Publicerat September 25, 200916 yr Tjena! För ca 1 månad sedan köpte jag mig en Remington 700 CDL i kaliber 30-06. Det va den enda bössan till ett rimligt pris som passade mig bra med tanke på min korta längd m.m. Jag har nu läst runt lite på nätet om Remington 700. På vissa sidor är det bara bra kommentarer om bössan, men på vissa så är det i stort sätt bara negativt. Dom säger att den absolut inte kan skjuta samlade träffbilder på 100 meter på grund av att pipan har ett stöd i framstocken. Andra har sagt att deras vapen har avlossats av sig själv när dom till exempel har tagit ur kulorna genom att använda slutstycket istället för att tömma den som vanligt. Så jag undrar om det är någon som har haft något liknande problem eller är det bara dåliga skyttar? Är det i så fall värt att frilägga pipan? De exempel jag har läst om träffbilderna har varit att dom 3 första kulorna träffade tavlan (15-20 cm) och den sista missade tavlan helt m.m. Har inte fått vapnet än så har inte skjutit något med den. Mvh Alexander
Publicerat September 25, 200916 yr Det är väl världens vanligaste "civila" studsare och det finns vaen som skjuter bra och vapen som skjuter illa. Det fiinns inget annat att göra än att kolla hur DITT vapen skjuter innan vi börjar ge dig råd. Men kom ihåg att det finns ingen vapensmed i världen som inte klarar av att rikta upp en 700 som inte har precisionen i sig, och du kan enkelt köpa en bra aluminiumblockbyggd syntetstock för ett par tusenlappar.
Publicerat September 25, 200916 yr Författare Det är väl världens vanligaste "civila" studsare och det finns vaen som skjuter bra och vapen som skjuter illa. Det fiinns inget annat att göra än att kolla hur DITT vapen skjuter innan vi börjar ge dig råd. Men kom ihåg att det finns ingen vapensmed i världen som inte klarar av att rikta upp en 700 som inte har precisionen i sig, och du kan enkelt köpa en bra aluminiumblockbyggd syntetstock för ett par tusenlappar. Jag får tacka för ditt snabba svar! Jag blev så pass orolig efter det jag har läst på nätet. Jag får mitt vapen senast den 10e oktober så får se då hur det går då. Skriver i tråden då. Tack!
Publicerat September 25, 200916 yr Oroa dig inte. Som HerrBerg skrev, så är det ju en av dom absolut vanligaste bössorna i världen. Klart då att det finns problem någonstans o några exemplar kanske krånglar, eller hur? Det är också dom som syns o hörs mest, dom som krånglar alltså. Tänk dig dom tusentals bössor som funkar, det gör säkert din också ska du se! mvh C-A
Publicerat September 25, 200916 yr Dessutom är dem många custum lås kopior på just Remington 700 så helt värdelös konstruktion är det inte
Publicerat September 25, 200916 yr Håller med ovanstående, men man ska samtidigt ha i tankarna att kvaliteten på Remington idag, inte är var den har varit. Har pratat med 2 vapentekniker, varav 1 är handlare åxå, bägge säger att det inte går att jämföra kvaliteten förr och nu.
Publicerat September 25, 200916 yr Författare Oj va härligt att höra! Får tacka så mycket för alla supersvar jag har fått! Nu slipper jag oroa mig inför lockjakten m.m! Härligt med ett riktigt jaktforum måste jag säga.
Publicerat September 28, 200916 yr Jag har två jaktkompisar som har varsin Remington 700 i 30-06 båda är nöjda och ingen av dom har planer på att byta bössa. Den ena av dom som hade vissa planer på att byta skippade dom planerna när han fick på en Ziess kikare och förbättrade sina träffbilder från bra till superba!
Publicerat September 28, 200916 yr Jag har en Remington 700 LH 30.06 och är helnöjd hittills. Håller på och sparar ihop till ett bättre sikte sen så kommer man nog vara riktigt nöjd. Mvh Roffe
Publicerat September 28, 200916 yr Precis som inläggen innan håller jag med om att Rem 700 är en i grunden sund konstruktion utan större svagheter. Fördelen med konstruktionen är att den är enkel att jobba med för en vapensmed på grund av sin cylindriska konstruktion. Det brukar som regel alltid gå att få till välskjutande bössor av rem 700. Remington har valt att ha en tryckpunkt i pipkanalen men det är inga svårigheter att ta bort den om man inte vill ha kvar den, för att kontrollera om bössan skjuter bättre med friliggande pipa är den enkla lösningen att lägga ett par schims mellan lådan och stocken och på så sätt lyfta upp systemet lite grann, om detta ger ett positivt resultat är det bara att ta bort schimsen och istället frilägga pipan. Egentligen finns det bara två svagheter med rem 700, för det första är utdragaren inte riktigt lika robust som systemet i övrigt utan dessa har haft en tendens att gå sönder. Nu är detta inte värre än att man antingen skaffar en extra utdragare i reserv alternativt så passar man in en robustare utdragare. den andra svagheter ligger i slutstyckshandtagets infästning i slutstycket. Jag har vid två tillfällen bevittnat skyttar som fått slutstyckshandtaget i handen under kraftig repetering. I bägge dessa fall hade det ursprungliga slutstyckshandtaget modifierats till ett lite mer "taktiskt" utförande vilket innebär att momentet blivit större än vad det skulle blivit med handtaget i originalutförande. Ingen av dessa svagheter är så allvarliga att de innebär att jag skulle avråda från att skaffa sig en rem 700. Det har dessutom varit en del turer kring remingtons trycken och det finns ett antal olika varianter på dessa ute, det har varit en del historier kring bössor som avfyrats när de osäkrats men på detta område har jag inga egna erfarenheter så där kan jag inte fördjupa mig. Problemet skall nog inte överdrivas.. Henrik
Publicerat September 28, 200916 yr Författare Tackar för alla svar! Fick idag reda på att licensen kommer den 5e - 9e oktober!!! Har hört att avtryckaren är väldigt hård. Men att det är väldigt lätt att justera till vid behov av en vapensmed. Så det är nog inget att oroa sig för. Mvh //Alexander Torngren
Publicerat November 16, 200916 yr Har en remington 700 LH i kaliber 30-06, som jag köpte begagnad för 5000kr det är min första klass 1 bössa och jag är super nöjd med den,ändå problemet har varit att hitta ammo som den skjuter bra med har testat en del och kommit fram till att den går bäst med lapua mega 12g. har inga planer på att byta, det ända som jag ska byta är kikarsiktet och köpa benstöd