Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 202 .308w

Featured Replies

Publicerat

Jag har precis fått hem min 202:a i .308w.

Tänkte höra om det är nån annan som jagar med en sån?

Vilken ammunition skjuter de bäst med?

Publicerat

Jag har en 202 i 308 win. Stållåda med outbackstock och 60 cm pipa. Har monterat kikarna i QR baser. Sauern skjuter bra med det mesta. Jag tränar och skjuter på tavla med 110 gr Sierra, jagar dov med Sierra 165 gr, gris med Woodleigh 180 gr. Senaste kulan är Barnes TTSX 150 gr som skall utvärderas nu i höstens jakt. På tavla skjuter den täta grupper till skillnad från mina tidigare försök med Barnes X.

Jag har alltså hittills inte träffat på någon kula som skjuter dåligt i Sauern, ej heller riktigt bra. Då menar jag träffbilder som innebär 15 träff i forumets tasstävling. Tror nog att detta går att uppnå med lite laborerande.

Trycket är också lite för hårt och måste justeras. Dock kan jag inte själv rubba skruven.

Tror nog att du kan välja den patron du känner för, utan vara orolig för att bössan inte skall prestera.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju perfekt!

Jag har snelltrycke på min som är rätt skönt, sen jakttrycket tror jag ligger på 1500g om jag läste rätt och det är ju

lagom.

Ska iväg ikväll på banan och se hur det går....

Publicerat

Det låter ju perfekt!

Jag har snelltrycke på min som är rätt skönt, sen jakttrycket tror jag ligger på 1500g om jag läste rätt och det är ju

lagom.

Alldeles för hårt. R93:ans 800 gram var däremot perfekt! Snälltryck skall inte behövas om trycket är ok.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju perfekt!

lagom.

Alldeles för hårt. R93:ans 800 gram var däremot perfekt! Snälltryck skall inte behövas om trycket är ok.

1500g på jakttrycket tycker inte jag är för hårt, ska man skjuta på långa håll är det ju bara att peta in snelltrycket.

Allt är ju vad man är van vid såklart, och smaken är ju som baken.

Det jag är nyfiken på är om det är någon som testat lapuas ammo och jämfört med normas.

Skiljer den sig något i precision i 202:an?

Publicerat
  • Författare

Ingen som kan yttra sig om lapua i 202:an förutom att jag inte ska vara orolig?

Är oryx verkligen så jävla bra att den är värd över 300kr/asken mer än lapua?

Publicerat
Ingen som kan yttra sig om lapua i 202:an förutom att jag inte ska vara orolig?

Är oryx verkligen så jävla bra att den är värd över 300kr/asken mer än lapua?

Generellt sett kan man aldrig säga att den och den modellen skjuter bättre med nån speciell ammo, det skiljer mer mellan olika vapenindivider. Har ingen Sauer själv men har för mig att det kan skilja lite hur 202:an skjuter beroende på hur hårt man drar fast framstocken/pipan, men jag har haft fel förr..........

Publicerat
Generellt sett kan man aldrig säga att den och den modellen skjuter bättre med nån speciell ammo, det skiljer mer mellan olika vapenindivider. Har ingen Sauer själv men har för mig att det kan skilja lite hur 202:an skjuter beroende på hur hårt man drar fast framstocken/pipan, men jag har haft fel förr..........

Det kanske kan skilja på hur hårt man drar fast pipan, men det skiljer knappast på hur hårt man drar fast framstocken.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Tjena.

Jag har än så länge inte avlossat något jaktskott med min 202:a så jag kan inte dela med mig av några praktiska jaktliga erfarenheter beträffande ammunitionen jag hitintills har testat.

Jag har använt Remington Core Lokt, Remington helmantel och Lapua Mega och dessa verkar såvitt jag kan bedöma gå ganska lika med mitt exemplar på 100 metersbanan. Om sen Core Lokt och Mega är bra jaktammunition får någon annan svara på.

Hoppas du kommer trivas med bössan, det gör i alla fall jag så här långt.

Mvh. Fitzo