Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 LR eller 22 Win Mag

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag väger för och nackdelarna fram och tillbaka men kan inte bestämma mig; ska jag köpa mig en bössa i 22 LR eller 22 Win Mag?

Det främsta användningsområdet skulle vara övningsskytte (nytta men framförallt nöje), kanske jakt 1 av 10 gånger.

Skulle vara intressant att höra era synpunkter ang detta ilands-dilemma.

MVH,

Fredrik

Publicerat

om du skall jaga sådär lite med den såklart 22lr, blir onödigt dyrt att träna mängder med 22 WMR

Publicerat

Beror ju på vad du tänkt jaga, man får inte jaga speciellt mycket matvilt med 22LR.

Lösningen är givetvis att köpa båda! <_<

Publicerat

Jag har en 22 Win magnum som jag e grymt nöjd med. Inte överdrivet dyr ammo och väldigt bra till jakt i jämförelse med 22lr. Mitt tips blir Magnum <_<

Publicerat

Det val du gör beror helt på vad du kommer att göra med bössan. Skall du jaga matnyttigt vilt, eller blir det predatorjakt? Blir det 9/10 gånger målskytte skulle jag helt klart satsa på en .22lr..

Så därför är ditt val mycket enkelt. Skaffa en .22lr för pengarna.

Mvh <_<

Publicerat

Skaffa en .22lr

En magnum ligger billigaste ammunitionen på strax över 2:-/skottet, en LR får du bara betala runt 30-40 öre för

Ett alternativ vore kanske en Sako Quad, men dom är inte billig

Publicerat

Jag har båda.

Börja med en 22lr, skjut å ha kul, ser du sen att behovet av en 22 Mag finns så köp en sån med. Så gjorde jag. Har 22 mag mest till gås faktiskt

Publicerat
Jag har båda.

Börja med en 22lr, skjut å ha kul, ser du sen att behovet av en 22 Mag finns så köp en sån med. Så gjorde jag. Har 22 mag mest till gås faktiskt

Njae. Då tappar man väl två platser i garderoben? ^_^-_-

Publicerat
  • Författare
Beror ju på vad du tänkt jaga, man får inte jaga speciellt mycket matvilt med 22LR. <_<

Jag har inte hund, så d blir antagligen till att jaga med någon fler. Vet att det jagas räv och toppfågel i "byn" så kanske följer jag med på det i fortsättningen.

Helst skulle jag ha så lite vapen som möjligt så jag lär mig de få jag har till 100% . Men det är mer pga min känsla och allmänna filosofi kring vapen än ett måste.

Tack för era tankar kring detta, även fast jag fortfarande är lite i valet och kvalet. Blir ju lätt så när man tänker stå vid besluten så tjuraktigt man kan sen :lol:

Känner jag mig själv rätt så kommer jag snubbla över en fin bössa någonstans som jag "bara måste ha" ... så var all planering och tankar på långsiktighet ändå avgjort på ett ögonblick :D

Publicerat
Vet att det jagas räv och toppfågel i "byn" så kanske följer jag med på det i fortsättningen.

Då kan du glömma 22LR.

Publicerat

Jag säger som dbtrapper skjut och ha kul med en 22lr och känner du att du behöver en 22mag så köp en då :lol:

Skit jakt på er <_<

Publicerat

köp quadden, skaffa xtra pipa efteråt.

Publicerat
köp quadden, skaffa xtra pipa efteråt.

Så djefla dyr bara.. :lol: Dessutom är plastbössan så liten, så man kan tro att den skjuter knallpuffar.

• 4 weeks later...
Publicerat

Var hittar jag 22LR billigare än 1:- styck i Östergötland?

Jag har handlat på 4 olika vapenbutiker utan att hitta såna priser.

Publicerat

Denna fråga har jag brottats med i många år o har ännu kvar min .22lr pga att den e så billig att skjuta med.

Men rent jaktligt skulle jag föredragit en .22wm eller ännu hellre en hornet.

Men då snackar vi genast dyr ammo o mindre nöjesskjutning.

Idag skulle ja utan att tveka en sekund köpt en Quad så kan man ha både lr o wm.

Publicerat

Jaguargruppen säljer väl CCI Standard snorbilligt och de brukar ha ngn bulkplugg från Remington billigt med.. Vet inte vart närmsta jaguarhandlare finns hos dej men den här jeppen i Söderköping är ju rätt seriös och borde rimligen ha billiga plugg. Tror dock inte han är med i Jaguargruppen..

Nirvana för mej bössmässigt vore om det fanns en 22 Hornet pipa till Quaden förövrigt. Tycker bössan är helt ok, liten som fan, men smidig och mysig. Kapat min 22 lr pipa och jag vet inte, den skjuter inte lika bra längre :rolleyes: Funderar på om man kan göra något åt kröningen för att få den att skjuta bättre igen..

Hitta en mysig 22lr torde inte vara ngr problem, finns rätt mycket att tillgå både billigt och dyrt.

Mvh!

Publicerat
Norma säljer dem för 57,5 öre. Hitta ett ombud som ligger nära dig, ring och fråga.

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=24&amp...mp;Rubrik=Ombud

Prislista:

http://www.norma.cc/assets/prislista%202009.pdf

Enligt mina uträkningar blir priset följande

87 15613 0 Norma 1 5000 17,5 1820:- 36,4 Öre/St

87 15614 0 Norma 2 5000 17,5 575:- 11,5 Öre/St

87 15616 0 Norma Biathlon 5000 17,5 1820:- 36,4 Öre/St

Publicerat
Enligt mina uträkningar blir priset följande

87 15613 0 Norma 1 5000 17,5 1820:- 36,4 Öre/St

87 15614 0 Norma 2 5000 17,5 575:- 11,5 Öre/St

87 15616 0 Norma Biathlon 5000 17,5 1820:- 36,4 Öre/St

Ovanför priserna står det pris/1000.

Dvs 1000 skott norma 2 kostar 575 kr. Dvs 57,5 öre/st.

Publicerat
Ovanför priserna står det pris/1000.

Dvs 1000 skott norma 2 kostar 575 kr. Dvs 57,5 öre/st.

Helt rätt synfel av mig :)