Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Extra teleskopsantenn till Astron

Featured Replies

Publicerat

Nån som vet om det går att köpa extra teleskopsanten till de där svarta handtaget?

Har alltså köpt en teleskopsanten o redan brutit av antennen..

Han bara använda den en gång o knäckte den i bildörren.. suck.. :)

Men själva hantaget o antennen är lätt delbara så det borde gå att köpa en extra teleskopsgrej?

Publicerat

Tänker skaffa en likadan så jag passar på o höra om du tyckte det blev mkt bättre räckvidd??

Ursäkta den lilla trådkapningen..

/Per

Publicerat
  • Författare
Tänker skaffa en likadan så jag passar på o höra om du tyckte det blev mkt bättre räckvidd??

Ursäkta den lilla trådkapningen..

/Per

Tillräckligt mycket för att motivera köp iallafall..

Bror min har likadan o tappade på 1,2 km när han testade o fick in den på 3,5 med teleskopsantennen.

Om det är nån skillnad på skogsantenn o teleskop vet jag inte men fått indikationer på att skogsantennen är likvärdig eller bättre men det frestar antennfästet i handenheten som är känsligt.

Vet om 5 + mig som fått löda om på grund av den stor antennen...

Nu när jag bröt av min så va den nerplockad i benfickan o jag klämde den i dörren antar jag.

Konstruktionen är rätt dum..

Kunde man köra ner teleskopsantennen helt i hantaget så blev det så mycket smidigare.

Kör annars så länge det går med stubbanten, då är det smidigt o lätthanterligt.

Går de ur räckvidd eller om jag är i bilen så hjälper det ju till o ha en längre antenn o ta till.

Om Astron nån gång i framtiden får starkare sändare likt våra vanliga radioapparater så kommer de nog slå ut allt i pejlväg...

Så fantastiskt bra tycker jag de är och är man som jag av naturen snål så gillar man inte o pröjsa för varenda koll va hunden håller på med...

Nu ser jag direkt när "drevet" vänder eller åt vilket håll det går i realtid.

Utan detta hade jag inte varit i pass en enda gång eller sett djuret på griseftersöket härom natten.

Publicerat

En liten undran bara.

Jag har inte skaffat någon astro än. Min tanke är att man har en magnet antenn i bilen. Är inte det bättre än att ha en teleskop antenn

Publicerat
En liten undran bara.

Jag har inte skaffat någon astro än. Min tanke är att man har en magnet antenn i bilen. Är inte det bättre än att ha en teleskop antenn

Och plåthjälm på huvudet så kan man lämna bilen också ^_^

Publicerat
  • Författare
En liten undran bara.

Jo det är väl en smaksak, men har fått för mig att bilantennen är osmidigare än teleskopsantennen om man tar den med sig??

Mer valmöjligheter med teleskopsantenen?

Publicerat
Och plåthjälm på huvudet så kan man lämna bilen också <_<

Varför måste man ha hjälm?

Jo det är väl en smaksak, men har fått för mig att bilantennen är osmidigare än teleskopsantennen om man tar den med sig??

Mer valmöjligheter med teleskopsantenen?

Man tar väl inte med sig bilantennen ut i skogen det som är smidigt med den är ju att man kan pejla från bilen.

Publicerat

Går det inte att trimma upp effekten på sändaren som någon i tråden var inne på ?

Då slipper man väl mycket av extraantennerna ? <_<

Publicerat

Annars kan man kanske konstruera en parabol (wokpanna) att sätta i en mes på ryggen.

Tillräckligt stor så kan den bli självpejlande också... <_<

Sedan en plåthatt på vovven så går det extra fint. :mad:

Publicerat

Bror min har likadan o tappade på 1,2 km när han testade o fick in den på 3,5 med teleskopsantennen.

Om det är nån skillnad på skogsantenn o teleskop vet jag inte men fått indikationer på att skogsantennen är likvärdig eller bättre men det frestar antennfästet i handenheten som är känsligt.

Nu när jag bröt av min så va den nerplockad i benfickan o jag klämde den i dörren antar jag.

Kunde man köra ner teleskopsantennen helt i hantaget så blev det så mycket smidigare.

Går de ur räckvidd eller om jag är i bilen så hjälper det ju till o ha en längre antenn o ta till.

Om Astron nån gång i framtiden får starkare sändare likt våra vanliga radioapparater så kommer de nog slå ut allt i pejlväg...

Så fantastiskt bra tycker jag de är och är man som jag av naturen snål så gillar man inte o pröjsa för varenda koll va hunden håller på med...

Utan detta hade jag inte varit i pass en enda gång eller sett djuret på griseftersöket härom natten.

Jag har en Astro och har köpt till en skogsantenn....

För mig och mina hundar räcker det. Har kuperad terräng och kan tappa mottagning på 300-400m under några sek men även full mottagning på 3-4km. Även med några minuters tapp på dom avstånden så går det att följa hundens arbete på ett bra sätt. Har man en hund som jobbar på 8-10km avstånd och i kuperad terräng är nog tracker my way bättre....

Publicerat

www.daserikets.se har BRA priser!

Köpte en skogsantenn till min. Det du ska vara väldigt försiktig med är när du skruvar fast antennerna på astron! Sköra grejer! Skruva bara fast antennerna mjuuukt :lol:

Har hört rykten om att flera har vridit av "gängröret" när dom har hållit på o bytt mellan vanliga antennen och skogsantennen!

Hmm.. Vad jag mera ska säga om teleskopantennen är att man behöver nog ryggsäck för att den ska vara SMIDIG! Den går ju att få med sig ändå.. men har du handtaget fastskruvat på antennen är den fanimej 30cm skulle jag tro. Har den ute i bilen nu och orkar inte gå o mäta den men jag skulle gissa på nåt sånt.. Men man kan ju ha den i 2 delar. Det tänker jag ha.

Men alla som har den talar gott om funktionerna iallafall så det är nog bra att ha den!

Publicerat

Ja det går ju en par kronor varje dag man jagar.. Riktigt dyrt vettu! ;)

Publicerat
  • Författare
Ja det går ju en par kronor varje dag man jagar.. Riktigt dyrt vettu! ;)

uch ja.. :D

Sen så gav jag ju inte mer än 3500:- för min pejl... :lol:

Publicerat
uch ja.. B)

Sen så gav jag ju inte mer än 3500:- för min pejl... :huh:

Men med alla extraantenner drar det iväg serru! :D

Farsan har en Astro. Men det är en leksak jämfört med Tracker hunter och Live funktionen. Brukar låna ut stövarna till en bekant och då kan man drömma sig bort några minuter från jobbet, kolla var hunden är och ringa och lyssna på drev! :D:D

Med kortantennen är räckvidden ett skämt. Men med skogsantenn börjar det bli hyfsat, dock väl klumpigt då man ofta har en vanlig jaktradioantenn som redan far å spretar åt alla håll. B)

Har ej testat teleskopantennen men den ska väl ha annu lite längre räckvidd, men tappar väl då i smidighet ännu mer??

Publicerat
  • Författare
Har ej testat teleskopantennen men den ska väl ha annu lite längre räckvidd, men tappar väl då i smidighet ännu mer??

Nä inte faen är det smidigt...

Tänk tanken att man förbättrar astron ,ger den sändareffekt likt vanlig jaktradio, helst mer än 5 watt.

En skallindikator o lite bättre antennfäste...

Kan man sen köpa den för under 5 papp så kan resten av pejltillverkarna lägga ner... :huh: