Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första gräsanden för en nybliven jägare!

Featured Replies

Publicerat

Nu är jag glad! Sköt min första gräsand i morse!

Tog jägarexamen i somras och har varit ute 2 gånger sedan jag fick mina vapen. Jag är intresserad av andjakt, varför jag införskaffade 4 gräsands-vettar och en lockpipa strax efter examen. De 2 gånger jag har varit ute har jag sett mycket änder, dock inga inom skotthåll. Idag lossnade det emellertid! Smög ut till vasskanten och klippte en vid uppfloget.

Jag undrar dock om ni har några tips till mig som gör att jag kan komma hem med fler änder än en:)

Info: Jag jagar ensam och marken ligger på en halvö. Jag har hittills testat att smyga när de ligger inne vid vassen, att ro längs kusten och att sitta på pass med lockpipa och vettar. Finns det andra sätt? Jag har funderat på att mata in dem, men har ej möjlighet att mata varje dag då jag bor 20 mil från marken.

Mvh Johannes

Publicerat

har inga tips då jag inte jagar tyvärr, men grattis får man säga ialla fall :):(

Publicerat
  • Författare

Hehe, Tack ändå :):(

Publicerat

ta med en polare som flushar fåglarna upp på andra sidan potten, skjut och locka in och skjut igen :) men var försiktig med skotten om du inte har hund,

du har ingen aning hur många änder har fått flyga vidare då jag inte tänkt en trycka av då de inte skulle landa perfekt :( gäller att ha hund för att effektivt jaga, jag var glad om jag fick 1 per jakt resa, super totaljt utömbd på glädje vätska om det var 3 :(

Publicerat

Skyldigheten att medföra hund gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar.

han kanske jagar det sättet.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset...

Jag har tillgång till hund, så det är inga problem:D

Publicerat

Att ro utanför vasskanten är i regel dömt att misslyckas. Två bra knep, beroende på vattendjup förstås, är dels att ha riktigt ordentliga vadarbyxor och smyga fram genom vassen en liten bit ut. Det kan dock vara farligt om man inte känner bottnen där man jagar. Kom även ihåg att du inte bör skjuta fågel som du inte kan gå och hämta.

Andra knepet, som jag gärna gagnar mig av, är att ha en träbåt modell eka, gärna rätt långsmal och lite plattare botten, som du stakar fram genom vassen. Bäst här är att vara två, en stakar och en skjuter. Då får man många gånger på uppflog och man kan täcka all vass man ser =)

Det är svårt att staka själv och skjuta själv, om man inte har en vapenrem som gör att det går att ha vapnet hängandes framför sig och snabbt få upp till skott.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen Jakob.

Hur kommer det sig att stakning är att föredra framför rodd? Att man kan ta sig fram tystare eller?

Hur viktigt är det med vettar när det gäller jakt på gräsand i insjö? Har hittills känts relativt verkningslöst.

Publicerat

de brukar funka att kuta fram undertiden dom dyker =)

Publicerat
Tack för tipsen Jakob.

Hur kommer det sig att stakning är att föredra framför rodd? Att man kan ta sig fram tystare eller?

Hur viktigt är det med vettar när det gäller jakt på gräsand i insjö? Har hittills känts relativt verkningslöst.

Dels kan du ta dig fram tystare, sedan kan du staka genom tätare vass. Det går knappt att ro där jag stakar, och speciellt simänder sitter gärna tjockt till!

Problemet med vettar är att för att det skall funka behöver du ha fåglar i luften. Det betyder att du antingen behöver streck som de flyger, alltså att de inte äter och sover på samma ställe t.ex., eller att det finns fler jägare som håller igång fåglarna.

Publicerat
Jag undrar dock om ni har några tips till mig som gör att jag kan komma hem med fler änder än en:)

Info: Jag jagar ensam och marken ligger på en halvö. Jag har hittills testat att smyga när de ligger inne vid vassen, att ro längs kusten och att sitta på pass med lockpipa och vettar. Finns det andra sätt? Jag har funderat på att mata in dem, men har ej möjlighet att mata varje dag då jag bor 20 mil från marken.

Asläckert att smyga fram mot en vass där man tror att änderna ligger. De är grymt varska så ta det ruskigt piano fram! Finn en hög och fin plats där du har bra uppsikt över vassen varpå du antingen skickar en sten eller 3 i vassen för att få dem att resa alt skickar hunden. Bäst är nog dock sten om du inte har en bra hund som lätt söker hem en and som den inte sett falla.

Vettar funkar kanon! Men du måste vara ute när det fortfarande är mörkt på morgonen. Dra in båten i vassen och lägg vettarna utanför. Viktigt att båten är väl dold. När gryningen kommer så brukar änderna flyga, just gräsänderna är väl sällan speciellt morgonpigga men du kan få knipor at fälla med. Testa! Försök att begripa dej på vid vilka vassar som som änderna föredrar, där ska du lägga dina vettar. Skaffa gärna fler förövrigt. Under sträcket så finns tillfällen då de skyr vassarna, skjutit rätt mycket änder när vi suttit för knipor i vanliga skårar. Aldrig begripit mej på när och varför dock..

Uppflogsjakt från båt? Funkar tveklöst! Håll dej i vasskanten, ha med en hink med sten som du kan hiva in lite här och var. Oftast så tappar änderna nerverna då de hör dej komma och reser ändå men ibland behövs lite sten. Ladda om fort, reser det änder och du skjuter så kan det gott och väl resa ytterligare fåglar! Värsta resningen jag varit med om var ett 60-tal gräsänder som lyfte ur en vass när vi skulle ut en morgon. Hann sätta ned vettlådan och packning som man bar på, ta fram bössan, ladda och sen skjuta. Flög upp fågel hela tiden! Efter skott så hann man ladda om och skjuta igen.

de brukar funka att kuta fram undertiden dom dyker =)

Gäller väl dykänderna, knipa och vigg. Stämmer helt klart, smugit som fan på dykänder och när man inte kommer längre så väntar man tills flocken är under vatten. Rusning fram och därefter vänta tills de kommer upp!

Tror de flesta änderna flyttar i slutet av oktober samt hela november inte stenkoll där dock.

Kör på!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Asläckert att smyga fram mot en vass där man tror att änderna ligger. De är grymt varska så ta det ruskigt piano fram! Finn en hög och fin plats där du har bra uppsikt över vassen varpå du antingen skickar en sten eller 3 i vassen för att få dem att resa alt skickar hunden. Bäst är nog dock sten om du inte har en bra hund som lätt söker hem en and som den inte sett falla.

Vettar funkar kanon! Men du måste vara ute när det fortfarande är mörkt på morgonen. Dra in båten i vassen och lägg vettarna utanför. Viktigt att båten är väl dold. När gryningen kommer så brukar änderna flyga, just gräsänderna är väl sällan speciellt morgonpigga men du kan få knipor at fälla med. Testa! Försök att begripa dej på vid vilka vassar som som änderna föredrar, där ska du lägga dina vettar. Skaffa gärna fler förövrigt. Under sträcket så finns tillfällen då de skyr vassarna, skjutit rätt mycket änder när vi suttit för knipor i vanliga skårar. Aldrig begripit mej på när och varför dock..

Uppflogsjakt från båt? Funkar tveklöst! Håll dej i vasskanten, ha med en hink med sten som du kan hiva in lite här och var. Oftast så tappar änderna nerverna då de hör dej komma och reser ändå men ibland behövs lite sten. Ladda om fort, reser det änder och du skjuter så kan det gott och väl resa ytterligare fåglar! Värsta resningen jag varit med om var ett 60-tal gräsänder som lyfte ur en vass när vi skulle ut en morgon. Hann sätta ned vettlådan och packning som man bar på, ta fram bössan, ladda och sen skjuta. Flög upp fågel hela tiden! Efter skott så hann man ladda om och skjuta igen.

Gäller väl dykänderna, knipa och vigg. Stämmer helt klart, smugit som fan på dykänder och när man inte kommer längre så väntar man tills flocken är under vatten. Rusning fram och därefter vänta tills de kommer upp!

Tror de flesta änderna flyttar i slutet av oktober samt hela november inte stenkoll där dock.

Kör på!

Mvh!

Tack för ett utförligt svar:) Ska testa dina metoder!!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vad är det bästa, att plocka gräsänderna eller att flå dem? Jag har hört att skinnet ska smaka illa, är det sant?

Publicerat

Ingen expert men jag har för mej att skinnet gott och väl kan vara på.. vi får se om Hylsan eller någon annan gorme hittar hit!

Mvh!