Publicerat September 21, 200916 yr Ska till våren på med ett vridmontage på min drilling....vill inte som många ha en liten kikare på drillingen utan mer en vak/alroundkikare. Krav belyst....inåthelvete bra kvalla... funderar på någon av ovanstående.....är dom värda de extra tusenlapparna mot tex zeiss och helia. Klarar man sig med 42 objektiv eller? Lite luddiga frågor men....fundera gärna fritt...
Publicerat September 21, 200916 yr Jag har en 1,5-6x42 och jag vart skitimpad av ljuset i den tuben faktiskt! Då bössan mest är tänkt att bära runt på när man går med hund så valde jag att prioritera storlek och vikt samt synfält. Trots det insåg jag att jag kunde banka gris mitt i natten typ med hjälp av halvmåne knappt samt snö. En liten varipoint är mitt förslag således. Mvh!
Publicerat September 22, 200916 yr Bry dig inte om Hippens rekomedationer, det står "Zeiss" i pannan på honom. Varipointen har en ringformad oskärpa vid lägsta förstoringen som (åtminstonde jag tycker) är ganska irriterande. Swarrens reglage är placerat rätt men borde ha nån form av lås då det är lätt att komma åt spaken ofrivilligt. Står valet mellan dessa så valde jag Swarre 1,7-10X42 till din drilling. Kan du tänka dig andra fabrikat så är S&B Zenit gedigna men tunga och har minde synfält, Helia CSX liknar S&B men med mer avancerad elektronik och lite gulastick på linserna. Docter unipoint liknar S&B men är betydligt billigare. Har en något "knölig" justering av belysningen men den har även fördelar. Annars är det rätt att man klarar sig långt med 42mm:s öppning men det är inte det optimala vid nattvak. Däremot är det en smidig kompromiss. Själv har jag Swarre, S&B, Docter, Zeiss & Leupold. Har haft Helia och tittar gärna i kompisarnas sikte för att hålla mig uppdaterad.