Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skrämd jämthund?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Min käre far har en underbar jämthund som tyvärr har slutat med ståndskall. Han är 4 år kommen, är jätteduktig att söka upp älg men ger bara ifrån sig ett par skall, återhållsamma sådana.

Han har tidigare haft ståndskall men har alltid varit lite "tramsig" dvs lekt med pinnar, sprungit tillbaks till bilen etc. Detta har han nu slutat med, men ställer nu inte älgen.

Har ni några råd att ge för hur man ska komma till rätta med problemet?

Publicerat
Hej!

Min käre far har en underbar jämthund som tyvärr har slutat med ståndskall. Han är 4 år kommen, är jätteduktig att söka upp älg men ger bara ifrån sig ett par skall, återhållsamma sådana.

Han har tidigare haft ståndskall men har alltid varit lite "tramsig" dvs lekt med pinnar, sprungit tillbaks till bilen etc. Detta har han nu slutat med, men ställer nu inte älgen.

Har ni konstaterat att han bara står tyst vid älgen eller far han därifrån?

Publicerat
Hej!

Låter som han är lite lik min konstiga jämte.......(se tråden: konstig jämte för bakgrund)

Det är inte mycket man kan göra när hunden är frame vid älgen, framför allt så är man i regel för långt bort för att kunna stötta. Sen kan man inte visa hunden hur han ska jobba med älg, det måsta han komma på själv.

Det enda jag ser att man kan göra är att vara i skogen så mycket som möjligt och hoppas att hunden träffar på en älg som vägrar att gå.......

Jag har härdat på och försökt att komma ut i skogen 3-5 gånger/vecka/jaktsäsong med min hund.

Nu i år har han visat lite mer go. Har haft stånd. Men han har även fortsatt att jobba med älgar som inte vill stå kvar. Han har tidigare bara varit fram och skällt några skall tills älgen går, sen bara hängt i under ca 400m utan synbar vilja att komma ikapp och ställa älgen. Nu har han jobbat på och kommer ikapp och skäller igen tills älgen går, det kan han göra några gånger tills han inte kommer ifatt längre. Sen har han vid några tillfällen fortsatt efter älgen i upp till 2km innan han har gett upp. Dock verkar det som han inte orkar få stopp på älgarna som man skulle önska.

Han kommer aldrig att bli en stjärna, men med "rätt" älg kan det bli stånd.

Sen är det annan fråga om man ska vara nöjd med det, eller skaffa en ny hund med förhoppning att det blir stopp åtminstonde varannan/vartredje släpp.....

Publicerat
Låter som han är lite lik min konstiga jämte.......(se tråden: konstig jämte för bakgrund)

Det är inte mycket man kan göra när hunden är frame vid älgen, framför allt så är man i regel för långt bort för att kunna stötta. Sen kan man inte visa hunden hur han ska jobba med älg, det måsta han komma på själv.

Det enda jag ser att man kan göra är att vara i skogen så mycket som möjligt och hoppas att hunden träffar på en älg som vägrar att gå.......

Jag har härdat på och försökt att komma ut i skogen 3-5 gånger/vecka/jaktsäsong med min hund.

Nu i år har han visat lite mer go. Har haft stånd. Men han har även fortsatt att jobba med älgar som inte vill stå kvar. Han har tidigare bara varit fram och skällt några skall tills älgen går, sen bara hängt i under ca 400m utan synbar vilja att komma ikapp och ställa älgen. Nu har han jobbat på och kommer ikapp och skäller igen tills älgen går, det kan han göra några gånger tills han inte kommer ifatt längre. Sen har han vid några tillfällen fortsatt efter älgen i upp till 2km innan han har gett upp. Dock verkar det som han inte orkar få stopp på älgarna som man skulle önska.

Sen är det annan fråga om man ska vara nöjd med det, eller skaffa en ny hund med förhoppning att det blir stopp åtminstonde varannan/vartredje släpp.....

Det är många faktorer att ta ställning till i dylika fall men jag har en tumregel (som gäller mig iaf) att har inte hunden visat att den duger till att ställa/förfölja osv. vid 4 års ålder (Det kanske oxå är att vänta för länge) så är det en ny hund som gäller !

Ett jägarliv är för kort för att slösa ännu mer tid på en oduglig hund.

Detta är endast mina egna personliga tumregler/funderingar ej något allmänt !

// JägarNNNNNN

Publicerat
Det är många faktorer att ta ställning till i dylika fall men jag har en tumregel (som gäller mig iaf) att har inte hunden visat att den duger till att ställa/förfölja osv. vid 4 års ålder (Det kanske oxå är att vänta för länge) så är det en ny hund som gäller !

Ett jägarliv är för kort för att slösa ännu mer tid på en oduglig hund.

Detta är endast mina egna personliga tumregler/funderingar ej något allmänt !

// JägarNNNNNN

Håller med i sak....

Men håller man hunden som en del av familjen och har skapat en relation även utanför jakten samt att det inte finns utrymme för fler hundar, då kan valen bli svåra......

Publicerat
Håller med i sak....

Men håller man hunden som en del av familjen och har skapat en relation även utanför jakten samt att det inte finns utrymme för fler hundar, då kan valen bli svåra......

Ja det är svårt men jag brukar göra det enkelt och ha kvar hunden som familjemedlem mkt svårt att avliva en hund som är en kär familjemedlem och jaktkompis.

Har bara 1 jämte ännu men i december kommer nr 2 :lol:

Publicerat
Ja det är svårt men jag brukar göra det enkelt och ha kvar hunden som familjemedlem mkt svårt att avliva en hund som är en kär familjemedlem och jaktkompis.

Har bara 1 jämte ännu men i december kommer nr 2 :lol:

Har en hamilton tik och labbe hane också....

Skulle vilja han en Jämt tik.....

Sen om jag gör mig av med min hund efter den här jaktsäsongen och skaffar en tikvalp, så lär det bli till att sitta på pass nästa höst.... Jag går hellre med en halvdålig hund(han funkar dock bra till eftersök, har inte missat en gång när blod finns med) än att sitta på pass en hel höst........

Så valen och kvalen är för mig svåra!

Publicerat
Har en hamilton tik och labbe hane också....

Skulle vilja han en Jämt tik.....

Sen om jag gör mig av med min hund efter den här jaktsäsongen och skaffar en tikvalp, så lär det bli till att sitta på pass nästa höst.... Jag går hellre med en halvdålig hund(han funkar dock bra till eftersök, har inte missat en gång när blod finns med) än att sitta på pass en hel höst........

Så valen och kvalen är för mig svåra!

Jag ycker du gör helt rätt när du har kvar din hund för att slippa sitta på pass (fy vad tråkigt) har själv suttit på älgpass i15 års tid så jag vet vad det innebär !

Publicerat

Äsch nu blev det 2ggr det kom nåt typ fatal error meddelande så jag postade igen.....................

Publicerat

Tack för alla svar!

Avlivas ska han iaf inte då vi aldrig haft en hund med sådan tydlig karaktär. Och vi har inte väntat så här länge på att han ska bli duktig, han har ställt älg och varit lysande i nästan två säsonger. Något hände i slutet av förra. Han söker nu upp älg, skäller till och sen kan han vara i deras närhet relativt länge. Men sen händer inte mer.

Antar av era svar att döma att det enda som går att göra är att vara så mkt som möjligt med honom i skogen?

Publicerat

Min första tanke var öroninflammation alternativt tonsilit (svullen i halsen och oftast röd) det täpper till och varje högt ljud blir en plåga.

Publicerat
Jag tycker du gör helt rätt när du har kvar din hund för att slippa sitta på pass (fy vad tråkigt) har själv suttit på älgpass i15 års tid så jag vet vad det innebär !

Jag har förbered familjen på att om han inte visa större intresse i år än tidigare, så blir det en ny hund med vad det innebär.

Kanske känner han av det och har presterat mycket bättre i år än tidigare, men jag vill gärna se lite mer.....

Publicerat
Tack för alla svar!

Avlivas ska han iaf inte då vi aldrig haft en hund med sådan tydlig karaktär. Och vi har inte väntat så här länge på att han ska bli duktig, han har ställt älg och varit lysande i nästan två säsonger. Något hände i slutet av förra. Han söker nu upp älg, skäller till och sen kan han vara i deras närhet relativt länge. Men sen händer inte mer.

Antar av era svar att döma att det enda som går att göra är att vara så mkt som möjligt med honom i skogen?

Ja helt rätt så mkt som möjligt i skogen samt att kolla upp med veterinären det som PERTAN skrev öroninflammation alternativt tonsilit

Lycka till med din hund :D

Publicerat

Publicerat
Tack för alla svar!

Som ngn mer skrev, kolla så det inte är frågan om något fysiskt besvär. Kan vara en hel del som påverkar. Tonsiller, halsen i övrigt eller kasnke någon fästingburen historia.

Boka en tid och be en veterinär kolal upp hunden.

Lycka till!

Publicerat

Jag håller på att jaga in min Erdelyi Kopo på älg. Första gången hon fick ställ på två älgar kom hon tillbaka till mig ef ca 3-5 minuter, jag mande då på henne och hon stack dit igen 3 gånger, jag såg älgarna hela tiden. Jag gick då hem och gjorde då ett hemmabygge av en Nokia mobiltelefon, med ett Headset, som jag teapade fast i ett extra halsband med en mobiltelefon hållare, allt inplastat. Jag ställde in Headsetet för att svara automatiskt, (funkar inte på ljudlös och på möte). Sedan gick jag ut igen och fick upp ett stånd utom synhåll, när hon slutade skälla, ringde jag upp henne och upmuntrade henne att hänga på och då gick hon dit igen, genialiskt att få unghunden att våga lite till. Jag använder dessutom mobilen till att köra Sniff FrienFinder (http://www.varedu.nu/) och då kan jag söka henne via min mobil, eller dator om hon skulle komma bort, varje sökning kostar bara 2 SEK (Du kan använda denna tjänst för att spåra en värefull bil, eller båt eller vad äger, en fungernade mobil gömd men inmonterad till strömen via en laddare, det är bara fantsin som säger stopp.) :huh:

Publicerat

Eller så köper du en valp i vinter och påbörjar injagningen nästa höst :huh:

Publicerat
Eller så köper du en valp i vinter och påbörjar injagningen nästa höst ;)

En gråhund alltså? :unsure:

Publicerat
Eller så köper du en valp i vinter och påbörjar injagningen nästa höst ;)

eller en riktig jakt hund ( öst laika ) :unsure:

Publicerat

Inte kan jag häda så, pojkar :unsure:

Publicerat
Eller så köper du en valp i vinter och påbörjar injagningen nästa höst <_<

Enlig alla erfarna hundkarlar som jag har pratat med, så bör hunden vara 14-15 mån innan man påbörjar en riktig injagning.

Visst gå på skogen mm, men när intresset att ge sig på älg infinner sig så ska man backa. Efter vad jag förståt så har en för ung hund inte rätta psyket att bråka med älg förens dom är kring 14 mån eller mer.

Förmodligen så har mina bekymmer uppståt när min hund som unghund varit fram och skällt ko med kalv och fått sig en riktig snyting.

Publicerat

Ja, det är ju olika teorier om det där och jag mfl är av motsatt åsikt än de du pratat med.

Var och en gör som denne vill, helt enkelt.