Publicerat September 25, 200916 yr Tänkte bara skriva några rader om denna mekaniska spets, jag använde den igår På den bocken som jag sköt. Jag har valt att testa denna storbladiga spets (1 ¾ tum diameter 3 blad) mest för att jag vill få ett större hål och kraftigare urblödning. Hjälper vid spårandet men är även lite mer förlåtande vid lite sämre träff, i teorin alltså Det första som slog mig var hur lite detta djur blödigt, för jag vet efteråt exakt vart pilen träffade och den hade strimlat i princip hela hjärtat ändå var det mycket lite blod i spåret, jag är van med betydligt mer. Ena bladet blev böjt och det var det bladet som träffade revben på båda sidorna, försökte naturligtvis räta ut bladet men detta var dömt att misslyckas, det gick av helt enkelt (förväntat), stålet i sig behöll skärpan bra och de 2 resterande bladen behöver inte skärpas igen. Om detta är en engångs företeelse får framtiden utvisa antar jag. Men stora och fina hål gör de i alla fall.
Publicerat September 25, 200916 yr Tänkte bara skriva några rader om denna mekaniska spets, jag använde den igårPå den bocken som jag sköt. Jag har valt att testa denna storbladiga spets (1 ¾ tum diameter 3 blad) mest för att jag vill få ett större hål och kraftigare urblödning. Hjälper vid spårandet men är även lite mer förlåtande vid lite sämre träff, i teorin alltså Det första som slog mig var hur lite detta djur blödigt, för jag vet efteråt exakt vart pilen träffade och den hade strimlat i princip hela hjärtat ändå var det mycket lite blod i spåret, jag är van med betydligt mer. Ena bladet blev böjt och det var det bladet som träffade revben på båda sidorna, försökte naturligtvis räta ut bladet men detta var dömt att misslyckas, det gick av helt enkelt (förväntat), stålet i sig behöll skärpan bra och de 2 resterande bladen behöver inte skärpas igen. Om detta är en engångs företeelse får framtiden utvisa antar jag. Men stora och fina hål gör de i alla fall. Det är väl nackdelen med mekaniska spetsar. Bladen blir tunna och har inget stöd i bakkant som fasta blad har. Därför är de lite känsligare och böjs lättare. Jag har hittills aldrig haft några problem med att bladen på mina muzzy 100 grains 3 bladiga spetsar skadats vid träff i ben. Sköt ju rätt igenom en kudu och tog bogbladet. Ingen åverkan på bladen. Den 4 bladiga muzzy 115 grains spetsen såg jag hur den tappade ett blad vid bogträff på en Kudu. Men då har vi 115 grains som fördelas på 4 blad istället för 3. Godset blir tunnare i detta fall per blad. En fysikalisk realitet som man inte kan göra så mycket åt. De tuffaste spetsarna är 2 bladiga fasta spetsar utan större ventilations urskärningar. Typ Magnus. Men trenden har ju gått mot lättare och mer aerodynamisktutformade spetsar. Farten på bågarna har ökat rejält och det ställer helt andra krav på utformningen av spetsarna.
Publicerat September 25, 200916 yr Men det man kan dra slutsatsen till är ju att det mesta på marknaden duger ju. Sen är det tillfälligheterna som spelar spratt ibland om något går åt pipan. Men just det där att mekaniska bladen är svagare håller jag med er om. Dom går lätt av, t.ex vid bogBENsträff är jag övertygad om att bladet går av. Träffade ju bocken i det benet med fast spets och redan den såg ut som att den varit med i krig. Från och med den träffen skjuter jag hellre lite längre bak än framåt. Fast just nu skjuter jag ju inte alls....
Publicerat September 25, 200916 yr Men det man kan dra slutsatsen till är ju att det mesta på marknaden duger ju. Sen är det tillfälligheterna som spelar spratt ibland om något går åt pipan. Men just det där att mekaniska bladen är svagare håller jag med er om. Dom går lätt av, t.ex vid bogBENsträff är jag övertygad om att bladet går av. Träffade ju bocken i det benet med fast spets och redan den såg ut som att den varit med i krig. Från och med den träffen skjuter jag hellre lite längre bak än framåt. Fast just nu skjuter jag ju inte alls.... Det finns en hel del skräpspetsar på marknaden med. Som jag sa tidigare så pallar en muzzy med mycket innan bladen kroknar. Tack vare deras bladlåsning så har jag aldrig varit med om att ett blad lossnat. Då har jag skjutit igenon plyfa, trä, aluminiumplåt och betonghålsten. Allt för att testa spetsarna. Kostar en del, men ger mig en massa bra info om hur stryktåliga grejorna är. Ragespetsarna ska jag testa. Men gillar inte att de sprätter isär som ett mekano så fort man kommer åt nån gren med dom. Det blir nog att jag skippar mekaniska helt och hållet och håller mig till det vinnande koncept som muzzy varit för mig i snart 20 år. Jag har inte träffat på några spetsar med utbytbara blad som spöar muzzy. Du ska vara snäll mot markägarna så du får jaga med båge!
Publicerat September 25, 200916 yr Jag ÄR ju snäll. Det gör ju saken änuvärre för mig ;( Man får inget tillbaka liksom. Jo nä, fasta spetsar ÄR bäst. Ju mindre saker som kan röra sig, ju mindre saker kan gå fel.
Publicerat September 25, 200916 yr Jag är väldigt förtjust i Muzzy spetsarna!.. mitt problem är att det är omöjligt att få dom att samskjuta med fälltspets!.. så där av att jag gärna vill få en mekanisk spets att fungera!.. hadde ingen större lycka med mina förra! men med mina rage verkar de bättre!.. fast har blivit lite tveksam sedan jag läst att dom har svårt att hålla sej på plats när man smyger! i SA använde jag myzzy 4-bladig, blev en otrolig bra avblödning av dom! men jag få se hur jag gör!.. blir välll som vanligt att man går till baka till de man vet fungerar!.. MVh
Publicerat September 25, 200916 yr Jag är väldigt förtjust i Muzzy spetsarna!.. mitt problem är att det är omöjligt att få dom att samskjuta med fälltspets!.. så där av att jag gärna vill få en mekanisk spets att fungera!.. hadde ingen större lycka med mina förra! men med mina rage verkar de bättre!.. fast har blivit lite tveksam sedan jag läst att dom har svårt att hålla sej på plats när man smyger! i SA använde jag myzzy 4-bladig, blev en otrolig bra avblödning av dom! men jag få se hur jag gör!.. blir välll som vanligt att man går till baka till de man vet fungerar!.. MVh I takt med att hastigheterna pressats upp med dom moderna bågarna så har även svårigheterna med att få jaktspets/fältspets att skjuta lika uppkommit. Jag har hittills varit med om några få bågar där det varit i stort sett omöjligt att få de olika spetsarna att skjuta lika. Ibland har man fått gå upp till en 125 grains jaktspets för att de ska skjuta lika med en 100 grains fältspets. Är skillnaden väldigt liten (några få centimeter) så kan man kompensera detta med att sikta lite annorlunda. Huvudsaken är att jaktspetsen alltid tar mitt i där siktet ligger. Det är ju trots allt den som räknas. 3-D djur i plast springer ju inte undan lika mycket som riktiga djur. Därför är inskjutningen av jaktspetsen A och O. En liten miss med fältspets kan man leva med.
Publicerat September 25, 200916 yr Nu e ju jag en ragefanatiker, men den lilla erfarenhet jag har av dem är bra. Smaldjuret jag klippte ifjol så tog ragen ett revben på vägen in samt klippte av frambogen på väg ut(skjuten "quartering away"), utan att bladen böjdes.. dock bara ett djur, men ändå två stora ben som knäcktes utan att deformera.. dessa öppnar ju bakifrån har bättre stöd iom slipcam dvs har sina två "stödpunkter" längre från varandra , medan spetsar som öppnar framifrån har sina två "stödpunkter" betydligt närmare varandra(alltså sprinten som bladen sitter fast i samt där bladen tar i själva spetsen vid utveckad form).. Så hävstångsprincipen e till "frontöppnande" spetsars nackdel Nog om rage, jag måste säga att jag blev sugen på SF spetsarna när jag va hos Roger igår. Gillade verkligen deras konstruktion samt att de har hög skärande diameter. Vidare e ju Rogers bilder på sårkanalen ren porr! Lär nog bli en packe sådana i USA i vinter så man får pröva dessa lovande spetsar lite mer
Publicerat September 25, 200916 yr Jag är väldigt förtjust i Muzzy spetsarna!.. mitt problem är att det är omöjligt att få dom att samskjuta med fälltspets!.. så där av att jag gärna vill få en mekanisk spets att fungera!.. hadde ingen större lycka med mina förra! men med mina rage verkar de bättre!.. fast har blivit lite tveksam sedan jag läst att dom har svårt att hålla sej på plats när man smyger! i SA använde jag myzzy 4-bladig, blev en otrolig bra avblödning av dom! men jag få se hur jag gör!.. blir välll som vanligt att man går till baka till de man vet fungerar!.. MVh Har du problem med samskjutning kanske du skulle testa slicktrick? Dom samskjuter tillsammans med fältspets samt Ragespetsarna till min båge. Slicktrick är en kort och stadig spets som trots träff i diafragman på smaldjuret gjorde att det föll efter 20 meter. Bocken 10 meter efter bogträff. Ingen genomträngning ens.
Publicerat September 26, 200916 yr Författare Jo altså alla dessa spetsar typer och märken fungerar, det är nog inget snack där hade jag haft Ragen i den situationen jag var när jag fällde den sista bocken hade jag inte kunnat smyga just där och då inte fått bocken, så mycket vet jag. Det är många detaljer man bör titta på, altså inte bara hålet tror jag. Det är inte hela världen om en båge inte skjuter lika med fält och jaktspets, det är ju bara så att man inte övar lika mycket under jakt tiden om bågen är ställd för jaktspets. Eller så tar man med i beräkningen att när man skjuter(övar) med fältspets så går de högre och åt höger eller vänster,, vane sak bara igentligen.