Publicerat September 26, 200916 yr Har plockat fram hagelgeväret igen efter efter att ha varit borta från jakten en lååång tid (höl på en del i tonåren, kul att vara igång igen) och tänkte att jag skulle sätta mig in i hur mitt vapen fungerar med olika sorters ammunition. Hur går jag bäst tillväga? Är det bara att börja skjuta olika laddningar på pappskivor och leta efter den jämnaste träffbilden? Finns det några riktlinjer för vad som exempelvis är en bra spridning på 30m för säg andjakt?
Publicerat September 26, 200916 yr Har plockat fram hagelgeväret igen efter efter att ha varit borta från jakten en lååång tid (höl på en del i tonåren, kul att vara igång igen) och tänkte att jag skulle sätta mig in i hur mitt vapen fungerar med olika sorters ammunition. Hur går jag bäst tillväga? Är det bara att börja skjuta olika laddningar på pappskivor och leta efter den jämnaste träffbilden? Finns det några riktlinjer för vad som exempelvis är en bra spridning på 30m för säg andjakt? Det man jobbar med är två parametrar - jämnhet och densitet. Choke mäts på 35 meter i en 75 cm cirkel, med % hagel innanför cirkeln. Sedan är det antalet hål man brukar titta på i träffbilden. Oberfell&Thompson använder 125mm cirkel som "hål" dvs en CD-skiva. Och antalet hål blir ju då beroende dels på vad man öser i väg, dels jämnheten dvs antalet hål i förhållande till mängden hagel. Och deras metod finns det massor om på nätet. Sedan finns det en del ganska komplexa analysmetoder som innebär att man tittar på antal hagel i olika delar av träffbilden - men dessa ger som regel sämre nogrannhet och mindre data än O&T. Så vad du behöver är i runda tal 100 hagel i din 75cm cirkel på 35 meter för att garantera en dödande träff i en anka, och onm träffbilden har mer än fem 125mm hål är den på tok för ojämn. /T