Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nysanfall...

Featured Replies

Publicerat

Nån vetrinär på forumet?

Plotten började nysa lite akut inatt efter ett eftersöksuppdrag.

Inga som helst tendenser innan, ingen feber.

Inga av de andra 2 hundarna som hon lever ihop med visar nått.

Noskvalster är ju det man tror på men kan det upptärda så akut.

Hon nös alltså direkt hon kom in i bilen inatt o flera gånger efter varandra

Likadant inatt o i morse, även nu ikväll nyser hon ofta.

Verkar inte ha ont men nyser när jag "pillar" känner eller torkar av nosen.

Nyser flera gånger på rad.

Publicerat
Nån vetrinär på forumet?

Plotten började nysa lite akut inatt efter ett eftersöksuppdrag.

Inga som helst tendenser innan, ingen feber.

Inga av de andra 2 hundarna som hon lever ihop med visar nått.

Noskvalster är ju det man tror på men kan det upptärda så akut.

Hon nös alltså direkt hon kom in i bilen inatt o flera gånger efter varandra

Likadant inatt o i morse, även nu ikväll nyser hon ofta.

Verkar inte ha ont men nyser när jag "pillar" känner eller torkar av nosen.

Nyser flera gånger på rad.

Är ju inte veterinär men väl hundperson sedan mer än 30 år så jag kostar på mig en kvalificerad gissning i alla fall... Kan mycket väl vara noskvalster, inte akut nya men väl gamla som blivit störda eller vad man ska kalla det efter ett intensivt nosarbete från hunden!

Publicerat
  • Författare
Är ju inte veterinär men väl hundperson sedan mer än 30 år så jag kostar på mig en kvalificerad gissning i alla fall... Kan mycket väl vara noskvalster, inte akut nya men väl gamla som blivit störda eller vad man ska kalla det efter ett intensivt nosarbete från hunden!

Skulle oxå sätta en femma på noskvalster men då funderar man ju på om en hund kan följa en löpa efter en gris som passerat för 1,5 timme sen o följa den i över 7 km kanske mer o sen följa löpan tillbaka utan minsta problem?

Vid ordentliga noskvalster problem så brukar ju näsan va helt kass..?

Publicerat

Nosen behöver ju inte fungera sämre för att hunden har noskvalster. Tror att många hundar med noskvalster lever med det utan besvär och utan att ägaren vet om det.

Hon kanske är "förkyld"

/Petter

Publicerat
Skulle oxå sätta en femma på noskvalster men då funderar man ju på om en hund kan följa en löpa efter en gris som passerat för 1,5 timme sen o följa den i över 7 km kanske mer o sen följa löpan tillbaka utan minsta problem?

Vid ordentliga noskvalster problem så brukar ju näsan va helt kass..?

Tror kanske inte att det nödvändigtvis är massor av kvalster bara att de blivit störda och nu positionerar om sig i näsan och det är det din hund reagerar på. Vet ju själv hur en enda liten kuse i kranen kan irritera nå't fruktansvärt... :blush:

Publicerat
  • Författare
Tror kanske inte att det nödvändigtvis är massor av kvalster bara att de blivit störda och nu positionerar om sig i näsan och det är det din hund reagerar på. Vet ju själv hur en enda liten kuse i kranen kan irritera nå't fruktansvärt... :D

Jo de e ju sant att de kan klia nått för j-vligt -_-

De verkar ha lugnat ner sig nu iallafall.

Försökt nå "min" veterinär under dagen men han har som vanligt semester denna tiden på året...

Tänker avvakta nån dag innan jag åker in på djursjukan.

Ska släppa Wachteln i morgon o jagar hon inte som hon brukar då ökar ju misstanken om noskvalster.

Fast, du menar att noskvalster oftast sitter relativt stilla?

Hade en vorsther för många år sen o en gång när han sov såg jag ett kvalster som kröp vid näsvingen.

Nu ser jag iofs snart inte o läsa dagstidningen..... eller visst armarna räcker till än men snart så.... <_<;)

Publicerat
Jo de e ju sant att de kan klia nått för j-vligt -_-

De verkar ha lugnat ner sig nu iallafall.

Försökt nå "min" veterinär under dagen men han har som vanligt semester denna tiden på året...

Tänker avvakta nån dag innan jag åker in på djursjukan.

Ska släppa Wachteln i morgon o jagar hon inte som hon brukar då ökar ju misstanken om noskvalster.

Fast, du menar att noskvalster oftast sitter relativt stilla?

Hade en vorsther för många år sen o en gång när han sov såg jag ett kvalster som kröp vid näsvingen.

Nu ser jag iofs snart inte o läsa dagstidningen..... eller visst armarna räcker till än men snart så.... <_<;)

Måttlig förekomst hindrar nog hunden ganska lite i sitt arbete och är nog (igen) ganska stilla så de inte ger hunden några tydliga symptom.

Mina armar slutade räcka till för fyra-fem år sedan, trots att de är av pensionatsmodell men upptäckte att Ö & B hade prisvärda proteser som åter igen gör det möjligt att läsa hundtidningarna och jakttidniningarna utan att lägga blaskan på golvet och läsa stående!