Hoppa till innehåll

Jämten skadad.. :(


crowfear

Recommended Posts

Jämmer och ve..!! :)

Jag och jämtetösen tog en sväng till skogen i morse, för att träna lite.

Det är hennes andra säsong i skogen, eller skulle bli rättare sagt.

Efter ett par timmar i skogen, så lyckades hon få en pinne att tränga in i benet strax under sporren på höger framtass, såg att hon haltade svårt när hon kom fram till mig, så det var ju bara att ta sig till bilen och åka hem direkt.

Väl hemma så kollade hustrun ordentligt på såret och vi insåg att det måste sys, det var ett jack i skinnet som var ca 2cm långt och gick hela vägen in till köttet.

Ringde vet och fick komma direkt.

Efter en kraftig dos med bedövning så somnade hon till slut, och vet började gräva i såret, han plockade ut bra med pälshår och skräp från pinnen, och såret gick djupt, nästan hela vägen ner till tårna, det såg man inte när man bara tittade på jacket i skinnet, det var alltså värre än vi trott från början..

Man vart ju genast bekymrad om det skadats någon led i tassen, men som vet kunde se, så hade pinnen lyckats missa dessa, men området där pinnen gått in var kraftigt påverkat.

Det vart ett antal stygn, och ett rejält bandage, och sen hem med en sovande hund.

Nu ligger hon som en trasa på dynan, med tratten runt halsen och mår skit, pep till lite nyss för att tala om hon var nödig, så jag fick bära ut henne, men det hann komma lite kiss på dynan ändå.

Älgjaktsveckan är inte ens att tänka på för oss två, så jag får sitta på pass detta år i stället, det spelar ju iofs mindre roll, bara hon blir frisk, det är det enda som betyder nått just nu.

Och vi som sett fram emot denna säsong, iom att det gick så bra förra säsongen, som var hennes första, och det är en njutning att se henne i skogen, och att höra henne skalla älg.

Men det man nu får hoppas på, är att hon och jag kan ta oss en kalv eller två senare i höst istället.

Men jag kommer att sakna vår lille tös på jaktveckan.. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ouch! Inte skoj när kompisen gör illa sig. Skickar en krya på dig hälsning från mina jyckar. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typiskt att det händer just nu. Har själv en som blir "friskskriven" i morgon (hoppas jag). Han fick ett bett över ögat av en "kollega" (en annan hund) för en vecka sedan. Han verkar helt bra nu så det verkar som dom har gott "läkkött". Förhoppningsvis så kommer det att läka relativt fort på er tös också.

Mvh

Stig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken gubbs. ;)

Hon är betydligt piggare i dag, hon blir lite trött av värktabletterna, men det hindrar henne inte från att försöka busa med valparna, och det är ju ingen bra ide, då dessa två odågor väger 62 och 70 kg.

Så man får passa på dom lite, vi försökte ha henne i sovrummet med grindar för dörrarna in dit, men dom grinade på bägge sidor, så vi tog bort dom.

Skönt nog så behöver vi inte använda den förhatliga plasttratten på henne, då hon inte rör bandaget på benet. ^_^

Men man får ju vara glad för det lilla ändå, för hon kunde ju ha hamnat under en bil eller suttit fast i en vargkäft också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min jycke har haft tratt nu i 5 veckor, och kommer nog behöva i 2 till tills gipset är av.

Man hör om nätterna i bland hur han formligen bryter ihop av ha den där pjäsen på sig. Men så fort vi tar av den börjar han tugga gips, så det är ingen idé.

Trist som fan emellertid, precis på upploppet innan jaktstart. Hoppas på snabb rehab.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min jämttik fick en pinne i tassen för två år sen, inte lika allvarligt som din dock men hon läkte ihop på en vecka och sen va det full fart igen:) Dom har bra läk förmåga så det kanske kanske hinner läka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min jycke har haft tratt nu i 5 veckor, och kommer nog behöva i 2 till tills gipset är av.

Man hör om nätterna i bland hur han formligen bryter ihop av ha den där pjäsen på sig. Men så fort vi tar av den börjar han tugga gips, så det är ingen idé.

Trist som fan emellertid, precis på upploppet innan jaktstart. Hoppas på snabb rehab.

7 veckor alltså..fy sjutton !

Var det benbrott då eller en spricka ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min jämttik fick en pinne i tassen för två år sen, inte lika allvarligt som din dock men hon läkte ihop på en vecka och sen va det full fart igen:) Dom har bra läk förmåga så det kanske kanske hinner läka?

Jo nog har dom i regel ett mycket bra läkkött, det man dock oroar sig över är ju infektioner och när det sitter så nära lederna.

Men vi har ju gjort så gott vi kunnat just nu, så nu är det bara att vänta ut att vi får ta bort bandaget på Torsdag, för att se hur det ser ut, och sen ta stygnen veckan därefter förhoppningsvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 veckor alltså..fy sjutton !

Var det benbrott då eller en spricka ?

Fler som hoppas på bra läkkött -_-

post-1031-1254678933_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fler som hoppas på bra läkkött :mad:

Åh fy fan... -_-

Vad är det som hänt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fastnade i en löplina och...knäck :huh:

Lite olika tolkningar dock, Strömsholm gjorde operationen och sa 4-5 veckor med gips om inga komplikationer tillkom.

Har sedan varit på Ultuna ett par ggr för byte av gips, dom sa minst 7 veckor (not invented here du vet) Dessutom skulle gipset bytas 1 gång per vecka och för det tar dom cirkus 3000 + att minst en halv arbetsdag går :(

Lackade lite på dom och åkte idag tillbaka till ortopederna på strömsholm, dom röntgade och konstaterade skadan till 80% läkt enligt plan varför dom tog bort gipset, nu blir det stödbandage i 2 veckor innan rehaben sätter in. Struten blir dock kvar hela resan, men motions rundor på 10-15 minuter är nu OK :lol:

Får ni benbrott på jycken eller annat skelett relaterat, välj strömsholm före Ultuna, upplever deras ortopeder betydligt mer på hugget. Dessutom har det nog sparat mig 5-6000 då försäkringen gått i taket iom idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fastnade i en löplina och...knäck :P

Lite olika tolkningar dock, Strömsholm gjorde operationen och sa 4-5 veckor med gips om inga komplikationer tillkom.

Har sedan varit på Ultuna ett par ggr för byte av gips, dom sa minst 7 veckor (not invented here du vet) Dessutom skulle gipset bytas 1 gång per vecka och för det tar dom cirkus 3000 + att minst en halv arbetsdag går :(

Lackade lite på dom och åkte idag tillbaka till ortopederna på strömsholm, dom röntgade och konstaterade skadan till 80% läkt enligt plan varför dom tog bort gipset, nu blir det stödbandage i 2 veckor innan rehaben sätter in. Struten blir dock kvar hela resan, men motions rundor på 10-15 minuter är nu OK :huh:

Får ni benbrott på jycken eller annat skelett relaterat, välj strömsholm före Ultuna, upplever deras ortopeder betydligt mer på hugget. Dessutom har det nog sparat mig 5-6000 då försäkringen gått i taket iom idag.

Aj då..sicket missflyt.

Strömsholm kontra Ulltuna..helt klart blir det Strömsholm sedan tidigare erfarenhet, ( min och andras i våran bekantskapskrets) och min hustru har kursat en hel del där nere, så det känns hemtamt redan. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...