Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar! Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie.
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar!Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie. Med allra högsta sannolikhet helt ofarligt att äta! Renar från Härjedalen har inte haft Bq-värden över gränsvärde de senaste 10-åren. Provtas via stickprover från varje sameby flera ggr varje slaktsäsong. Detta vet jag bombsäkert eftersom jag och mina kollegor jobbar som besiktningsveterinärer vid Härjedalens största kontrollslakteri för ren och är ansvariga för dessa provtagningar. Kollegor från slakterier i norra Jämtland har samma erfarenheter. Sen att det rent relativt sett (jämfört med andra "risker" man utsätter sig för) inte är speciellt farligt att äta några kilo kött med Bq-halt väl över nuvarande gränsvärde....det är en annan historia....så "ät bara ät" mvh / Matti
Publicerat September 24, 200916 yr Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Undrar om det möjligen är Cesium du far efter... Bequerel är ett enhetsmått, typ liter eller centimeter! Efter Tjernobyl så fick vi ett ökat nedfall av radiokativt Cesium som mättes i Bq som alltså är sönderfall/sekund.
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar!Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie. Grattis
Publicerat September 24, 200916 yr Med allra högsta sannolikhet helt ofarligt att äta! Renar från Härjedalen har inte haft Bq-värden över gränsvärde de senaste 10-åren. Provtas via stickprover från varje sameby flera ggr varje slaktsäsong. Detta vet jag bombsäkert eftersom jag och mina kollegor jobbar som besiktningsveterinärer vid Härjedalens största kontrollslakteri för ren och är ansvariga för dessa provtagningar. Kollegor från slakterier i norra Jämtland har samma erfarenheter.Sen att det rent relativt sett (jämfört med andra "risker" man utsätter sig för) inte är speciellt farligt att äta några kilo kött med Bq-halt väl över nuvarande gränsvärde....det är en annan historia....så "ät bara ät" mvh / Matti Howdy igen! Tack för det snabba svaret. Jag har tagit kontakt med strålskyddsmyndigheten.se för mera information. Gränsvärdena ändras ju från år till år... Gravida kvinnor är x-tra känsliga för allt... Sjukvårdsupplysningen fick reda på ditt svar och tyckte att det lät betryggande. Mobiltelefonstrålning är inte att leka med, det heller. Jag återkommer när jag fått mera info från myndigheten ovan. Hälsningar Esa the rookie
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy igen!Tack för det snabba svaret. Jag har tagit kontakt med strålskyddsmyndigheten.se för mera information. Gränsvärdena ändras ju från år till år... Gravida kvinnor är x-tra känsliga för allt... Sjukvårdsupplysningen fick reda på ditt svar och tyckte att det lät betryggande. Mobiltelefonstrålning är inte att leka med, det heller. Jag återkommer när jag fått mera info från myndigheten ovan. Hälsningar Esa the rookie prata med mig, jag jobbar åt dem med dessa frågor. vi kan ta det öppet här i tråden. vad vill du veta specifikt? /Kalle
Publicerat September 24, 200916 yr prata med mig, jag jobbar åt dem med dessa frågor. vi kan ta det öppet här i tråden. vad vill du veta specifikt?/Kalle Howdy! Det var ju som attan! Okey. Hur mycket beckerel innehåller älgkött ca. 10 mil norr Östersund? Vad är gränsvärdet för gravida kvinnor? Hälsningar Esa the rookie.
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy! Det var ju som attan! Okey. Hur mycket beckerel innehåller älgkött ca. 10 mil norr Östersund? Vad är gränsvärdet för gravida kvinnor? Hälsningar Esa the rookie. Östersund ligger normalt under gränsvärdena, det är gävleområdet som ligger högst. ibland får det kasseras kött som går över gränsvärdena som är satta som Bq/Kg kött för vilt är det 2000 Bq/kg tror jag (skriver så för jag inte kollat på ett tag), jag kan kolla upp det mer noga om du vill. Rådjur är det som oftast kommer över gränsen. Om jag minns rätt är det härifrån vårjakten på bock härstammar då man ville minimera mängden cesium i köttet. ingen svamp i februari typ... Gränsvärdet är satt så att om man äter normalt och inte kommer upp till mer än 100 000 Bq (cesium-137) i totalt intag per år så blir din dos inte mer än den dos du får från bakgrundsstrålningen dvs runt 1mSv/år. En CT-röntgen kan ge 20 mSv om det är en omfattande rtg. Om en gravid mamma röntgas tror jag att man inte gör ngt speciellt om dosen till fostret understiger 100mSv, dvs jävligt mycket högre än det man någonsin kan få från mat i sverige. över den nivån brukar man inte göra något heller, strålning är inte så farligt som många befarar. Nu till den springande punkte, din fru: det här kommer göra dig glad! Det finns inget specifikt gränsvärde för en gravid kvinna vad jag vet, bara rekommendationer. det finns restriktioner inom sjukvården men det är en annan femma. gravida har en betydligt högre omsättning i sin kropp pga barnet och detta gör att tiden cesiumet uppehåller sig i din frus kropp går ner til ca 20% av vad din kropp får utstå i stråldos. dvs du kommer att få mer stråldos av samma mängd kött än din fru och barnet i magen kommer att få. barn är känsligare för strålning - JA, men i detta fallet har det liten betydelse. Älg brukar ligga betydligt lägre än rådjur i cesiuminnehåll, detta för att rådjur äter mkt mer svamp än älg. Jag själv hade inte oroat mig av 4 skäl: 1. jämför du risken för cancer för den dos ni får på ett år från viltkött är den skitliten. 2. oroar sig din fru är detta mer skadligt fysiskt än vad strålningen är 3. Cesium är inte som ämne organspecifikt utan fördelar sig jämnt över kroppens muskulatur och "späds ut" mellan barnets och mammans muskelmassa, mamma har mer = hon tar mer dos, barnet minst. det var således farligare att äta köttet innan hon blev gravid 4. Det finns inte ett bevisat (och tro mig vi har letat!!!) samband mellan tjernobylnedfallet och ökade cancrar, andra fysiska skador, det är så få att de inte går att hitta i myllret av alla andra krämpor. Livsmedelsverket.se har alla gränsvärden listade och det är dom du skall kontakta för info om detta. Jag hade gärna gjort det åt dig men kan inte idag, ja har fullt upp. hoppas detta ger dig lite lugn, hoppas jag varit tydlig nog i hasten och du - Grattis som fan att du ska bli pappa!!! /Kalle
Publicerat September 24, 200916 yr Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt.Hälsningar Esa the rookie. Grattis! Med allra högsta sannolikhet helt ofarligt att äta! Renar från Härjedalen har inte haft Bq-värden över gränsvärde de senaste 10-åren. Provtas via stickprover från varje sameby flera ggr varje slaktsäsong. Detta vet jag bombsäkert eftersom jag och mina kollegor jobbar som besiktningsveterinärer vid Härjedalens största kontrollslakteri för ren och är ansvariga för dessa provtagningar. Kollegor från slakterier i norra Jämtland har samma erfarenheter.Sen att det rent relativt sett (jämfört med andra "risker" man utsätter sig för) inte är speciellt farligt att äta några kilo kött med Bq-halt väl över nuvarande gränsvärde....det är en annan historia....så "ät bara ät" mvh / Matti Man slutar aldrig förvåna sig över jaktsnacks kompetens på djup och bredd. Howdy igen!Gravida kvinnor är x-tra känsliga för allt... Hälsningar Esa the rookie Vi vet och då menar vi allt prata med mig, jag jobbar åt dem med dessa frågor. vi kan ta det öppet här i tråden. vad vill du veta specifikt?/Kalle Wikipedia är ingenting mot jaktsnack
Publicerat September 24, 200916 yr för att skämta lite i allvaret så har jag en kollega som jagar och är självförsörjande på kött i ume-trakten. han blir ju uppmätt ibland map på Cesium-137 som de flesta av oss, och vi brukar skoja att han leder "Cesium-ligan" vilket han gör såklart. men inte fan har han oroande nivåer inte. så Esa, din fru får 1/4-1/5 av icke oroande nivåer. /Kalle
Publicerat September 24, 200916 yr Grattis!Man slutar aldrig förvåna sig över jaktsnacks kompetens på djup och bredd. Vi vet och då menar vi allt Wikipedia är ingenting mot jaktsnack Howdy igen! Jag kan bara buga och tacka för svaren. Tack för grattisset oxå! Att bli pappa är fantastiskt! Jag tar och ringer sjukvårdsupplysningen och tipsar om detta ovan. Kvinnan jag pratade med var intresserad av frågeställningen. Kanske för att det var en annorlunda frågeställning vars svar kan komma andra frågande till del. Jag ringer min Sambo och berättar att vi kan äta med gott samvete. Tack igen! Hälsningar Esa the rookie. / (Sambon Linda)