Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är "Livstids garanti" ?

Featured Replies

Publicerat

Om man köper en vara, låt säga en ryggsäck, som har "livstids garanti", hur länge räcker/gäller den ?

Är det livstiden på säcken som räknas eller är det livslängden på gubben/gumman som räknas ?? <_<

Publicerat

livstids garanti är väl som det låter:P du har garanti livet ut på den så att säga <_<

Publicerat
  • Författare
livstids garanti är väl som det låter:P du har garanti livet ut på den så att säga <_<

Jo det förstår jag...

Men vems liv ???

Min eller säckens liv ??

Kan de säga typ " Ja säcken levde inte längre" tyvärr...?

Publicerat
Jo det förstår jag...

Men vems liv ???

Min eller säckens liv ??

Kan de säga typ " Ja säcken levde inte längre" tyvärr...?

Haha ja det är väl ditt liv då kanske. Du har garanti på säcken så länge du lever.

Publicerat

Livstids garanti är försteägarens hela liv. Alltså ditt om du köper ryggan.

Har en Ambassadör guldrulle.

Fick den när jag va typ 13 eller nått, är nu 44 vårar... <_<

Skickade in den trasig o utsliten i början på sommaren fick den i retur helt reparerad o i skick som ny utan det kostar mig en krona.

Farsan tappade sin för många år sen i havet, vi hittade den efter 6 månader i saltvattnet.

Skickade in den till svängsta o fick en ny direkt.

ABU Svängstas livstidsgaranti på deras guldrullar är helt sansslöst bra.

Om sen tillverkaren av din tilltänkta rygga kan hålla va de lovar är ju en annan sak...

Publicerat

Fick den när jag va typ 13 eller nått, är nu 44 vårar... :D

Skickade in den trasig o utsliten i början på sommaren fick den i retur helt reparerad o i skick som ny utan det kostar mig en krona.

Farsan tappade sin för många år sen i havet, vi hittade den efter 6 månader i saltvattnet.

Om sen tillverkaren av din tilltänkta rygga kan hålla va de lovar är ju en annan sak...

Sansslöst bra är det minsta man kan säga =)

Garanti brukar väll annars inte täck slitage och tappa i havet..

Publicerat

Det där med livstidsgaranti är riktigt lurigt i många fall. Oftast när det talas om livstids garanti så gäller det varans eller snarare produktens livstid. D.v.s du kanske lever 90 år, men produkten tillverkas bara i 20 år och supporteras i ytterligare 5 år innan den räknas som "död" - den har nått EOL (End Of Life).

I vissa länder är t.o.m. livstidsgaranti lagstadgat att det ej får vara länge än ett visst antal år. Tror det är i tyskland det ej får vara mer än 40 år t.ex.

Antar att detta är för att skydda konsumenten i de fall som firman går i graven, lite svårt att leva upp till livstidsgaranti om inte företaget finns kvar.. =)

Ska finnas en garantitext som beskriver vad livstidsgaranti är för just den produkten/företaget, min rekommendation är att läsa den - NOGA.. för det verkar som de får sätta sina egna kriterier för vad som är livstids garanti.

Publicerat

Garantier är krångliga, eller enkla beroende på hur man vill se dem.

Vad man måste kommer ihåg är att garantier alltid är frivillga, de regleras alltså inte av en enda lag. Det är upp till företagen att bestämma villkoren. Konsumentköplagen däremot är lagstadgad.

Livstidsgarantier kan som redan skrivits se helt olika ut beroende på vad företagen menar, men oftast talar man omproduktens förväntade livslängd. Ett gevär har en längre livslängd en t.ex en mobiltelefon. Garantier gälelr oftast bara för första ägaren, men några få undantag (bilgarantier).

Garantier täcker normalt bara fel som fanns vid inköp, inte normalt slitage eller fumlighet. Här ligger också svårigheten, det är upp till dig som lund att visa att felet är ursprungligt. Det är endast de sex första månaderna som du som kund inte har bevisbördan, då detta regleraras i konsumentköplagen.

mvh Erik

Publicerat
Här ligger också svårigheten, det är upp till dig som lund att visa att felet är ursprungligt.

mvh Erik

Faktiskt kan man reklamera en vara i upp till 3 år, och det är är alltid upp till säljaren att motbevisa kunden. =)

Publicerat

Det är väl som med "livstids fängelse"... dvs cirka 10 år... :lol:

Publicerat
Faktiskt kan man reklamera en vara i upp till 3 år, och det är är alltid upp till säljaren att motbevisa kunden. =)

Nja, de 6 första månaderna anses felet alltid vara ursprungligt, efter det är det upp till dig som kund att bevisa att felet fanns från början. Ellet rättare sagt, det är upp till säljare och köpare att tillsammans komma överens, men praxis i ARN och tingrätt ger säljaren förtur. Så rent praktiskt är det upp till dig som köpare.

Publicerat
Det är väl som med "livstids fängelse"... dvs cirka 10 år... :huh:

Du vet att det är många många år sedan livstidsfångar fick sina straff tidsbegränsade så kort, numer är nog 20-25 år det vanligaste, ungefär som en älgstudsare med andra ord. :D

Publicerat
Nja, de 6 första månaderna anses felet alltid vara ursprungligt, efter det är det upp till dig som kund att bevisa att felet fanns från början. Ellet rättare sagt, det är upp till säljare och köpare att tillsammans komma överens, men praxis i ARN och tingrätt ger säljaren förtur. Så rent praktiskt är det upp till dig som köpare.

Senaste jag hörde var att det var upp till säljaren att motbevisa kunden, oavsett tidsram. Men jag har haft fel förr :unsure:

Publicerat
Senaste jag hörde var att det var upp till säljaren att motbevisa kunden, oavsett tidsram. Men jag har haft fel förr :wub:

Jag med ^_^

Men detta är saxat från konsumentverket

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Publicerat
Jag med :wub:

Men detta är saxat från konsumentverket

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Ja men då är det så =)

• 3 weeks later...
Publicerat

Fick den när jag va typ 13 eller nått, är nu 44 vårar... B)

Abu är vida kännt för att vara generösa med garantier,jag gissar att det betalar sig.