Publicerat November 17, 200520 yr Hej! Ska jaga toppfågel under en vecka i december och vad bör jag tänka på efter skottet? tänker på, spelar det nån roll om man hänger fågeln i huvdet, fötterna eller kombinerat? Det kan ju ta flertalet timmar innan man komer hem till stugan igen. Erik
Publicerat November 17, 200520 yr Nyaste rådet jag fått e att inte ta ur fågeln förrän du kommer hem. På så sätt chockkyls den inte. Ner i en påse o in i ryggan så håll den sig ett tag längre. Inte snaror, som man ser överallt, utanför säcken. Dvs om den inte blir överfull. Då jag jaga ripa i våras hängde jag de í fötterna urtagna, då vi kommit hem. De gör ja int om. Blodet rinner inte av fågeln som de ska då. O de smakar därefter. Går ju iof fixa me mjölk, men lite onödigt om man vet från början. Sen hängde vi fågeln inne tills de fått sina 50 temperatur-dygn o sen ut för nerkylning/-snabbfrys. De va -34 Måhända har jag fel, har bara tagit åt mig tipps som helt klart låter logiska i mina öron. De e ju kött vi pratar!
Publicerat November 17, 200520 yr Nyaste rådet jag fått e att inte ta ur fågeln förrän du kommer hem.På så sätt chockkyls den inte. Ner i en påse o in i ryggan så håll den sig ett tag längre. Inte snaror, som man ser överallt, utanför säcken. Dvs om den inte blir överfull. Då jag jaga ripa i våras hängde jag de í fötterna urtagna, då vi kommit hem. De gör ja int om. Blodet rinner inte av fågeln som de ska då. O de smakar därefter. Går ju iof fixa me mjölk, men lite onödigt om man vet från början. Sen hängde vi fågeln inne tills de fått sina 50 temperatur-dygn o sen ut för nerkylning/-snabbfrys. De va -34 Måhända har jag fel, har bara tagit åt mig tipps som helt klart låter logiska i mina öron. De e ju kött vi pratar! DU har enligt mig HELT rätt!, har provat någon gång att hänga fågeln utanför säcken...Men som du säger det blir blodigt, fåglarna slänger omkring och är ivägen: jag tar nästan aldrig ut fågeln i skogen, (beroede på hur den ser ut, om den är sönderskjuten osv ) , Det finns ju inget så fint "köttskydd" som fågelns eget skinn/fjäderdräkt!
Publicerat November 19, 200520 yr ;D Sen e de ju så att tankeverksamheten efter skottet e av ringa betydelse ;D Se till att använda den före skottet.
Publicerat November 20, 200520 yr Författare Hehe..jo, man ska väl få ner nåt innan man börjar fundera men det gäller att ligga på förhand:) Nu har vapen-frågan till årets jakt löst sig med. Brorsan skulle inte jaga den helgen (kors i taket) så jag kan låna hans .222 med 12 ggr förstoring. ;D Men man ska inte sälja skinnet förän björnen är skjuten, är det inte så...hehe. Men man måste drömma, det är halva jakten....nästan. Så ner i en påse i ryggan är era tips alltså.....ok, då vet man det. Tackar!
Publicerat November 20, 200520 yr Mitt tips är: När du har skjutit fågeln, res dig upp, fäst blicken på det träd där den satt och gå rakt mot det utan att släppa trädet med blicken. Kan låta som löjligt tips, men väl inne i skogen, där träden ser ganska lika ut, kan det var jäkligt svårt att hitta rätt träd. Jag har flera ggr letat som f-n under fel träd. Fått gå tillbaka till skottplatsen och gå fram på nytt igen, och hittat fågeln, kanske 50 meter längre bak än vad jag trodde från början. Speciellt när det kommit mycket snö så fåglarna faller ner genom denna, då kan det vara jobbit att hitta sin fågel. Snön kan ibland dessutom ha en förmåga att täcka igen hålet efter pippin.. Någon fler som känner igen sig?
Publicerat November 20, 200520 yr Någon fler som känner igen sig? ;D [glow=red,2,300]JAPP[/glow] ;D O här e nå annat som hänt mig! Hade en orrtupp som föll handlöst ner genom grenarna som jag hade full kol på. Satt i topp på ett hygge så de gick inte att ta fel på träd då de bara fanns 3träd på en större yta. Glad i hågen går jag fram för att plocka upp fågeln. Men vart e den. Såg fjädrar o allt så den borde legat där. Visade sig att den lyckats springa 5-10m från nerslagsplatsen o då jag hittade den trodde jag den var beredd att flyga. Låg på mage som om den fortf. levde. Men den var TVÄRDÖD. Så nog e de bra att man åtminstone vet vilket träd man ska leta runt
Publicerat November 20, 200520 yr Johåda, har hänt mer än en gång, till och med då men varit "helt säker" på vilket träd det varit.
Publicerat November 20, 200520 yr En sak till, då du har hittat fågeln i trädet så försök att inte förflytta dig i sidled för det brukar fågeln se med resultat att den blir rädd och flyger.
Publicerat November 20, 200520 yr Författare Ja, det är bra att endast röra sig framåt. Nu är det bara att ladda....
Publicerat December 21, 200520 yr Nu väntar vi spännt på bilder!!! :P Jag vet ju redan att det gick bra. Grattis!
Publicerat December 21, 200520 yr Hej Om ni/du skjuter en tupp av nått slag så är mitt tips att ha med sig pappers påsar att lägga fåglarna i då slipper ni blodet.
Publicerat December 21, 200520 yr När du fått en grann tupp så tar du fjädrarna från den, knyter ihop,lindar runt huvudet och vips har vi en "sitting bull" ;D
Publicerat December 22, 200520 yr Nu väntar vi spännt på bilder!!! :P Jag vet ju redan att det gick bra. Grattis! ÅHH...Bilder tack ...Grattis!...vad blev det, Orre lr Tjäder?? Mvh Fredde
Publicerat December 22, 200520 yr Författare Det blev två tjädertuppar! Oj så kul det var, mina första dessutom, tidigare har man bara fått titta på storebror när han skjutit. Men tyvärr lämna jag USB:n till kameran i lägenheten och nu firar jag jul hemma i sundsvall så det kommer nog inte bilder förän runt nyår, ledsen, men då har förhoppningsvis fler här på forumet bilder med...
Publicerat December 23, 200520 yr Det blev två tjädertuppar! Oj så kul det var, mina första dessutom, tidigare har man bara fått titta på storebror när han skjutit. Men tyvärr lämna jag USB:n till kameran i lägenheten och nu firar jag jul hemma i sundsvall så det kommer nog inte bilder förän runt nyår, ledsen, men då har förhoppningsvis fler här på forumet bilder med... Kika upp till H-sand så löser vi det problemet Ska snart ut o kolla lyckan. Om ja vaknar i tid förstås! Men de e nog tunggått med blötan som e! Tur att det alltid brukar va någe kallare i Viksjö!
Publicerat Januari 9, 200620 yr Författare Hej! Tillbaka efter en skön jul! Har lagt upp lite bilder i mitt galleri från toppfågeljakten.... Hur har det gått för er där ute?
Publicerat Januari 9, 200620 yr HÄRLIGT! För mig har det dessvärre inte blivit så många timmar i skogen! Sist va 30dec. Snöstorm o gick vilse på hygget. Trodde de skulle lugna sig men tji fick jag! Men de e ett par helger kvar! Hoppas jag kan lägga till ett par bilder! Hur gjorde du nu me fågel???????
Publicerat Januari 10, 200620 yr Författare Ja, vad ska man säga...varken jag eller min jaktkompis hade räknat med att få skjuta två tuppar och det var ett 1,5 h skidmarsch hem så vi gjorde en liten specialare och knöt på dem på ryggsäckarna med allt vi hade med oss.....men till nästa gång kommer jag vara bättre förberedd! Sen tog jag ur dem och hängde dem i huvudet utanför huset och det var ju 20 minus ungefär så de fryste ganska snart. Sen tog henke med dem hem och lagade till tjäderbiffar av ena och helstekt tjäder i ugn av den andra. Sen åt vi de plus älgfilé på nyår! Snacka om middag!!!! Det var årets middag kan jag lova, biffarna var himmelskt goda! ;D
Publicerat Januari 10, 200620 yr Själv fick jag nöja mig med Orre, ripa o älgfilé på nyår. Men de inte fy skam de heller ;D Tjädern o haren tar vi snart. Hoppet e ju de sista som överger en! Blir de nå ripjakt i vinter för dig! Själv åker jag till samma ställe som i fjol, sista jaktdagarna i mars. De kliar redan i fingrarna :P
Publicerat Januari 12, 200620 yr Författare Ja, vi får väl se, min lumparkompis från Lainio har åkt till afganistan så han kan jag inte åka till längre tyvärr:( men jag tror brorsan ska kunna ordna lite jakt.....han har en kompis som jobbar i Fäviken så vi kanske kan åkla dit, vi får se. Vart är det du åker nu igen, vet att du nämnt det men minnet har svikit mig nu...... ??? Nästa helg blir et jakt igen., ska försöka inviga svågern:) ;D
Publicerat Januari 12, 200620 yr Ja, vi får väl se, min lumparkompis från Lainio har åkt till afganistan så han kan jag inte åka till längre tyvärr:( men jag tror brorsan ska kunna ordna lite jakt.....han har en kompis som jobbar i Fäviken så vi kanske kan åkla dit, vi får se. Vart är det du åker nu igen, vet att du nämnt det men minnet har svikit mig nu...... ??? Nästa helg blir et jakt igen., ska försöka inviga svågern:) ;D Vuoggatjålme "http://www.vuoggatjolme.se/" De finns 2 platser ledig i stugan 9-16mars!
Publicerat Januari 20, 200620 yr Författare Jag tjingar en plats till nästa å då! Iår blir det tajt med tid, har en massa obligatorisk i skolantyvärr......men men. Sen är det ju snöstorm hemma på jaktmarken så inge jakt blev de i helgen med! 60 mil för jakt då vädret är osäkert känns sådär....själv då, ser du ut genom rutan i h-sanf?? ;D