Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

20 kaliber vs 12 kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Satt å leste en test på shootingtimes.co.uk, og han konkluderte med at 20 kaliber var dårligere enn 12 kaliber på lange hold. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være forskjell vis man bruker 28 grams ladninger i 12 og 28 grams ladninger i kaliber 20, selvfølgelig vis utgangshastigheten er lik. En 28 grams ladning som er mye brukt i UK inneholder vel fortsatt ca 260-270 haggel vis det er en uk nr.6? Hvorfor skal det da være en forskjell?

Link til artikkelen: Test på shootingtimes.co.uk

Publicerat
Satt å leste en test på shootingtimes.co.uk, og han konkluderte med at 20 kaliber var dårligere enn 12 kaliber på lange hold. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være forskjell vis man bruker 28 grams ladninger i 12 og 28 grams ladninger i kaliber 20, selvfølgelig vis utgangshastigheten er lik. En 28 grams ladning som er mye brukt i UK inneholder vel fortsatt ca 260-270 haggel vis det er en uk nr.6? Hvorfor skal det da være en forskjell?

Link til artikkelen: Test på shootingtimes.co.uk

Han likställer laddvikter dvs bara "normalladdvikter" i resp kaliber, och då tappar allt mindre än kaliber 12 mot kaliber 12. Tar man in anslag och hela spannet av laddvikter faller hela upplägget. Men till hans försvar ska tilläggas att på den lilla ön är man ju kinkig med att ladda för mycket - det anses vara "bad sport"....

Sedan har han en liten liten poäng och det ligger i att den längre hagelpelaren som den klenare kalibern har på samma laddvikt ger sämre träffbilder med fler stukade hagel -> dvs en klenare kaliber måste på samma laddvikt ha en aning mer choke.

Sedan tåler en klenare kaliber tunga laddningar sämre dvs man måste ofta gå ned i fart om vikterna stiger lite. Vilket gör att man kanske kan fixa det mesta med US6 i en kaliber 12 upp till 36 g, men måste upp till US5 i kaliber 20 för att ha samma anslag. Givet att farten är lika så kan man skita i detta, men farten är nu ofta inte lika - men den varierar starkt inom samma kaliber med så det är ett ganska ihåligt argument.

För det är ju två parametrar vi snacka om här: densitet (hagel per dem2) och träffbildskvalitet (antal hål i träffbilden) och då ger en kaliber 12 generellt sett jämnare träffbilder på samma laddvikt. Men då träffbildskvaliteten styrs av pipans kvalitet och choke och densiteten av laddvikten och choken så blir det ofta ett lite förenklat resonemang - och då blir slutsatsen: klenare kaliber ger kortare räckvidd....

Och han har fått en hel del kritik för artikeln, senast i förra veckans nummer.....

/T

Publicerat

Jag hoppas på att Tobias kommer att hoppa in i tråden för att på allvar bena ur detta men efter en snabb läsning av artikeln förefaller det som om skribenten söker att knäcka lite myter,

dvs att en 20 skulle vara som en slang man klämmer åt dvs att med högre egentryck i en laddning så skulle den slå hårdare, "hit harder" och att så inte är fallet.

Därutöver var det ytterligare en myt om chocker och spridning som han kom att beröra.

Nu kanske jag avslöjar mina egna tillkortakommanden men som jag läste artikeln framkom inget nytt egentligen, det som kan konstateras är att

24 gram@ x m/s är alltid 24 gram@ x m/s oaktat om det kommer ur ett kal 10 eller kal 28 rör,

samma sak gäller för täckning inom svärmen och choken, den mäts och betraktas på samma sätt oaktat kaliber,

men det har ju inte sällan odlats en del myter inom hagelskyttesfären om detta,

nu menar man, författaren alltså att han skingrar mörkret avseende dessa.

I mångt och mycket handlar detta om en oförmåga att skilja på intern och extern balistik.

/Christian

Publicerat
Jag hoppas på att Tobias kommer att hoppa in i tråden för att på allvar bena ur detta men efter en snabb läsning av artikeln förefaller det som om skribenten söker att knäcka lite myter,

..............

/Christian

Tja, vad mer behöver du veta? Jag tycker nog jag tog upp de flesta av de lätt virriga antaganden skribenten gjorde.

För visst försökte han knäcka myter, men han lyckades kanske inte så väl..... Eller så var det exakt vad han gjorde, för på den lilla bakåtsträvande ön anses kaliber 20 ha en max hylslängd på 65mm. Och givet den lilla begränsningen så stämmer det: då blir det för få hagel av tillräcklig storlek för att plocka en fasan på 35+ meter.

Så lite beroende på hur man läser artikeln kan han ha både rätt och fel.

Men i en sak har han rätt - det handlar bara om densitet och anslag. Inget annat.

/T

Publicerat

När man pratar hagelskytte kan det snabbt bli perverst !

Entusiaster pratar entydig om sånt som vi normala inte fattar.

Många som slår sig för bröstet till 12ans fördel och tex 36gram tror på att det är 36g men aldrig kollat upp det. Eller om diametern på haglen stämmer med us numren. Men ändå käftar de som en ilsken kobra.

Håller man sig inom 30m så duger en kaliber 20 mkt bra med tex 28g laddningar.

Och vilet har ingen aning om vad det är för pipa svärmen kommit ur.

Själv jagar jag med kaliber 20 och 12. Jag har inte märkt nån jaktlig skillnad mellan dem. Förutom att 20an är ett mkt trevligare jaktvapen.

Men ska man dryga ut hållen till uppemot 40m eller öka diameter och täckning på svärmen så är 12an given.

Och 20an har mer randhagel men det finns inte en hagelsvärm som är den andra lik så glöm det, bara det inte är för jäkla glest i mellan haglen.

Publicerat
  • Författare

Det er godt å se at min filosofi ikke var så feil alikevel. Er vel forsåvidt enig at det ikke er noe behov for å overdrive antall gram i en haglepatron. Men er storfornøyd med 28 grams i 20 kalibern og 32 grams i 12, fungerer til det meste jeg jakter med hagle iallefall.