Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mycket intressant länk från en forumkändis

Featured Replies

Publicerat

Måste ju bara lyftas fram!

Från Snipers Hide

Publicerat

Satan vilka fästen, inte för jag behöver men jag vill ha :D

/lasse

Publicerat

har något liknande på min baikal, men ringarna har horistonalt fäste. snygg är den :D

Publicerat

jag har känt på det fästet och kan intyga att det var extremt fint och välgjort.

skulle sitta som en smäck på min sauer men jag får väl titta på bilder i stället uurrk,det är väl fan att man inte kan skjuta bättre.

Publicerat

Det är bara att bocka och buga.

mer genomtänkt fäste för kikaren har jag aldrig stött på.

Andreas

Publicerat

Jamen va f-n är detta. Det är klart att det går att kladda till hur mycket som helst i ett kikarfäste, det behövs ju bara tillräckligt mycket fantasi. Det här kommer ingen normal människa ha råd att köpa, och än mindre ha nån nytta av.

Publicerat
Jamen va f-n är detta. Det är klart att det går att kladda till hur mycket som helst i ett kikarfäste, det behövs ju bara tillräckligt mycket fantasi. Det här kommer ingen normal människa ha råd att köpa, och än mindre ha nån nytta av.

på de avstånd vi skjuter på så är det en klar fördel med detta "kladd" men klart, jagar man älg 3 dagar / år så behöver man ju bara en husqvarna 6,5:a och en kikare från jahti jakt

Andreas

Publicerat

nu minns jag inte priset exakt men till min bössa är det fästet mer eller mindre det billigaste alternativet.

det är lite som asm skriver också, ska man tävla i x-klass eller jaga älg så är det ju olika material som behövs i många fall.

Publicerat

Det fästet är nog alldrig varit avsett till normal jägaren utan till entuiaster & proffs

det är vi som betalar till proffsen <_<

Publicerat

Framtagen för prickskyttar i diverse sammanhang, framförallt armen

Publicerat
  • Författare

Så t.ex en Sako TRG för 50000:- eller en fin drilling för samma pengar kan inte vara intressant för "ingen normal människa kommer att ha råd att köpa eller inte ha nytta av den"?

Själva arbetet i sig kan ju vara väl så intressant enligt min mening, och i just det här fallet är det ganska unikt att produkten är svensk.

Publicerat

Jag idkar skytte där jag verkligen skulle ha nytta av ett sånt här fäste. Vanliga ringar och skenor flexar dessutom nåt helt otroligt i skottet. Jag har sett slowmotionfilm på en TRG-42 som avlossar ett skott där skenan lyfter från bössan, ringarna vajar som säd i vinden och kikaren, en SuB 5-25, böjer sig som en falukorv. Nu är SuB ganska stryktåliga, men jag tror inte att det är så nyttigt för dem att utsättas för så stora påfrestningar varje gång man skjuter. Det här fästet är säkert betydligt stabilare och sparar kikaren. Dessutom så är delningen av ringarna på diagonalen genialisk då den gör att man ser rattarna bra mycket bättre än med traditionella ringar.

Jag är god vän till Håkan, så jag är den första att erkänna att jag är partisk. Men alla långhållsskyttar/militärer/nördar jag sett som fått känna på fästet har varit mer eller mindre lyriska. Så även jag...

Synd att du missade vinsten, Maddog ^_^

/ Peter

Publicerat

Ooops, jag duckar!

Edit: Ointressant för alla utom "nördarna".

Men 45º delningen var listig.

Borde de ändå inte vara tillverkade i titan istället för nåt så vardagligt som aluminium :lol:

Publicerat

Titan har inget att ge styrkemässigt som inte en bra alu har,

ord från hästens mun så att säga,

därutöver är titan räligt att bearbeta om jag har förstod språket rätt. :lol:

Jag gillar verkligen fästena, har dock varken pang eller optik som motiverar ett sådan fästsystem.

/Christian

Publicerat

Christian,

om jag inte missminner mig har du kanske nytta av 20MOA lutning :lol:

Henrik

Publicerat
Christian,

om jag inte missminner mig har du kanske nytta av 20MOA lutning :lol:

Henrik

Hahah jo då Henrik du har så rätt,

nu har jag iofs överkommit denna brist genom att köpa en 20 MOA-skena från en annan tillverkare, jag skäms att skriva det i denna tråd men så är det att äga en Sako,

den dagen Håkan eller någon av de övriga exellenta vapenfabrikörerna bestämmer sig för att gynna Sako kommer jag att gynna dem genom att handla av dem,

bra prylar för Sako finns det för få av alt att de är allt för dyra.

Jag menar jag har sökt efter ett matchtryck till en Sako 591/691 i över två år nu utan framgång.

Publicerat
Titan har inget att ge styrkemässigt som inte en bra alu har,

/Christian

Jodå, Titan Grade 5 har ca 70-80% högre sträckgräns än Al 7075. Svårbearbetat och dyrt, men ska det va så ska det.

Publicerat

3gon: i tråden på det utomlandiska forumet, samt en tråd på robsoft har skaparen motiverat materialvalet rätt bra.

Publicerat
Ooops, jag duckar!

Edit: Ointressant för alla utom "nördarna".

Men 45º delningen var listig.

Borde de ändå inte vara tillverkade i titan istället för nåt så vardagligt som aluminium B)

som sagt till vissa vapen finns det inte många fästen att välja på så man behöver inte vara nörd utan bara tex äga en sauer str.

jag tror du vet själv varför fästet inte är i titan, om inte så är det av samma anledning att inte bilar är tillverkade i titan. ;)

Publicerat

350-400USD nämns, dollarn närmar sig 7 spänn igen. Klart billigare än ett Blaserfäste alltså? :D

Publicerat

Syftet med fästet har aldrig varit för den vanliga jägaren, det finns massvis med andra bra fästen för honom.

Syftet är för den polisäre/militäre prickskytten/skarpskytten som har behov av att komma åt och se rattarna,

Speciellt Schmidt & Bender PMll har osedvanligt korta mellanrör, vilket försvårar kraftfullt när extra utrustning behöver monteras.

Jag har försökt få till så många bra "features" i ett och samma fäste, men det innebär alls inte att alla användare kommer att nyttja alla dessa.

Vissa kanske bara nyttjar möjligheten att kunna se rattarna och indexeingsmöjligheten för siktet, medan andra även vill ha på reservsikte och vinkelmätare.

Fästet kommer framgent även att finns tillgängligt civilt även som lösa ringar, och även för mindre tuber än 34mm.

Men det kommer då INTE att säljas av mig till privatpersoner, utan i så fall av handlare. (givetvis är byten med mig möjligt, lämpliga bytesobjekt är som vanligt tyska marinkikare, roliga bösser eller blonda systrar)

Självfallet är det dessutom patentsökt.

Primärt ett siktesfästessystem för prickskyttevapen

smsm01.jpg

img4ab2a29cc7f57.jpg

Snedskuren för att lätt se rattarna.

smsm05.jpg

Möjlighet till extra tillbehör som Horus vinkelmätare

smsm02.jpg

Passar spotterns karbin, och ger en möjlighet för snipern/spottern att i vissa lägen kunna dela utrustning.

smsm04.jpg

Mekanisk lösning för att säkerställa att siktet inte är roterat, vilket är otroligt viktigt till långa håll.

img4ab2a14767d1c.jpg

Håkan