Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marlin 1894 - .357 vs .44

Featured Replies

Publicerat

Har funderingar på att skaffa en bygel, dels för att de är smidiga och dels för att Marlins skapelser faktiskt känns rätt gedigna, samt givetvis för att det är kul. B)

Frågan infinner sig dock, vad ska man ha för kaliber? Är helt obekant med .357 Mag och .44 Mag förutom till namnet. Båda verkar vara klass 2, .357 har billigare köpeammo och mindre rekyl.

Men .44 måste ju ha några fördelar den med tänker jag? Är det stor skillnad i rekyl och så vidare? Hur stor skillnad är det i ammuntionskostnad osv osv. Är det värt att ha en .44 för den extra effekten? Vad kan man jämföra de respektive kalibrarna med i rekylhänseende vad gäller vanligare gevärspatroner?

Synpunkter tack! -_-

Publicerat
Båda verkar vara klass 2, .357 har billigare köpeammo och mindre rekyl.

Ungefär så....fast ingendera har någon farlig rekyl.

Men .44 måste ju ha några fördelar den med tänker jag?

Det blir grövre hål!

Jag har 3 revolvrar i kaliber .44, men min bygel är i 45-70, eftersom den klarar klass 1.

Publicerat

Varför inte en klass 1 bygel?? 45-70 eller 444marlin?? Fins väl klenare klass1 byglar åxå??

Publicerat

30-30 skall inte glömmas heller. Oerhört mysig kaliber att skjuta med. Rekylen är mjuk och rullande. Känns som en nedladdad 9,3X57 ungefär..Med Hornadys Leverlution ammunition uppfyller den klass 1-kraven därtill..

Publicerat
  • Författare

Jo angående grövre kalibrar så var jag från början sugen på en GG i .45-70, men nu kommer vapnet mer vara av typen korthålls/plinkingbössa. Har inga vildsvin och jagar sällan älg, så en mer ekonomisk "för att det är roligt"-bössa känns som den kommer bli mer använd. Bössan bör klara rådjur om läget skulle infinna sig, men annars har jag inga jaktliga restriktioner på kalibern.

I första hand ska det vara en bössa man tar en ask patroner och går ut och skjuter lite med för att träna och för att ha kul. <_< .44 skulle vara motiverad om det ger en klart bättre effekt på rådjur, men av vad jag läst så bör .357 räcka bra till rådjur om det gäller kortare håll, plus att man får en något lägre smäll.

Publicerat
.44 skulle vara motiverad om det ger en klart bättre effekt på rådjur, men av vad jag läst så bör .357 räcka bra till rådjur om det gäller kortare håll, plus att man får en något lägre smäll.

Jag kan inte uttala mig om hur de är i bössor, men jag kan inte påstå att jag käntn av någon superstor skillnad mellan .357mag och .44mag i revolver iaf. Viss skillnad är det ju såklart, men inte såpass stor att jag skulle ha rekylen med som en faktor när det gäller att välja mellan de två.

(Med viss reservation för att olika revolverkonstruktioner beter sig annorlunda i rekylen.)

Publicerat
  • Författare

Intressant, det låter som att man inte ska hänga upp sig för mycket på rekylen då i alla fall. En .44 bör ju ha vissa fördelar jaktmässigt men samtidigt kommer det ju mest bli plinkande med bössan.. Hur är smällarna, kan man skjuta .38 Special utan hörselskydd?

Gissar att en .44 Mag åtminstone börjar kännas lite i axeln när man skjutit 50-100 skott på en timme, men frågan är ju om det blir skillnad om man skjuter samma mängder med en .357 hmm... Knepigt detta, kanske bäst att låna hem och testa innan man bestämmer sig.

Nån som kan uttala sig om effekt på vilt eller vad ni fått för precision ur era 1894:or?

Publicerat
Intressant, det låter som att man inte ska hänga upp sig för mycket på rekylen då i alla fall. En .44 bör ju ha vissa fördelar jaktmässigt men samtidigt kommer det ju mest bli plinkande med bössan.. Hur är smällarna, kan man skjuta .38 Special utan hörselskydd?

Gissar att en .44 Mag åtminstone börjar kännas lite i axeln när man skjutit 50-100 skott på en timme, men frågan är ju om det blir skillnad om man skjuter samma mängder med en .357 hmm... Knepigt detta, kanske bäst att låna hem och testa innan man bestämmer sig.

Nån som kan uttala sig om effekt på vilt eller vad ni fått för precision ur era 1894:or?

2,5 cm, med min 1894 i 357M.

3 skott på 80m med Speer 158 grs HP och 15,7 grs VV N110.

Samma med Hornadys XTP JFN 140 grs med lika laddning.

Inget dräpt med den ännu, så där kan jag inte uttala mig, men efter att ha lusläst på Marlinowners, ( innan jag köpte den ) så känner jag mig säker på att vapnet och ammon gör sitt jobb på upp till 100 meter, förutsatt att jag gör mitt när jag håller i den.. :lol:

Publicerat

hej,

jag tror inte du kommer känna det i axeln, isåfall så sätter du på en bit gummi. jag gjorde så med min 30-30 efter att fått lite stryk tyckte jag men nu skjuter jag gärna 100 skott på en dag utan att den prylar upp mig. jag laddar den rätt högt med 175 gr kula och 31 gr 201 bakom vilket är i faggorna vad man skall bedöma som maxladdning.

man ska väl också som lekman i sammanhanget påpeka att det är inte höghastighetskulor (44 alt 357) vilket gör rekylen generellt betydligt bekvämare, "lång och rund i smaken" är den ^_^

om du lånar hem den innan kommer du ju bara att fastna för den, då kommer du också in i den här världen där man skjuter nästan hela tiden för att bössan bara ber om mer skott, mer skott....

/Kalle

Publicerat
  • Författare
om du lånar hem den innan kommer du ju bara att fastna för den, då kommer du också in i den här världen där man skjuter nästan hela tiden för att bössan bara ber om mer skott, mer skott....

Låter som en fin värld! :wub:

Publicerat
Gissar att en .44 Mag åtminstone börjar kännas lite i axeln när man skjutit 50-100 skott på en timme

Om du är "rädd" för rekyl laddar du med fördel specialladningar i magnumhylsa, med snabbare krut och (pläterade) blykulor. Då blir både rekylen och ekonomin trevligare.

Publicerat
  • Författare

Nejdå, ingen fara med rekyl på så sätt, mer att jag helst inte vill ha en bössa som smäller och sparkar så att man inte kan stå med den i trädgården i tshirt och skjuta för skojs skull när man känner för det.

Jag vet inte hur ni andra är men att stå och skjuta med en .22:a i trädgården känns helt okej medan att stå där med en .308 eller dylikt och smälla av 50 skott känns mer out-of-place. Det ska vara en rolig bössa man informellt kan stå och panga med en eftermiddag helt enkelt.

Sen mitt i trädgården är väl inte optimalt för någon bössa, men nånstans på gården. Det är den där enkla och roliga känslan jag vill åt, "vi tar bössan och går ut och pangar burkar några timmar" etc.

Publicerat

Det är i alla fall ganska stor skillnad mellan 200 gr i 250 m/s och 240 gr i 425 m/s......I rekyl, ljudnivå och riskområde.

Dessutom kostar de pläterade blykulorna knappt hälften jämfört med de mantlade.