Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bell & Carlson Medalist eller Hogue?

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp! Jag har tydligen fått en sjukdom. Nämligen vapensjukan som härjar bland oss på forumet, men även på grannforumet...

Min 8x57 har, som ni kan se i en tråd under denna, några problem. För att råda bot på detta kommer jag efter jul köpa mig en ny kolv. Jag har sneglat lite på Hogue, men även Bell & Carlson Medialist.

Hoguekolven går på 2495kr hos min lokala vapenhandlare medans en bättre modell Bell & Carlson går på 1530kr utan frakt inräknat i priset. Nu är det så att Bell & Carlson, som ni förmodligen redan vet, kommer från USA och därför blir det nog därifrån jag beställer en sådan. Hur mycket frakten från USA går på vet jag inte, men jag antar att den förmodligen blir en del billigare än Hoguekolven.

Nu till er forumiter; Vilken av dessa kolvar skulle ni köpt?

Är Hogue för dyr prissatt? Är Bell & Carlson något att ha i vapenskåpet? Hur mycket kan frakten tänkas gå från USA?

Den butik jag tänkt beställa från är http://rifle-stocks-order-page.easystorecr...Stocks/list.htm.

Mvh Dunderklumpen

Publicerat

Utan att veta nånting om Medalist varianten så kan jag berätta att jag åtminstonde har en Carbelite Classic hemma, och precis beställt en till.

Verkar vara en helt okej stock, speciellt till det priset!

Jag hade nog valt en B&C före Houge`en, som jag personligen inte gillar direkt mycket. Men man har olika tycke och smak tyvärr så jag kan inte berätta för dig vad du gillar ;)

Publicerat
  • Författare
Utan att veta nånting om Medalist varianten så kan jag berätta att jag åtminstonde har en Carbelite Classic hemma, och precis beställt en till.

Verkar vara en helt okej stock, speciellt till det priset!

Jag hade nog valt en B&C före Houge`en, som jag personligen inte gillar direkt mycket. Men man har olika tycke och smak tyvärr så jag kan inte berätta för dig vad du gillar :lol:

Gött! Roligt att det finns nån som har en positiv inställning till B&C.. ;)

Medalist är modellen över Carbelite, då den har en aluminiumbäddning och därför är lite styvare än just Carbelite-kolven.

Publicerat

Vet inte vad frakten kostar, men sen får du lägga till tull och moms, antar jag?? Rätta mig om jag har fel......och spontant så sticker väl priset iväg en del då, men det kanske det är värt om kolven är bra.

Publicerat
Hej hopp! Jag har tydligen fått en sjukdom. Nämligen vapensjukan som härjar bland oss på forumet, men även på grannforumet...

Min 8x57 har, som ni kan se i en tråd under denna, några problem. För att råda bot på detta kommer jag efter jul köpa mig en nu kolv. Jag har sneglat lite på Hogue, men även Bell & Carlson Medialist.

Hoguekolven går på 2495kr hos min lokala vapenhandlare medans en bättre modell Bell & Carlson går på 1530kr utan frakt inräknat i priset. Nu är det så att Bell & Carlson, som ni förmodligen redan vet, kommer från USA och därför blir det nog därifrån jag beställer en sådan. Hur mycket frakten från USA går på vet jag inte, men jag antar att den förmodligen blir en del billigare än Hoguekolven.

Nu till er forumiter; Vilken av dessa kolvar skulle ni köpt?

Är Hogue för dyr prissatt? Är Bell & Carlson något att ha i vapenskåpet? Hur mycket kan frakten tänkas gå från USA?

Den butik jag tänkt beställa från är http://rifle-stocks-order-page.easystorecr...Stocks/list.htm.

Mvh Dunderklumpen

Frakten går på 70 dollar sen kanske det tillkommer tull osv

Publicerat

På midway tar dom 1700 för hogue +140 i frakt

Publicerat
  • Författare

...

Redigerad med Dunderklumpen

Publicerat

Jag har en medalist på en .308 och en mcmillan på en 9,3x62. Jag har egentligen inga som helst möjligheter att säga att mcmillan är bättre, Medalist rockar. Houge är däremot en "plastlimpa" och inte precis mitt första val, så har jag hellre en trästock.

Publicerat

Jag har en Medalist och en Houge,bägge kolvarna är bra.

Hougekolven har även den sina fördelar då den är gummiöverdragen-helt tyst i alla lägen och väldigt skön att skjuta med.

Kvalitetsmässigt är dock B&C bättre,inte heller jag kan säga att den är sämre än min McMillankolv.

/Micke

Publicerat
Jag har en Medalist och en Houge,bägge kolvarna är bra.

Hougekolven har även den sina fördelar då den är gummiöverdragen-helt tyst i alla lägen och väldigt skön att skjuta med.

Kvalitetsmässigt är dock B&C bättre,inte heller jag kan säga att den är sämre än min McMillankolv.

/Micke

Har en Houge på 358:an och den är kalas till en ren jaktbössa, framförallt tyst. Bössan skjuter bra för övrigt också. Till en toppjaktsbössa eller liknande presicionsjakt + lite bana så skulle jag valt medalisten alla dar i veckan. Största "felet" på Hougen, särskilt för bipodskytte, är att framstocken är lite klen så den flexar när man använder pod. Till en 8x57:a hade jag valt efter användningsområde.

Publicerat

Kul tråd!

Nu blev man ju inspirerad att bygga lite på den gamla HVA640:an i alla fall...

Här kan man se lite bättre bilder på olika kolvdesign och mönster, varmintstocken till M98 verkar inte så dum.

http://www.bellandcarlson.com/bc_cat09%20(1).pdf

Publicerat
  • Författare
Har en Houge på 358:an och den är kalas till en ren jaktbössa, framförallt tyst. Bössan skjuter bra för övrigt också. Till en toppjaktsbössa eller liknande presicionsjakt + lite bana så skulle jag valt medalisten alla dar i veckan. Största "felet" på Hougen, särskilt för bipodskytte, är att framstocken är lite klen så den flexar när man använder pod. Till en 8x57:a hade jag valt efter användningsområde.

Tänkt användningsområde på 8x57:an är en allroundbössa helt enkelt.

Dels för att det är det första geväret jag har i skåpet och dels för att jag inte tänker skiljas från geväret, då den är ärvd från en av mina jägarförebilder.

Jag väntar hellre än att i förtid satsa på fel kolv och sedan ångra mig... Har förresten nästan bestämt att det blir en Medalist. Men en Bell & Carlson blir det iaf. :)

Kul tråd!

Nu blev man ju inspirerad att bygga lite på den gamla HVA640:an i alla fall...

Här kan man se lite bättre bilder på olika kolvdesign och mönster, varmintstocken till M98 verkar inte så dum.

http://www.bellandcarlson.com/bc_cat09%20(1).pdf

Visst är det roligt med inspiration? B)

Själv kunde jag inte läsa hela katalogen.. Blir helt enkelt för shoppingsjuk. ^_^:D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Tänkt användningsområde på 8x57:an är en allroundbössa helt enkelt.

Dels för att det är det första geväret jag har i skåpet och dels för att jag inte tänker skiljas från geväret, då den är ärvd från en bortgången jägarförebild.

Har förresten nästan bestämt att det blir en Medalist. Men en Bell & Carlson blir det iaf. :)

Nu är det så att jag skall kolla hur kolven som jag har på 8x57*n spruckit + det faktum att jag måste köpa ny dator/laga den gamla för en hel del. Sedan kan det bli tal om en Medalist eller för den delen en Carbelite.

Mvh