Publicerat September 21, 200916 yr Nu är det lite slitet.. En gris i en flock påkörd, vilket håll den gått visste inte föraren. Flera grisar på vägen, lycktglas sönder, eller spräckt. Jag hittade inget på vägen eller i diket. I alla fall inte inom 150m från angiven vägskylt. Nästan 200m hitom skylten såg det iallafall ut som o det gått grisar o bökat i diket. lite griskit på vägen va det där oxå. Inte en bil kom det medans jag gick fram o tillbaka. Tog ut den svarte o lät henne söka lös på o bredvid vägen. Helt tyst o inga bilar så jag tänkte att de borde gå fortare såhär.. Ingen markering kring skylten.. men där grisarna bökat i diket o grisskiten på vägen där vrålar hon o drar ner i skogen o det blir stånd några hundra meter bort. Ser att jag kommer närmare om jag tar bilen o kör runt. Väl där så går det loss o så är det fart runt om byn ett tag. Hinner i pass o hör det knakar till höger, tänder lampan o ser grisen i fyrsprång över grusvägen, det gick fort o jag han aldrig ens lägga an.. Grusvägen togs i 2 hopp.. jycken va 30 sekunder efter va väl en timme efter upptag när jag fick grisen i pass. Hör grisen frusta o vädra när den stannar till efter den passerat vägen. Hinner i pass en gång till o står där i mörkret o lyssnar…. Knakar till ute på hygget men kan inte se grisen som lustigt nog väljer o gå rakt över hygget inte i knipet där jag står. Hinner i pass igen men då väjer grisen 50 m innanför mig. Blir fast igen när nassen kommit tillbaka till upptaget, är inne på 70 m när det går loss. Nu har jag väckt upp polaren som åker o ställer sig i förpass. Grisen eller om det nu är grisarna, kan ha gått ihop igen, går över asfaltsvägen en gång till nästan på samma ställe som vid 02.30, nu va klockan 04.00. Verkar va ett generalpass... När jag väl är nere där polaren passar så har jycken tystnat o verkar gå tillbaka men vänder igen. Vi går in o kollar vad hon gör, men inte blev vi klokare av det.. hon blev glad när vi möttes o tjoade vidare ut på vägen o så är hon helt plötsligt väldigt stilla på pejlen. Kommer fram där hon är o ser att hon nu ansåg det va färdigjagat.. Hon har hoppat in genom den nerrullade fönstret på min bil o ligger hoprullad i förarsätet… Nu är klockan 04.55 jycken har, gissar jag, jagat grisen i 3,5-4 timmar. Grisen kördes på vid 00.00 nånting.. Har tydligen ändrat någon inställning så spåret som ritas i Astron raderas för tidigt i början. Lite Astro info från natten. Det blå är jycken o grisen, den röda jag… Olyckan vid gull ring, såg grisen vid svart kryss, där gick det undan. Hörde grisen på hygget vid svart ring o vid grön ring så hoppade jycken in genom fönstret på bilen. Totalsträcka som sparats i Astron är 15.41 km vet inte om det ändrats på grund av inställningarna. Nu när vi är hemma så haltar jycken rejält på höger bak. Kan inte hitta några skador i alla fall, får hålla koll under dagen. Tror nog grisen va vid god vigör, såg den som sagt i full kareta över vägen o det gick verkligen undan. Nu ska jag nog sova lite...
Publicerat September 21, 200916 yr Ja det var en rekorderlig nattpromenad Imponerande arbete som alltid, lite synd att inte få något riktigt avslut antar jag? Hoppas hunden repar sig
Publicerat September 21, 200916 yr Tråkigt att du inte kom till skott på grisen men vad det verkar så var den inte allt för dålig. Den svarta sköter sig ju bra nu tycker jag. Smart hund o lägga sig i bilen så kan husse jaga en stund till om han vill /Lasse
Publicerat September 21, 200916 yr Som vanligt spännande och intressant läsning! Hoppas i första hand att jycken klarat sig bra, ja faktiskt så ömmar jag mer för hunden än för grisen men visst önskar man att grisen inte är så svårt skadad så att den riskerar att gå en kvalfull och smärtsam död till mötes.
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Med den farten grisen kom över vägen så är allt maskinellt ok. o med den tiden jycken jagade grisen så tror jag att den är ok invärtes oxå. Men helt säker kan man ju inte va. Jyckens hälta verkar va kramp i musklerna. Har masserat o nu rör hon sig obehindrat.
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Tänkt på en sak.. Är det fler än jag som har plott på gris? Tycker det sällan står längre stunder för henne om det nu står alls.. 15-20 min sen har hon fått igång grisen/arna. Men de som haft något ben av har iallafall blivit stopp på än så länge... Fast lite orolig är man ju...
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Tänkt på en sak..Är det fler än jag som har plott på gris? Tycker det sällan står längre stunder för henne om det nu står alls.. 15-20 min sen har hon fått igång grisen/arna. Men de som haft något ben av har iallafall blivit stopp på än så länge... Fast lite orolig är man ju... ..har som bekant inte längre någon plott...Gotland är ju inte det gristätatste länet i landet Jag har dock en fråga till dig. De beskrivningar du ger kring svartens jakter liknar mycket den jaktform jag eftersträvade (på frisk gris alltså) Får höra från flera håll att det inte skall gå för att plotten blir för "hård" på grisen (läs försöker ta..) Vad är din erfarenhet? Funkar hon att driva gris eller försöker hon ta dem? Jag har fortfarande en förhoppning om att det skall gå att jaga gris med grisstövare....kalla slag, långa drevtider, grisar som buktar och en hund som är envis, modig nog att jaga gris men som inte försöker avsluta själv.... //Oskar
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Författare ..har som bekant inte längre någon plott...Gotland är ju inte det gristätatste länet i landet Jag har dock en fråga till dig. De beskrivningar du ger kring svartens jakter liknar mycket den jaktform jag eftersträvade (på frisk gris alltså) Får höra från flera håll att det inte skall gå för att plotten blir för "hård" på grisen (läs försöker ta..) Vad är din erfarenhet? Funkar hon att driva gris eller försöker hon ta dem? Jag har fortfarande en förhoppning om att det skall gå att jaga gris med grisstövare....kalla slag, långa drevtider, grisar som buktar och en hund som är envis, modig nog att jaga gris men som inte försöker avsluta själv.... //Oskar Gotland måte ju va optimalt för Plott.... kan iallafall inte sluta i nästa län... Än känns det lite för tidigt o säga hur det blir hon är 2 år o 3 månader o får väl räknas som unghund än, men nog jagar hon gris långt o länge... Nu ska min plott vara av en lite mindre skarp linje än tex ursus o gantes. Men inte kan min plottfia låta bli grisarna när de står... Om det sen handlar om att ta grisen ell$er få den till o springa vet jag inte riktigt. De bra ställarna jag sett innan låter grisen va ifred när den står still o går på när den försöker ge sig iväg. Plottfan kan inte låta bli grisen någon gång..