Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

halvmantel ammo till pistol. laglig i sverige ?

Featured Replies

Publicerat

började just fundera över en idiotisk lag vi har i finland.

i finland får du inte köpa halvmantel och andra expanderande ammo till pistoler, om du inte har en erva license. (exrtem explosions farlig ammunition ifall jag kommer ihåg rätt /snabb översättning)

men ifall du har ett gevär i 9 mm som är ganska vanliga är i finland så får du köpa 9mm skott till den. men du får inte skjuta dom i din 9mm pistol ifall du har en (ifall du inte har erva licensen )

så hur är det i sverige ?

Publicerat

Om du menar hålspets, blyspets osv så är det helt OK att köpa och skjuta i sin pistol/revolver som man har på målskyttelicens.

Publicerat
  • Författare
Om du menar hålspets, blyspets osv så är det helt OK att köpa och skjuta i sin pistol/revolver som man har på målskyttelicens.

tydligen har ni en lag i sverige som är bättre än i finland. helt töntigt att staten skall vara rädd för några små små blyspetsar till pistoler, men är totalt lugna med stora bly spetsar ( älgstudsare)

tackar för svaret =)

Publicerat

Radium-

med egna ökade insikter i länders vapen/ammo regler inser man att varje land har en del regler som inte har någon förankring alls i realia eller behov alternativt farlighet.

Reglerna är bara mest korkade,

samtidigt är det om man inte drabbas hårt av dem lite roligt att få den belysta och så att säga påkomna...

Följdfråga- Det är således brottsligt att ladda upp en 44 mag revolver med blyspetsar men inte en bygelrepeter? Hur vet polisen vad man hade i pangen när skotten är avlossade?

Klurigheter, eller hur?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Radium-

Följdfråga- Det är således brottsligt att ladda upp en 44 mag revolver med blyspetsar men inte en bygelrepeter? Hur vet polisen vad man hade i pangen när skotten är avlossade?

Klurigheter, eller hur?

/Christian

japp det är helt och hållet brottsligt. ingen aning :/ hittar polisen blyspets hos dig och du inte har ett gevär är du i big trouble och troligen ryker licenserna.

vem vill skjuta plinker tavlor med fmj ? inte jag . men ifall du laddar upp din 44mag revolver på skjutbanan är det väl bara att ringa polisen och fråga, jaadu, jag sitter i en sånhär situation att ni får komma och ladda ur min revolver så jag inte begår ett brott :lol:

får ser hur lagarna blir nu då de uppdateras till ännu mer korkade. :mad:<_<

EDIT , detta är väl också en av problemen varför jakt med enhandsvapen i finland troligen alldrig blir, för då får alla enhands vapen ägare rätt till "heroin användande barna våldtagande crack snortande värmesökande vätebomb spets ammonition" :/

Publicerat
men ifall du laddar upp din 44mag revolver på skjutbanan är det väl bara att ringa polisen...

Hör av dig om du över huvud taget hittar FMJ till 44 Mag, jag har letat ......

Publicerat
  • Författare

ingen aning om det finns, 44magnum i frågan nu tror jag är helt hypotetisk :P skaffar jag en större påk är det 9 mm som gäller, eller revolver 38/357, större bövs inte :D

Publicerat

Berrys har ju flatnosade FMJ, finns på Vapex. http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=81_44_40

Eller var det nån annan modell av FMJ du tänkte på ?

Publicerat
Berrys har ju flatnosade FMJ, finns på Vapex. http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=81_44_40

Eller var det nån annan modell av FMJ du tänkte på ?

Dom där är väl kopparpläterade, inte kopparmantlade

Publicerat
Dom där är väl kopparpläterade, inte kopparmantlade

Perkele..du har rätt.

Publicerat

Det har funnits FMJ till .44

Vissa beskjutningsskyddstester kräver .44 FMJ för att vara godkända.

Så inför ett sådant försök så fick jag gå ut på forumen och efterlysa .44 FMJ, och fick tag i det.

Så det har alltså tillverkats.

Håkan

Publicerat
Det har funnits FMJ till .44

Men finns inte längre?

Borde ju finnas ett visst behov för t.ex. Magnumfält och annat långhållsskytte?

Publicerat
Men finns inte längre?

Borde ju finnas ett visst behov för t.ex. Magnumfält och annat långhållsskytte?

Hård blylegering med gas checks löser detta.

Publicerat
Hård blylegering med gas checks löser detta.

Har du något tips på en kula med bra BC?

Publicerat
Har du något tips på en kula med bra BC?

Nope, sorry; inte min gren inom pistolskyttet. Mr Fiberclass är dock gammal magnumfältsguru, som dessutom älskar att testa laddningar. Skall titta in i hans bås på vägen mot fikat och be honom svara!

Publicerat

På den gamla goda tiden testade jag Speer TMJ som är en 240gr FMJ för silhuettskytte, så visst finns/fanns det FMJ .44:or. Såväl Hornady som Nosler gjorde i vart fall förr speciella silhuettkulor och de var då i 240-250gr för att inte få för kraftig rekyl. En 300gr kula har naturligtvis bättre BC men i 44 så sätter snarare rekylen gränsen för det som skjuter bra. Eftersom det finns 200gr kulor i .357 som har mkt bättre BC och mindre rekyl är det det som gäller i silhuettskytte. Jag använde förut 215gr mimekblock till min .357 och gjutna blykulor med gaschecks - endast för Freedom Arms dock då de är för långa för vanliga standardtrummor! Till .44 rekommenderas 250gr mimekblock och hårdgjutet med gaschecks. Med sådana kulor får man högre fart och bättre precision (samt lättare att rengöra pipan) enligt min erfarenhet, även om vissa vapen naturligtvis har sina preferenser. Förr kunde man köpa färdiggjutna mimekkulor från GunTrans i trollhättan, men jag vet inte hur han har det idag efter det rånöverfall han råkade ut för.

Publicerat
  • Författare

Nu då orginal frågan är svarad tycker jag att det är lämpligare att starta en ny tråd i lämpad omfråde för följgfrågor och annat OT, så man inte tappar bort trådens orginella mening och svar.

Wink wink viss sarcasm, eller så inte :( ingenvet.