Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på årsunge räv?

Featured Replies

Publicerat

Howdy alla krutskyttar!

Har läst att det i år blev tillåtet att skjuta årsunge av räv.

När var det senast tillåtet att skjuta årsunge räv?

Hälsningar Esa the rookie.

Publicerat

Howdy igen!

Ja, jag var nog inte tillräckligt tydlig i min fråga. Jag försöker igen; När var det senast tillåtet att jaga årsunge räv året runt?

Nu räknar jag inte in skyddsjakt i frågan. Frågan uppstod för mig ca. tio år sedan då jag var ute i skogen för att titta på alla nyfödda djur bl.a. räv. Detta var under sommaren och naturen stod i blom. Hittade en årsunge räv genomskjuten av kula. Flugan hade redan varit framme och lagt ägg. Rävungen var i fint skick utan skabbangrepp. I konfrontationen med jägaren som följde, uppstod en diskussion där jag inte kunde säga emot jägaren kunskapsmässigt. Jag filmade dock med videokamera för att dokumentera det hela. Den här frågan har jag aldrig kunnat släppa. Om det var ett jaktbrott, så är det nu preskriberat. Nu kanske jag kan få svar på om det då (1999) var tillåtet att skjuta årsunge räv. Då för tio år sedan hade jag enbart ett stort naturintresse för djuren. Jag hade ingen förståelse för jägare som bara skjuter vilt utan att ta hand om ev. skinn, päls, kött etc. Nu ett par år sedan tog jag jägarexamen för att få större förståelse för människan bakom kikarsiktet samt en större kunskap om viltet. Jag tycker att det är väldigt kul att träffa jaktkamrater vid älgbanan, lerduveskyttet samt jaktstigar av olika slag. Vi har själva jaktmark där vi kan jaga både älg och småvilt. Tillbaka till frågans grund:

Jag tycker nämligen att det är oetiskt att skjuta en nyligen född räv. Dels har de inte diat färdigt, med komplikationer som följd för tiken. Dels har de inte börjat jaga på riktigt själva ännu. Visserligen jagar tiken desto mera för att förse sin unge med föda. Jag tycker att man ska inrikta sig på vuxna djur som dessutom ger en härlig päls man kan använda. Att se en kull rävungar tumla runt är fantastiskt att skåda. Att de senare blir pälsar har jag inget emot (nu med risk för att jag får pälsmotståndare på mig). Om det nu är så att det bestämts att årsunge får skjutas året runt så finns det säkerligen grund för detta från expertis som är insatta i frågan. Jag går inte emot beslut tagna av bättre vetande.

Publicerat

Rätten att skjuta årsunge av räv är skyddsjakt i enlighet med jaktförordningens bilaga 4. Den rätten gällde 1999 men upphörde under 2000-talet och återkom i år den 1 juli.

Publicerat
Rätten att skjuta årsunge av räv är skyddsjakt i enlighet med jaktförordningens bilaga 4. Den rätten gällde 1999 men upphörde under 2000-talet och återkom i år den 1 juli.

Howdy och tack för ett snabbt och kort svar!

Nu kan jag sova lugnt på nätterna... :huh:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.