Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar! Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie.
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar!Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie. Med allra högsta sannolikhet helt ofarligt att äta! Renar från Härjedalen har inte haft Bq-värden över gränsvärde de senaste 10-åren. Provtas via stickprover från varje sameby flera ggr varje slaktsäsong. Detta vet jag bombsäkert eftersom jag och mina kollegor jobbar som besiktningsveterinärer vid Härjedalens största kontrollslakteri för ren och är ansvariga för dessa provtagningar. Kollegor från slakterier i norra Jämtland har samma erfarenheter. Sen att det rent relativt sett (jämfört med andra "risker" man utsätter sig för) inte är speciellt farligt att äta några kilo kött med Bq-halt väl över nuvarande gränsvärde....det är en annan historia....så "ät bara ät" mvh / Matti
Publicerat September 24, 200916 yr Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Undrar om det möjligen är Cesium du far efter... Bequerel är ett enhetsmått, typ liter eller centimeter! Efter Tjernobyl så fick vi ett ökat nedfall av radiokativt Cesium som mättes i Bq som alltså är sönderfall/sekund.
Publicerat September 24, 200916 yr Howdy alla krutskyttar!Är det någon som känner till om älgköttet från Jämtland innehåller skadliga halter av Beckerel? Min Sambo är gravid och med tanke på det så vill jag vara säker på att det inte är skadligt. Hälsningar Esa the rookie. Grattis