Publicerat September 22, 200916 yr Hej vapenbröder Jag undrar vad det är hos rävhundarna som gör att räven buktar istället för att springa iväg som det alltid gör för oss? Hur skall hunden skalla dvs. mycket eller litet, grovt eller ljust och hur skall den springa snabbt eller långsamt ? Är det bättre om hunden väcker på natt slag? och hur skall jaktmarken se ut för att lyckas med rävjakten?, ge alla tips om hur man skall göra för att få en hund som räven buktar för. Har nämligen en finnstövarvalp här hemma nu, en tik som jag skulle vilja jaga räv med om några år. ps. valpen drev sin första hare i helgen endast 4 mån och 2 dagar gammal
Publicerat September 22, 200916 yr först skall väl hunden jaga räv inte hare men tror nog den frågan är svår,utan tror markernas storlek är betydande haft rävar som buktar direkt till inte alls beroende på lite,men många säger juh att rävar bara sticker iväg men ofta börjar dom bukta senare,men grovt skall brukar väl göra räven mera varse var hunden är och så,men menar rävar buktar för en drever och inte springer dom fort...¨ sen är en räv hund blod svett och tårar som du kan läsa om i jaktdagböckerna även om inte alla skriver ut allt så ska man komma ihåg det inte är en hund som kan jaga allt den tar upp utan bara räv och vissa fall grävling och lo,så ta tips av dom som fått bra rävhundar typ foxkiller,kettukiller,foxhound mfl jag tror iaf bra stamtavla gör mycket mera lätt att få en duglig hund och satsa hårt på få den till utan tro man kan gå ut lördag söndag och få en bra hund,för det tror jag man inte får så lätt utan satsa 100% hunden första åren och inte sitta och ta vara på chanserna att släppa hunden på räv
Publicerat September 22, 200916 yr ps. valpen drev sin första hare i helgen endast 4 mån och 2 dagar gammal Du skall icke häda!
Publicerat September 23, 200916 yr Snygg citering av sitt eget inlägg där FC Måste hålla med i mycket.. Se till att hunden får jaga räv. Lite harjakt i ung ålder skadar inte annat än att hunden hinner bli äldre innan den är en riktig rävhund. Se på Kettukillers Tello som är JCH på hare och räv i sverige och på räv i finland. Vissa går det inte att få bort harjakt ur men det beror nog mest på stamtavlan = man har tagit fel valp! Om man som jag jobbar måndag till fredag skadar det inte att farsan och en till i byn mer än gärna lånar hundarna och jagar.. 2 stövare är FÖR mycket egentligen men som tur är har jag ju inhyrda hundtränare Hunden ska skalla MYCKET och inte driva så förbannat fort, då buktar det bättre. Min äldre driver FORT och gles i skallet och den yngre är mer normal i drevfart och skallar på fint. Det buktar bättre för den yngre!! Han väcker även på slag vilket hjälper till en del! Farbrodern min hade en hamilton som var bra på att få rävarna att bukta. Han hade ett grovt boffigt skall och drev riktigt sakta. Ofta såg dom både räv och hund samtidigt under drevet. Räven hade full koll på hunden och var bara 100m före den hunden. Blev väl inget speciellt superkul drev att höra på men räv sköt dom för han!!
Publicerat September 23, 200916 yr Författare är det inte bra att dom lär sig jaga hare först för att spåra noggrannare och då automatiskt jaga långsammare ??? hur skall marken se ut för att rävjakten skall bli optimal?? har 12000 ha åker och skog till mitt förfogande
Publicerat September 23, 200916 yr är det inte bra att dom lär sig jaga hare först för att spåra noggrannare och då automatiskt jaga långsammare ??? hur skall marken se ut för att rävjakten skall bli optimal?? har 12000 ha åker och skog till mitt förfogande jag tror absolut inte på blanda in annat vilt i bilden,vad har den för nytta av det om man bara ska jaga räv? menar vissa hundar driver snabbare för deras huvud är högre upp andra mera neråt och mera noggrant i spåren.jagar man in älghundar på rådjur är ett känt citat som är bra tror inte en hund blir långsammare av att få jaga hare utan snarare tvärt om att den finner meningen med livet efter en räv 12000 hektar blir nog väldigt bra,alltså lite svårt om man har för liten mark tänkte jag mest på,sen är bilvägar och nylagda isar otäcka... finns många hundar fördet som har gått har-prov sedan gått bra på rävprov,sedan stövaren spela har juh en ur sin kull som gick och vann stövar sm... men jag skulle aldrig vilja chansa då harjakt riktigt förutsägbart enligt mig... vars hade du hittat valp ifrån?