Publicerat September 29, 200916 yr Fick höra av en bekant att det går bra att ladda 7mm rem mag med vanliga tändhattar och att han alltid laddar med vanliga. Är mycket tveksam till detta själv men vill samtidigt höra mig för om det går och hur rutinerade handladdare ställer sig i frågan. Hade jag laddat själv så hade jag valt magnum tändhattar (till en magnum kaliber) men om det är möjligt att ladda med vanliga och om det ger ett gott resultat utan risker och andra oönskade effekter så är jag idel öra..... Tacksam för era svar........ Mvh grävuppland................
Publicerat September 30, 200916 yr Fick höra av en bekant att det går bra att ladda 7mm rem mag med vanliga tändhattar och att han alltid laddar med vanliga.Är mycket tveksam till detta själv men vill samtidigt höra mig för om det går och hur rutinerade handladdare ställer sig i frågan. Hade jag laddat själv så hade jag valt magnum tändhattar (till en magnum kaliber) men om det är möjligt att ladda med vanliga och om det ger ett gott resultat utan risker och andra oönskade effekter så är jag idel öra..... Tacksam för era svar........ Mvh grävuppland................ Varför ladda med standard... Funkar det med magnum varför byta? Jag har samma kaliber men har inte tänkt tanken eftersom det funkar bra med dom jag använder(cci 250 tillsammans med norma MRP) (Jag har för mig att jag har läst någonstans att om man använder för klen tändhatt så finns det risk att krutet brinner långsammare och att inte allt krut tänds som det ska..... Men det lär kanske bero på hur snabb krut du har. Om du använder ett snabbare krut än vad som är rekomenderat kanske det finns någon fördel med klenare tändhatt. Men det är bara mina egna funderingar....)
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Jag vet inte riktigt hur det är men som jag har fått det förklarat så, en magnum tändhatt är "hetare" men framför allt är den hårdare än en standard för att klara ett högre gas tryck. Detta gäller ialla fall i pistol världen.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Ämnet behandlas i Normas manual. Jag minns inte detaljerna exakt, men the story goes something like this: Om du har långsamtbrinnande krut kan det vara farligt att använda standardhattar eftersom (och det är nu teflonminnet sätter in ) krutet kanske inte antänds riktigt, men när det väl blir fjutt på förbränningen kan övertryck uppstå. Tror det har att göra med eventuellt skvalp i hylsan och att bara lite krut antänds inledningsvis. Kolla själv i manualen som sagt, det ska inte vara riktigt nyttigt
Publicerat Februari 18, 201016 yr Norma rekommenderar WLRM hattar, dvs en magnum hatt till allt, alla deras data är med den hatten, men måste man ha den? Tja en 30-06 har ett max om knappt 60 grain av vissa krut, där är det inget "måste" med magnum hatt, en 7 mm REM Mag klarar av att svälja 60-63 grain krut som max, är det då som så att det går en absolut gräns vid bälte/60 grain krut eller namnet Magnum? Njaaa är väl sanningen, det är nog inte så, men det är nog att rekommendera med en magnum hatt om det är allt man vill ha, risken för hangfires finns, tillika kan laddningar som annars går bra skjuta skit vid kallt väder, kan iofs ske ändå, men nu med standardhatt ett mer framstående bekymmer. Någon risk för Secondary Destrucive Explosions ser jag inte, men oaktat det är det lika tråkigt när pangen säger, klick, fissss, plupp eller man hinner vingla ur målet innnan det smäller. Så för att avrunda, det beror är det sanna svaret, din laddning, val av krut/kula mm men för att köra med bälte och hängsle, se till att köra med magnum hatt så skall det nog gå bra. /Christian
Publicerat Februari 18, 201016 yr en 7 mm REM Mag klarar av att svälja 60-63 grain krut som max, Ja då vete fan hur jag lyckats mosa ner 68 grain norma mrp i min 7 mm rem mag. Framför den krutdosen sitter det en 175 grains sierra game king och det funkar klockrent. Mvh Jocke
Publicerat Februari 18, 201016 yr Njaa, alltså "magnumpatron" betyder inte automatiskt magnumknall och magnumkrut (MRP). I exempelvis 458 Winchester Magnum så är MRP helt och 100%-igt oanvändbart. Du måste inte alls ha magnumknall i en 7mm RM. En slik patron är en av de absolut "fjösigaste" magnumpatronerna man kan uppbringa. Men man kan också säga att det absolut inte skadar med en magnumknall. Förvirrande - eller hur? Det finns magnumknallar och det finns magnumknallar. CCI 250 är ganska så mycket klenare än Federal 215 som är kungen av magnumknallar. Federal 215 designades ursprungligen för 378 Wby Mag som sväljer i storleksordningen 115 grains MRP. Den är gigantisk jämfört med 7mm Remington Magnum! Personligen har jag och skulle fortsatt använda mig av magnumknallar i 7mm RM. Inte nödvändigtvis Federal 215, men åtminstone CCI 250 (eller WLRM). Den gode "Magnum" hade fördröjd antändning i 375 H&H med ca. 70 grains N150 (tror jag) och standardknall. Det var inge kul. "Klick.... bang!"
Publicerat Februari 19, 201016 yr Det skall finnas en särskild text i Normas handladdningsbok (dvs det redovisas inte under kaliberns laddata) om just den problematik tråden handlar om. Du får kolla själv eftersom jag som sagt har teflonminne, men det är inte kalibern det handlar om utan just krutets egenskaper, nämligen att det är långsamtbrinnande... och då bör man ha magnumhatt. (Om jag nu minns rätt ... ) (Jag använder btw 70 grains MRP bakom en Sierra GK 140 grs och det går som tåget (anv. CCI 250)... har även några andra laddningar i kalibern...)