Publicerat September 21, 200916 yr Min ammo leverantör har Woodleigh 14,3 gram till i 30.06, VO 750 m/s. Kan det vara nåt?? Kan det bli strul med räffelstigningen så den inte stabiliserar, ni som vet?? Har en Hva/1900 för övrigt. Har kört med 13grams Oryx tidigare, den skjuter fint i bössan, men e ju aalltid kul att testa nytt.......
Publicerat September 21, 200916 yr Jag tror det är en utmärkt kula till 30-06, jag har laddat en hel del 220Gr till min 30-06a, inte Woodleigh men Sierra. Det har inte varit några problem med det. Är det fabriksammo du pratar om eller laddar du? Jag resonerade så att "varför inte utnyttja den lilla skillnaden mellan 30-06 och 308, nämligen att kunna köra med lite tyngre kulor". Klart det räcker med lättare kulor men det är ju precis som du säger kul att testa. Dessutom blev det en i mitt tycke behagligare rekyl, lite tyngre men lite långsammare. Min trashbössa är lika eländigt stockad som en Hva 1900
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Jag tror det är en utmärkt kula till 30-06, jag har laddat en hel del 220Gr till min 30-06a, inte Woodleigh men Sierra. Det har inte varit några problem med det. Är det fabriksammo du pratar om eller laddar du?Jag resonerade så att "varför inte utnyttja den lilla skillnaden mellan 30-06 och 308, nämligen att kunna köra med lite tyngre kulor". Klart det räcker med lättare kulor men det är ju precis som du säger kul att testa. Dessutom blev det en i mitt tycke behagligare rekyl, lite tyngre men lite långsammare. Min trashbössa är lika eländigt stockad som en Hva 1900 Handlar av en som har tillstånd att sälja det han laddar själv. Blir nog bra medicin för grisarna............
Publicerat September 21, 200916 yr Vill man verkligen ta ut svängarna i 30-06an så gör ju Woodleigh en 240Gr storviltkula som från början är tänkt till just 30-06. Jag har varit sugen på att testa men har inte hittat laddata. http://www.staffansvapen.se/handladdning/k...-sn-240grs.html
Publicerat September 21, 200916 yr Hej! Jag har använt 220grains woodleigh, men inte i kaliber .30 utan i 8mm. Nu kan kulan naturligtvis vara annorlunda konstruerad (hårdare) i kaliber .30, men i 8mm upplevde jag den som för blöt. Den enda gång jag fick lämplig terminalprestanda var på en älgkviga på 150m. På närmare håll slog kulan sönder för mycket samt hade en otäck förmåga att vinkla i djuren. Jag kör nu istället med 200grains A-Frame, då jag tror 220grains varianten av samma kula kan ha svårt att expandera på lite längre håll.
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Hej!Jag har använt 220grains woodleigh, men inte i kaliber .30 utan i 8mm. Nu kan kulan naturligtvis vara annorlunda konstruerad (hårdare) i kaliber .30, men i 8mm upplevde jag den som för blöt. Den enda gång jag fick lämplig terminalprestanda var på en älgkviga på 150m. På närmare håll slog kulan sönder för mycket samt hade en otäck förmåga att vinkla i djuren. Jag kör nu istället med 200grains A-Frame, då jag tror 220grains varianten av samma kula kan ha svårt att expandera på lite längre håll. Intressant.............vad tror ni ?? Är den blötare än Oryx 200grain??
Publicerat September 21, 200916 yr Woodleigh "svampar som en 5-krona" skulle jag aldrig skjuta på nånting med. En kompis laddade 21grams woodleigh till 9,3x62. Han fick använda 7skott på en älgkalv på 80meter.. dom kulor han hittade skulle med lätthet ha kunnat laddas igen... Men vissa skryter om dom å vissa dissar.. kanske bara va några måndagsexemplar kompisen fick eller så va dom för tunga helt enkelt..
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Woodleigh "svampar som en 5-krona" skulle jag aldrig skjuta på nånting med.En kompis laddade 21grams woodleigh till 9,3x62. Han fick använda 7skott på en älgkalv på 80meter.. dom kulor han hittade skulle med lätthet ha kunnat laddas igen... Men vissa skryter om dom å vissa dissar.. kanske bara va några måndagsexemplar kompisen fick eller så va dom för tunga helt enkelt.. Låter ju märkligt??? Hade dom inte expanderat alls???? Låter ju lite motstridigt vad man har hört för övrigt......
Publicerat September 22, 200916 yr Nä ingen expansion alls.. skulle kunna ta en bild å på några av kulorna som han har kvar i uppvisningssyfte och lägga ut.. =) Inte ens en repa på kulorna.. Har en i jaktlaget som kör med woodleigh i 8x60 och han är helnöjd. Men allt handlar ju om vad man har för erfarenheter.. eftersom det där hände kompisen så kan jag inte lita på kulan fullt ut.
Publicerat September 22, 200916 yr Nä ingen expansion alls.. skulle kunna ta en bild å på några av kulorna som han har kvar i uppvisningssyfte och lägga ut.. =)Inte ens en repa på kulorna.. Har en i jaktlaget som kör med woodleigh i 8x60 och han är helnöjd. Men allt handlar ju om vad man har för erfarenheter.. eftersom det där hände kompisen så kan jag inte lita på kulan fullt ut. Ligger man inom Woodleighs rekommendationer om anslagshastighet så skall det inte hända, förutsatt att bössan stabiliserar kulan. Vilken utgångshastighet hade han på den? I en 9,3x62 lär man ladda nära max för att nå upp till den lägsta rekommenderade anslagshastigheten med 320gr kulan (RNSP) ut över 100m. Ligger man mitt i laddintervallet når man inte dit på ens de 70m din polare sköt på. Protected Point ligger 100 ft/s högre i lägsta fart.
Publicerat September 22, 200916 yr Författare Ligger man inom Woodleighs rekommendationer om anslagshastighet så skall det inte hända, förutsatt att bössan stabiliserar kulan. Vilken utgångshastighet hade han på den? I en 9,3x62 lär man ladda nära max för att nå upp till den lägsta rekommenderade anslagshastigheten med 320gr kulan (RNSP) ut över 100m. Ligger man mitt i laddintervallet når man inte dit på ens de 70m din polare sköt på. Protected Point ligger 100 ft/s högre i lägsta fart. Intressant! Kan man då tänka att det kan skita sig med expansionen i kal.30 14,3 gram, v/o 750m/s???? Nån som har info???
Publicerat September 22, 200916 yr Intressant! Kan man då tänka att det kan skita sig med expansionen i kal.30 14,3 gram, v/o 750m/s???? Nån som har info??? Här borde du hitta svaret: http://www.woodleighbullets.com.au/Bullet%...ml#Anchor-45725
Publicerat September 22, 200916 yr Författare Här borde du hitta svaret: http://www.woodleighbullets.com.au/Bullet%...ml#Anchor-45725 Tackar!!! Nu fattar jag ju inte ett skit av fps......... Har beställt 220 grains/14,3g nu, snackade med ladd-gubben och han hade bara bra erfarenhet av laddningen, så det blir till att testa.
Publicerat September 22, 200916 yr Tackar!!! Nu fattar jag ju inte ett skit av fps.........Har beställt 220 grains/14,3g nu, snackade med ladd-gubben och han hade bara bra erfarenhet av laddningen, så det blir till att testa. 1 fps = 0.3048 m/s
Publicerat September 22, 200916 yr Författare 1 fps = 0.3048 m/s TAckar igen!!! 1900fps som undre gräns, om jag räknat rätt så är det runt 633m/s. Om v/0 är 750m/s, hur långt når kulan innan den är nere i den hastigheten??? Finns det nån bra tabell??
Publicerat September 22, 200916 yr Dok1.doc Enligt Normas ballistikprogram kommer du under 633m/s efter ca 150m.
Publicerat September 22, 200916 yr Författare Dok1.docEnligt Normas ballistikprogram kommer du under 633m/s efter ca 150m. Ok, brukar inte bli så långa håll så det ska nog funka prima. Tackar för infon!
Publicerat September 26, 200916 yr Woodleigh "svampar som en 5-krona" skulle jag aldrig skjuta på nånting med.En kompis laddade 21grams woodleigh till 9,3x62. Han fick använda 7skott på en älgkalv på 80meter.. dom kulor han hittade skulle med lätthet ha kunnat laddas igen... Men vissa skryter om dom å vissa dissar.. kanske bara va några måndagsexemplar kompisen fick eller så va dom för tunga helt enkelt.. Då måste dom agerat helmantel och då borde dom inte hittats alls
Publicerat Februari 14, 201016 yr Skjuter mycket med 220 gr kulor i min 30-06a. har Hornadys RN kula, de skjuter riktigt tätt med MRP och 204. får upp de i en fart runt 740-750. Har något kortare pipa. 56 cm.