Publicerat Februari 8, 200521 yr Tiden för byte av hagelvapen närmar sig. Jag kommer att under våren/sommaren byta min kombi mot drilling (jippi, äntligen) och drillingen kommer att vara kal 20, då för att förenkla inköp av ammunition (Lager av blyhagel) och eftersom jag skall byta min hagelbock mot en ny så funderar jag på att köpa en kal 20... drömmen är en sidolås kal 20 men jag lär varken hitta en, eller för dem delen ha råd att köpa den, men har däremot tittat på en del bockar.. Browning, tyckte att den hade vääääldigt lång pipa. Beretta, sjukt kort stock, utstuderad dambössa. Pris ca 10-15.000:- över det känns hela köpet väldigt omotiverat då jag ändå bara jagar 10-15 dagar/år med hagel, krav är 20/76 om det nu ska vara kal 20 Vad göra ?
Publicerat Februari 9, 200521 yr God morgon lilla gubben Nu är det ju på det lilla viset att om du vill jaga lagligt efter sista dec i år kan du ju tänka på blyförbudet Som det ser ut idag är det bara stål som ä ett ekonomiskt allternativ och stålhagel finns ännu bara bara i cal.12 Det kommer givetvis att produktutvecklas plugg till cal.20 men varför vara först förhoppningsvis blir det dispens på hagel till 2008 med men endå Danska fågeljägarna behövde ca 10år:s jakterfarenhet innan dom fick det att funka med stålhagel Bara så du vet
Publicerat Februari 9, 200521 yr Kaliber 12 helt klart. Precis som 300 WBY skriver så är blyförbudet pågång, Tyvärr > Å det jag fått höra så är kaliber 20 och stålhagel ingen god kombination. Kom ihåg att du kommer att pröva på hageljaktens formel 1 till hösten, Ripa och tjäder över mina Vorsteh. Då gäller det att vara med i svängarna
Publicerat Februari 9, 200521 yr Författare Hmm irriterande.. kommer att behöva bunkra en hel del då det nu är klart att det blir kal 20 i drillingen... Pisskit, hatar regeringen och alla satans pappersvändare som bara sett kottar på bild.. Tydligen blir det att ta slantarna jag skulle köpt hagelbössa för och införskaffa sig en pall ammunition... DRET !!!
Publicerat Februari 9, 200521 yr Jag tänkte köpa en kaliber 20 (beretta) för ett år sedan men kommande blyförbud gör att jag behåller tolvan tillsvidare för kolla hur ammunitionen utvecklas. Har provat kaliber 20 med kort pipa (ca: 100 skott) och jag tyckte att den var för lätt för mig, det är nog så att jag behöver skjuta mer för att vänja mig vid vikten men hade jag köpt en så hade jag nog tagit en med lång pipa därför att jag tror den är bättre "balanserad" för mig.
Publicerat Februari 10, 200521 yr Har en jäkligt fin 20:a SBS i bunkern. Merkel 47 E Ejektor Flamhärdad baskyl Engelsk stockning Dubbel tryck Kan de va nå´t?
Publicerat Februari 10, 200521 yr Jag jagar regelbundet med både med kal 12 0ch kal 20. En bra träff med kal 20 är lika effektiv som med kal 12. Jag har en Merkel 8 med rak Engelsk kolv som är lätt och behändig. Perfekt om man är hundförare, vilket jag oftast är.Tycker att det är svårt att få iväg ett snabbt säkert andraskott dels pga dubbla avtryckare men även att den stöter ganska hårt (i synnerhet med 76:or som jag slutat använda). Skall jag stå på pass eller vet med mig att det blir mycket skjuta av använder jag min Beretta Urika halvauto. I stort sett rekylfri, lätt att passa in kolven, klarar all ammunition och med alla tänkbara choker. Jag skjuter klart bättre med Urikan. Nackdelar: något klumpig att bära, kan av vissa upplevas som obehaglig ur säkerhetssynpunkt (inte brytbar). Sammanfattning: skall jag gå omkring som hundförare och avlossa ett säkert förstaskott=kal 20. Skall det jagas kråkor etc eller stås på pass (räv, rådjur, grytjakt etc blir det Urikan). Sen har jag förstått att det finns alternativhagel i kal 20 som skall vara hyfsat jämförbara med bly. Svindyra dock.
Publicerat Februari 10, 200521 yr Författare Tack för hjälpen, jag löste problemet.... Jag åkte och köpte en Francotte SbS Cal 12/70 och en Sauer drilling i Cal 12/70.. Sådär... klart färdigt, det blev kaliber 12... fint nu kan jag köpa en dubbelstudsare istället
Publicerat Februari 11, 200521 yr Tack för hjälpen, jag löste problemet.... Jag åkte och köpte en Francotte SbS Cal 12/70 och en Sauer drilling i Cal 12/70..Sådär... klart färdigt, det blev kaliber 12... fint nu kan jag köpa en dubbelstudsare istället Du är galen... ;D ;D ;D
Publicerat Februari 11, 200521 yr Författare Tack för hjälpen, jag löste problemet.... Jag åkte och köpte en Francotte SbS Cal 12/70 och en Sauer drilling i Cal 12/70.. Sådär... klart färdigt, det blev kaliber 12... fint nu kan jag köpa en dubbelstudsare istället Du är galen... ;D ;D ;D Ja visst är det skönt att vara helt sjuk ;D
Publicerat Februari 12, 200521 yr Bara för att man inte får skjuta bly, innebär det inte att man måste skjuta stål. Finns en hel del alternativhagel i andra material än stål, som är likvärdiga med bly. Tyvärr kostar dom en del :-
Publicerat Februari 12, 200521 yr Författare Bara för att man inte får skjuta bly, innebär det inte att man måste skjuta stål. Finns en hel del alternativhagel i andra material än stål, som är likvärdiga med bly. Tyvärr kostar dom en del :- Eller så laddar man själv som en god vän till mig sa...
Publicerat Februari 15, 200521 yr Mycket fin bössa Mats, tänk om den varit i kal 20. Det finns fina boxlåsvapen i kal 20, har själv en Sauer & Sohn från 1934, en underbart smidig och tinglig bössa.
Publicerat Februari 15, 200521 yr Författare Mycket fin bössa Mats, tänk om den varit i kal 20. Det finns fina boxlåsvapen i kal 20, har själv en Sauer & Sohn från 1934, en underbart smidig och tinglig bössa. Det hade inte gjort ont om det varit en cal 20, en hel del att fixa på denna, men jag kommer att fixa iordning den i lugn och ro, så att man har en finfin bysse till fasanjakten i höst
Publicerat Mars 9, 200521 yr Jag har precis köpt en Beretta 686 i 20-76 som komplement till min Beretta Urika syntet 12-76. Varför inte ha båda kalibrarna?
Publicerat Mars 10, 200521 yr Helt rätt mr Fiberglass, och om utrymme finns gärna en kal 16, som kan vara mycket smäckra och välbalanserade.