Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det skall börjas i tid.

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju låtit ungarna skjuta så tidigt som de bara klarar av det. Brukar ofta ha med mig kompisar till ungarna också så de får prova på.

Det här är nu ca 10 år sedan och jag är ute med grabben o skjuter lite luftgevär. Han var då 5-6 år gammal. Vi hade parkerat bilen på en vändplats ute i skogen och ställt ut ett par burkar. Grabben hade en tom ölburk på 10 metes avstånd som han sköt på med bössan liggande över en väska på motorhuven. Själv så sköt jag fristående på en tom plåtburk för diaboler 30m bort.

Efter en stund så börjar grabben tjata om att få skjuta på "min lilla burk långt där borta" och jag säger att det är ju bättre att han skjuter på den stora som är nära. Han blev ju så besviken när han bommade. Men ni vet ju hur ungar är. Nåja jag tänker att han får väl lära sig av sina misstag då.

Den lilla burken hoppade o studsade skott efter skott som han träffade och till slut hamnar den bakom en sten o visar en träffyta stor som en sockerbit. Säger till grabben - Vänta så ska pappa skjuta fram den åt dig. Tar 2st fristående och bommar, tar stöd över biltaket och bommar en till. Grabben står bredvid och studsar som Duracell kaninen. -Nu är det min tur!!!!

Nåja för husfridens skull så får han väl bomma burken då.... I h-e heller. Burken spinner runt i gruset så det bara yr om det när han tar en perfekt träff. grabben tittar upp på mig o säger. -Pappa, du kan väl skjuta på den stora burken här så skjuter jag på den lilla långt där borta. <_<

Flickan i våras. 11år gammal men liten i växten. Hon brukar gå under benämningen smurfan eller Lotta på bråkmakar gatan "Kan visst" Hon skulle också skjuta viltmål med min 453 varmint på 50m banan. F-n hon ser ju knappt upp över främre väggen i skjutkuren eller än mindre har kroppsmassan för att ens klara att hålla upp bössan utan att tippa framlänges. Jodå hon ska bara ta stöd över kanten på kuren o jag försöker förklara att man inte kan skjuta viltmål med stöd. Jodå hon kan, hon visar hur hon hade tänkt göra.

39/60 på första försöket med 12 skott på löpande miniälg och första gången hon överhudtaget skjuter med annat än i bänk med fullt stöd.

Flickan har tröttnat lite på viltmålsskyttet, ibland så sitter hon o plinkar 22'a. Funderar på att skaffa en skjutkäpp eller björnstödet till henne. Hon har ju inte växt i hagelbössan ännu så hon kan prova o skjuta duvor. Grabben däremot skjuter allt man stoppar i händerna på honom.

Hur gör ni med era ungar? Får de börja i god tid?

Publicerat

jag har inte kommit dit du kommit så jag vet inte.

Dottern på 3,5 år är med och laddar och vet att jag skjuter upp skotten och är mest intresserad av att köra läskstången i bössan.

Jag "börjar" i tid men tänker mig att det får bära dit ungarna vill. ibland spikar dom i trähyllan, ibland staplar dom hylsor, ibland ska dom äta köttet rått när man styckar, ja du vet säkert själv...

Jag har själv funderat på detta och hur jag ska göra för att de ska fatta tycke.

men det måste nog bli så att man släpper det och om de vill skjuta ena dan får de göra det så mycket de vill, om de vill fånga grodor nästa dag på banan så är det lika ok som skytte. då tror jag att de kommer att uppskatta skytte/jakt för vad det är.

detta kanske inte var det svar du söker, men så gör jag.

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Jag har faktiskt aldrig tvingat eller försökt påverka mina ungar till att vilja göra det eller följa med ut på jakt/skytte. I ärlighetens namn så har de nog fått börja lite för tidigt eftersom de tjata och vill prova.

Grabben ville ju skjuta 30-06'a redan som 12 åring. Han var ju lite för liten så han fick inte bössan rätt utan nere på armen. Inte brydde han sig om det utan skyfflade i nästa patron o hivade iväg. Men efter några stycken så gav han upp för att prova nästa tur till skjutbanan.

Jag vet inte hur många gånger han fick ta ett par steg bakåt med hagelbössan för att inte ramla ikull. Men skjuta det skulle han till varje pris. Han fick ju bara ladda en i taget av den anledningen.

Det är ju synd om flickan som är så liten i växten att jag måste säga nej till både hagel o klass1. Men jag tror nog att hon borde kunna skjuta med grabbens 8x57'a nu när jag fick på siktet. Det är ju en Aimpoint så hon kan ju vara hur långt bak som helst på kolven. 142cm och 35kg, det borde ju räcka för att inte studsa av bänken. :D

Publicerat

Allt pappa gör är ju spännande :D

Klart att ungarna vill följa med och testa, både jakt och skytte. Mina 3 tjejer har varit med en del, och har en varit med blir det tjat på de andra om att också få lov. De har väl i ärlighetens namn inte varit jätte engagerade alla tre men de har i alla fall varit med en del gånger.

När det gäller skyttet så är det mellantjejen på 8 som tycker det är roligast. Hon spöade ju pappa på en kulstig i våras :D

Jag har som jag nämnt i jaktdagboken kapat pipa och stock på 22an så att den passar utmärkt att skjuta med för barnen. Med benstöd på så skjuter de riktigt bra.

Jag tror det blir så mycket roligare om man anpassar grejerna för barnen lite. Av ekonomiska, praktiska och byråkratiska(vapengarderoben) orsaker så kan man ju inte göra det fullt ut.

Det vore ju toppen om det fanns utrymme för att köpa en gammal torparbössa och kapa till åt ungarna :D Men man kan ju inte göra våld på alla bössorna, man måste ju ha någonting som går att skjuta med själv också.

Äldsta dottern på 10 år fick prova hageltolvan i somras.

Mest för att hon skulle känna att det inte är hur lätt som helst. Hon är ungefär i storlek med din dotter tror jag.

Publicerat

har sett att det finns special kolvar till 22lr som gör vapnet kort nog så att småjägarna kan ha en bra anläggning

annars så är kul att se gamla gubbar få stryk i skytte av knattar