Publicerat Oktober 4, 200916 yr Blev väl inget eftersök, eller iallafall inget som jag blev så inblandad i… Jakt i majsen o det kom drev på drev men svårt o få det att lämna 12 ha majsfält. Tack o lov att de inte har gris där än… Ett stänkdjur bröt ut till passkytt som släppte 2 hagelsmällar, första gick rådjuret omkull i o vinglade in i majsen igen nästa skott blev väl där den försvann, typ… Jag va inne Majsen o wachteln drev ett annat djur. Drog mig åt motsatt håll i majsen för hunden skulle hålla sig i den kanten o låta det påskjutna rådjuret gå i ordentlig sårlega innan vi tog an det.. Det va tanken o vad vi kom överens om över radion. Pyttsan.. nästa drev buktade det också hela tiden inne i djunglen. En harpalt kom förbi mig men i fel sårad.. går ju inte svinga en bössa i majsraderna... Nytt upptag av tiken bort i andra kanten, kort drev o rådjur som skrek. Blev till o sätta fart, jag o den passkytt som va närmast gav oss in från olika håll. Vi han väl dit samtidigt, där låg tiken o höll ett smaldjur med ett bakben av. Snabb avlivning med kniven o sen gick vi färdigt o tog för säkerhets skull an löpan på det påskjutna djuret. Såg i sandjorden inne i majsen att klövtrampet efter det vi spårade spretade våldsamt, så pass att man bara såg tåspetsarna o lättklöverns spetsar som i en fyrkant ett litet avtryck i varje hörn i den mjuka myllan. Måste va rätt spår o vi kommer över en mur mellan fälten o där ser jag en bloddroppe. Vi spårar vidare 30 m längre fram då är vi där hon själv avslutade ”eftersöket” för en stund sen. Kändes skönt, hoppas de vänder nu… Sköt senare själv en hare o ett rådjur på 2 skott o det känns ju rätt ok..
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Grattis till harpalten och rådjuret och ett tack för spännande läsning!
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Även jag fick inleda säsongen med ett efftersök, visade sig vara ett dödsök men kul för jycken i alla fall! Men skönt för dig att jaktsäsongen är igång nu, trafikeftersök kan man bli sinnessjuk på - du av dina skäl och jag av mina
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Författare Även jag fick inleda säsongen med ett efftersök, visade sig vara ett dödsök men kul för jycken i alla fall!Men skönt för dig att jaktsäsongen är igång nu, trafikeftersök kan man bli sinnessjuk på - du av dina skäl och jag av mina Jo visst fasen blir man sinnesjuk... bilar bankat på gris 2 ggr till sen sist men jag har sluppit åka ut iallfall men resultatet hade nog varit dessamma...= inget.. Verkar var sjukt mycket rörelse på grisarna nu... Fattar inte varför? Fast misstänker att det är ollonen som ställer till det...
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Jo visst fasen blir man sinnesjuk... bilar bankat på gris 2 ggr till sen sist men jag har sluppit åka ut iallfall men resultatet hade nog varit dessamma...= inget.. Verkar var sjukt mycket rörelse på grisarna nu... Fattar inte varför? Fast misstänker att det är ollonen som ställer till det... Håller med om detta! Vår gemensamme bekant, K9 här på foruemt körde hit i går kväll och det var visst kreatur lite överallt.. Bla ngn som hade mulat två grisar med bilen, som blev på plats tydligen...