrelsen som har gjort något fel. Annars kommer ju andra jaktlag att hänvisa till ovanstående och kräva att de får skjuta fler vuxna älgar än vad de får nu.

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta. Tacksam för svar.

Publicerat

Jag skulle tro att den mark du hänvisar till sökt, och fått, en B-licens. Den innebär att du får fälla ett valfritt djur under någon eller några dagar (beroende på län) i början av jakttiden. Även om jag anser att B-licenserna inte har en plats i en viltförvaltning värd namnet så är det idag lagligt och förekommer i ganska stor omfattning. Så tyvärr tror jag inte det finns mycket ni kan göra. Den älgutredning som nu är ute på remiss har dock föreslagit att B-licenserna slopas, vilket enligt mig är bra.

Publicerat

Håller helt med Daniel. För att utveckla litet, så är det inte givet att det är mängden fällda älgar på dessa marker som är problemet utan att man ofta tveklöst skjuter på den största & första älg man ser.

Man har tittat på hur många älgar som fälls per hektar för A-licensmarker (dvs "vanliga" marker där man har hela säsongen på sig) och B-licensmarker där man typiskt har kanske tre dagar på sig. Ofta (men inte alltid) fälls det ungefär lika många älgar per ha för de två typerna av marker, beroende på att du betydligt mer sällan lyckas hitta en älg på den lilla marken, får skottläge och dessutom får den att trilla på din mark om du bara har tre dagar på dig. Däremot väcker det mycket ont blod runt omkring, och det är mycket svårare att få folk att skjuta mycket kalv, spara tjurar osv när man vet att "Kalle" sitter och (kanske) skjuter det första/största djur som kommer i hans väg.

Publicerat
  • Författare

Okej tack för svaren. Då får jag väl återkomma om jag har någon mer fråga i ämnet. :)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.