Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krutmängder

Featured Replies

Publicerat

Myndigheten för sammhällskydd och Beredskap håller på att se över förvaring av krut och ammunition osv.

Sedan lång tid tillbaka har maxgränsen för vad som får förvaras i bostad varit 2 kg.

Som alla handladdare vet så är den gränsen rena skämtet och det finns få som klarar sig med detta.

Vad anser ni är en rimlig gräns?

Omröstningen avser hur mycket ni har idag, inte vad ni vill.

Jag är tacksam om bara handladdare röstar eftersom det är tämligen självklart att folk som inte laddar inte heller har något krut.

En Rimlig nivå för handladdaren tror jag i normalfallet är max tio kg.

Med en dispensmöjlighet för mer, men då också med ökade förvaringskrav.

Rimlighetsgränsen skall för samhällets del lämpligen sättas i jämförelse med andra explosiva och brandfarliga ämnen i huset.

röksvagt krut har ungefär en tiondel av energiinnehållet mot bensin, diesel och gasol.

Det innebär att jämför vi en fem liters bensindunk, så blir det motsvarande 50 kg krut.

Gasol är extremt farligt.

Hårspray drivs inte sällan med gasol och en hårspraysflaksa har tillräckligt med energi för att trycka ut väggarna på huset.

En normal gasoltub har kraften att totalt jämna huset med marken, så tillvida att det inte finns några skjutvapenvapen i svenska försvaret som har samma sprängkraft(artilleri inräknat).

Åsikter är väldigt välkommna

Håkan

Publicerat

Jag håller med dig att två kilo krut är lite i underkant, bara som exempel så ger väll det att man inte kan ha en krutburk till vart vapen i garderoben, och man vill ju ha ett par till varje.

Men sen måste jag lite kritiskt fråga vart du fått informationen att en hårsprejsburk har nog med energi för att flytta väggen?

Publicerat

JoPe,

har du provat att spränga en liten behållare med drivgas någon gång?

Antagligen inte med tanke på vad du skriver, kraften i den är oerhörd.

Innehållet i en typisk kvinnas badrumsskåp är farligare än vad 5 kg krut är vid brand och nej då menar jag inte sminket.

/Christian

Publicerat
JoPe,

har du provat att spränga en liten behållare med drivgas någon gång?

Antagligen inte med tanke på vad du skriver, kraften i den är oerhörd.

Innehållet i en typisk kvinnas badrumsskåp är farligare än vad 5 kg krut är vid brand och nej då menar jag inte sminket.

/Christian

när jag var ung och dum slängde jag en "tom" hårspraysburk i en "lägereld", behöver jag säga att elden slocknade och vedklabbarna låg inte där de låg från början.

Andreas

Publicerat

Man kan ju hoppas att "myndigheterna" lyssnar på krutanvändarna någon gång.

Nu använder jag Vv 140 till alla kalibrar, men kan förstå att med stor variation i kalibersortiment samt en vilja att ha krut från samma lot, så blir det raskt många kilon. Ett annat problem blir vid de tillfällen man köper hagel i bulk, hur mycket hagelammo får man förvara i bostad ? Måste det förvaras i skåp enligt SS 3492 ?

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Jag håller med dig att två kilo krut är lite i underkant, bara som exempel så ger väll det att man inte kan ha en krutburk till vart vapen i garderoben, och man vill ju ha ett par till varje.

Men sen måste jag lite kritiskt fråga vart du fått informationen att en hårsprejsburk har nog med energi för att flytta väggen?

Jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna ha en burk till varje vapen?

Energiinnehållet i krut är ca 4 Megajoule per kg, medan bensin, diesel och gasol har mellan 40-44 megajoule

I en lägenhet får du ha fyra kg gasol, dvs 10 liter.

Detta motsvarar energiinnehållet av 40 kg krut.

Men en sprängexpert klarar inte av att spränga ett hus med 40 kg krut, däremot kan vem som helst spränga huset till fullständig oegenkänlighet med 4 kg gasol.

uppgiften med att en hårspreysburk flyttat på väggar i en fastighet kommer från en expert inom MSB.

Struntar man helt i jämförelser och bara tittar på behov, så klarar inte jag mig på fem kg krut.

Det är många som är i samma situation. Laddar man lite olika kalibrar så är det helt kört, eftersom det blir rätt många olika krutsorter.

Jag tävlingskjuter aktivt med .338 LApua Magnum, varje laddning är 90 grains krut.

Jag får ut ca 160 skott på ett kg.

Lagerhållningen hos handlarna är så otroligt usel att skulle jag köpa det hos dem och vänta in deras leveranser och köpa en burk i taget så hade jag fått skjuta kanske 300 skott om året. Därtill hade jag fått lägga ner stora delar av mitt andra skytte eftersom 2 kg gränsen är svårare för en aktiv skytt att följa än det hade varit att ha en 10 liters bensintank på bilen.

MVH Håkan

Publicerat

Det är det som är så jäkla kul, MSB har klippt till handlarna-distributörerna-tillverkarna så jäkligt att de inte längre kan hantera krut längre. Att det inte har varit några problem spelar ingen roll... MSB gör som fyllot som letar efter nycklarna under gatlyktan i stället för i skogen där han tappade dem - för det är ju så svårt att leta i skogen så det är ingen idé att leta där.

Det innebär att kruttillgången är sporadisk. Jag vet en ivrig skytt i Stockholms innerstad som sitter på 10-20 kilo krut hemma bara för att tillgången är så sporadisk och med sådana långa leveranstider. Anledningen till detta är att MSB har ställt krav på handlarnas hantering av krut, för det är farligt... :)

Byråkratens mål är i alla fall uppnått. Fler blanketter fylls i, mer strul uppstår. Att det hela landar i att krut börjar hamstras i hemmen bortom deras kontroll är egalt... Eller är det detta som man nu vill komma åt med krutbokföringskraven som man har hittat på själva men påstår kommer från ett EU-direktiv?

Publicerat

jag tycker 10 kg är rimligt, gör själv av med ca 15 kg på ett år med mycket laddning.

Publicerat
Jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna ha en burk till varje vapen?

Energiinnehållet i krut är ca 4 Megajoule per kg, medan bensin, diesel och gasol har mellan 40-44 megajoule

I en lägenhet får du ha fyra kg gasol, dvs 10 liter.

Detta motsvarar energiinnehållet av 40 kg krut.

Men en sprängexpert klarar inte av att spränga ett hus med 40 kg krut, däremot kan vem som helst spränga huset till fullständig oegenkänlighet med 4 kg gasol.

Solklart, det var bara inte den effekten vi fick när vi sprängde en burk en gång i tiden, men det var väll nått annat med den burken då det var innan man riktigt förstod sånt.

Jag menar bara att man kan ju inte ha 6 burkar krut hemma om de som mina är på ½kg och fortfarnade komma under gränsen, och håller där med med om att det är en på tok för låg gräns.

Publicerat

Jag behöver mer än de futtiga 2 kg som tillåts.

10 kg är en rimligare siffra för mig, bara Hodgdons HP-38 går det ca 1 kg av på en sommar i 38 spc och 357 M, och inte sjutton har jag tid att vänta på vare sig frakter eller tillgång hos handlaren, då det sällan finns rakt av på hyllan.

Lil´gun likaså, den går till både horneten och .410:an, och där får man beställa vad som behövs i god tid, annars riskerar man att bli utan.

222, 30-30W, 308W och den snart inkommna 444:an drar mycket krut..

Publicerat

SKA man låsa in krut i dagsläget? Ja menar ett vapenskåp är ju inte gastätt men skulle ändå vara intressant att se vad som händer med ett par kilo krut i skåpet vid brand :rolleyes:

Publicerat

För egen del har jag i dagsläget någonstans mellan 10-15 kg krut hemma, om man bara tittar till årsbehovet av krut för min 6.5x55 så ligger det på ca 5-6 kg. Så mycket har jag inte hemma men 2-3 kg är nog en miniminivå för denna böss som som leveranstider och annat ser ut i dag.

Till detta kommer bössor i 6x45, 308 win, 300 wsm, 8x57 IRS och 9.3x62 där jag kanske skulle klara mig med 1 kg per bössa eftersom de inte skjuts lika frekvent (till 308 win så behöver jag nog 2 kg vid närmare eftertanke). Det innebär att 10 kg är att betrakta som en miniminivå för praktiskt bruk i dagsläget även om det inte ger utrymme för att prova några nya krut vilket jag brukar roa mig med ibland.

Henrik

Publicerat

För min del så är det helt omöjligt att klara mig på så lite som 2 kilo hemma trots att jag bara laddar ett par kalibrar. Men det är då i alla fall 3st krutsorter som alla säljs i 1kg förpackningar eller större.

Men man kan väl inte begära att jag ska avbryta mitt i laddningen för att åka 13 mil o köpa en till förpackning som dessutom kostar 80kr mer per kilo än vad jag ger på 3.5kg dunk. För att dagen efter få åka iväg för nästa 1kg förpackning.

Jaktammon förbrukar ju inga större mängder men när jag klämmer ihop övningsammon och då särskilt älgbaneammon till mig o grabben så går det runt 2-3kg per omgång och där är dunk ett alternativ. Ska man ha råd att skjuta mycket älgbana och även låta grabben skjuta så får man jaga kronor och ören på laddandet.

Att låta denna myndighet kraftigt begränsa vårat laddande skulle kosta mig i milkostnad enbart 1.30 per patron om jag räknar på 15kr/milen. Sedan ytterligare 0.26 i ökat krutpris. Patronerna för älgbanan skulle då öka från 3.50 till 5.06 samtidigt som belastningen på miljön skulle öka med 52-78mil för varje gång jag mängdladdar.

Bara i år har min totala ammunitionskostnad landat på en bra bit över 10 000kr och då har vi inte räknat med 3000 i resekostnader till och från skjutbana eller nästan 2000kr i lerduvor. Sedan ska det kosta ytterligare 2-3000kr per år i fördyrade omkostnader på grund av någon orealistisk regel kring krutförvaringen.

Jag vet inte ett endaste fall där någon vare sig dött eller blivit skadad av krutförvaringen i hemmet. Men om 10 000 handladdare skall åka +100 mil extra om året så lär det innebära en avsevärt större risk för att någon skall bli skadad eller till och med dö.

Ett alternativ är att jag kraftigt drar ner på skjutandet så att jag klarar mig på 2kg krut och bara köper när jag kommer förbi stora vapenaffären som har VV krutet. Vilket jag brukar kunna göra 1 kanske 2 ggr per år. Eftersom grabben bara uppsiktsjagar kanske vi kan skära bort huvuddelen av hans skytte? :blush:

Men jag har tur som än så länge bara laddar ett par snarlika kalibrar. Tänker på de som laddar allt från 22 hornet till 300WM. Det kan ju gå åt 6-7 olika krutsorter på bara VV krutet. "Nu får jag köpa hem krut så jag kan ladda horneten och 6.5'an. Nästa gång får jag köpa hem så jag kan ladda till rådjursjakten och 300'an, nej fan det går ju inte. Jag måste ju nog ladda mer älgbaneammo först. Har jag tur så kanske jag hinner få hem krut så jag hinner skjuta några skott med 300'an innan älgjakten börjar"

Men jag ska köpa en 222 eller 223 så fort som ekonomin tillåter. Då blir det 2-3 krutsorter och lika många kg till hemma.

Man har tagit något som kanske ser ut som en fjäder och gjort en hel j-a hönsfarm av det. Någon har hittat på ett teoretiskt problem som inte existerar i verkligheten och är på väg att skapa en lösning som innebär avsevärt större problem och risker. Det måste sitta ett gäng byråkrater bakom det här. :)

Sedan kommer nästa brasklapp. Det är uppföljningen/registreringen på allt krut som säljs. Jag kommer kanske inte heller att kunna dela på en förpackning med någon annan handladdare för att kunna hålla 2kg gränsen. Blir också problem att köpa med åt varandra. Dessa byråkrater, har de sympatier åt det jaktfientliga hållet kanske?

Publicerat

Både Jägareförbundet och Pistolskytteförbundet jobbar aktivt med frågan, och utan att på något vis kunna lova ngt så verkar det som om man lyssnar på våra argument för en högre gräns. Bra att frågan väcks och att vi diskuterar nivåer! Här måste vi vara tydliga...

Publicerat
Både Jägareförbundet och Pistolskytteförbundet jobbar aktivt med frågan, och utan att på något vis kunna lova ngt så verkar det som om man lyssnar på våra argument för en högre gräns. Bra att frågan väcks och att vi diskuterar nivåer! Här måste vi vara tydliga...

Jag hoppas tydligheten även innefattar den registereringsplikt, loggbokskrav mm som det oxå snackats om. Det kan ju inte vara meningen att en sketen handladdare ska pyssla med sådant.

Om myndigheten vill kan jag skriva ett intyg att jag inte kommer att handladda åt någon främmande makt eller någon kriminell, bara mig själv (annars begår jag ju en olaglig handling)

Raggarö

Publicerat
Jag hoppas tydligheten även innefattar den registereringsplikt, loggbokskrav mm som det oxå snackats om. Det kan ju inte vara meningen att en sketen handladdare ska pyssla med sådant.

Om myndigheten vill kan jag skriva ett intyg att jag inte kommer att handladda åt någon främmande makt eller någon kriminell, bara mig själv (annars begår jag ju en olaglig handling)

Raggarö

You bet :rolleyes: !

Publicerat
Men jag har tur som än så länge bara laddar ett par snarlika kalibrar. Tänker på de som laddar allt från 22 hornet till 300WM. Det kan ju gå åt 6-7 olika krutsorter på bara VV krutet.

jag sitter i den sistsen.

hornet, 222 rem, 6,5x55, 300 win mag.

undra om man kan få köpa krut hektosförpangningar snart? :rolleyes:

Andreas

Publicerat

Tycker denna regel är typisk Svensk <_<

Där jag bor är det ofta problem att komma över vissa krut, så jag brukar handla rejält när man får chansen det blir dessutom billigare och rätt förvarat håller krutet länge. Precis som påpekats finns betydligt farligare saker som man får förvara helt utan begränsningar och krut är egentligen rätt harmlöst även om det förvaras i vapenskåpet är det i princip omöjligt att det skall explodera vid en brand och har man mycket krut så ryms det ändå inte i skåpet så jag säger slopa denna idiotiska regel som ingen skytt kommer att följa ändå.

Publicerat

Gäller den regeln löst krut eller allt krut? Alltså redan laddat krut också?

Publicerat

Just nu mindre än 2 kg hemma. <_<

Publicerat

Jag har också köpt på mig flera vapen och bara improved eller wildcats. 6,5-06 6mm ppc och 22k hornet. Vitsen med flera kulvapen är ju att de ska komplettera varandra på något sättoch det innebär oftast olika krutsorter och inte så sällan olika tändhattar för att få bästa precision. Till den förstnämnda är det ju långsamma krut som gäller som VV N160 och MRP, MRP2 och Norma 204. PPC Lite snabbare VV 130,133 och 135 samt norma 201 eller 202. Horneten vill ha de snabbaste VV110 eller VV N120 och dessutom finns några amerikanska krut på hyllan. Jag är ju torsk omedelbart bara med första bössan. Samma med tändhattar. Inte kan jag åka 25 mil enkel väg får att köpa några få askar utan jag måste hamstra. Nu jagar man oskyldiga igen och silar mygg och sväljer kameler. Det är ju näst intill omöjligt att använda gevärskrut till något annat syfte än att ladda patroner. Låser man in det i ett vapenskåp så förorsakar det en rejäl tryckvåg som jag inte skulle vilja vara ivägen för om det skulle uppstå brand i det.

http://www.jaktojagare.se/se/article_print.php?id=194851

Publicerat

Håkan, har du nått finger med i spelet angående diskutionerna mellan myndigheterna?

• 2 years later...
Publicerat

Både Jägareförbundet och Pistolskytteförbundet jobbar aktivt med frågan, och utan att på något vis kunna lova nåt så verkar det som om man lyssnar på våra argument för en högre gräns. Bra att frågan väcks och att vi diskuterar nivåer! Här måste vi vara tydliga...

Då jag varit frånvarande från jakt och skytte dom 3 sista åren så undrar jag vad som har hänt med mängden krut och hur det ska förvaras

Vilka regler gäller i dag?

Mvh Anders Hj

Publicerat

https://www.msb.se/s...aror/Forvaring/

5kg. Efter att nått framgång i denna fråga jobbar vi nu med frågan om vad som krävs för överlåtande av ammo. Där MSB också har en väldigt konstig hållning...

Har svårt att se det som en framgång då ca 40% av oss som laddar fortfarande är lagbrytare

Mvh Anders hj