Publicerat Oktober 4, 200916 yr Hej ! Var och provade bössan i dag inför älgjakten en Browning Bar 30-06 (halvautomat) med en Bushnell kikare , men blev inte rktigt klok på den. Vi sköt på 100m med bra stöd. Först 2 skott med Norma övningamunition dom gick ca 10 cm till vänster. Sen drog jag två skarpa Alaska då blev det ca 5cm till höger. Ok tänkte jag skiter i övningsskott för jag har alltid upplev liknande tidigare år att dom går till vänster. Jag skruvade på siktet för att få de skapa att gå mer till vänster (4 klick) och sköt 2 skarpa skott till de gick då ca 10cm till vänster och det blev för mycket tänkte jag och skruvade tillbaka 3klick, sköt 2 skarpa skott till nu ca 10cm till höger. Å så där håll det på helt olågiskt. Spridninen vid 2 skott var ofta 5-7cm hela tiden och mest i sidled. Höjdled stämmer bättre men en viss spridnig där med. Hade en kompis med som skött nått skott i bland med bössan och vi låg i närheten hela tiden så jag tror inte det va så mycket användarfel. Som sagt bössan har alltid sedan jag köpt den lätt beganad gått väldigt olika i sidled på övning resp. skapa skott. Nån som har några ideér ?
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Hej !Var och provade bössan i dag inför älgjakten en Browning Bar 30-06 (halvautomat) med en Bushnell kikare , men blev inte rktigt klok på den. Vi sköt på 100m med bra stöd. Först 2 skott med Norma övningamunition dom gick ca 10 cm till vänster. Sen drog jag två skarpa Alaska då blev det ca 5cm till höger. Ok tänkte jag skiter i övningsskott för jag har alltid upplev liknande tidigare år att dom går till vänster. Jag skruvade på siktet för att få de skapa att gå mer till vänster (4 klick) och sköt 2 skarpa skott till de gick då ca 10cm till vänster och det blev för mycket tänkte jag och skruvade tillbaka 3klick, sköt 2 skarpa skott till nu ca 10cm till höger. Å så där håll det på helt olågiskt. Spridninen vid 2 skott var ofta 5-7cm hela tiden och mest i sidled. Höjdled stämmer bättre men en viss spridnig där med. Hade en kompis med som skött nått skott i bland med bössan och vi låg i närheten hela tiden så jag tror inte det va så mycket användarfel. Som sagt bössan har alltid sedan jag köpt den lätt beganad gått väldigt olika i sidled på övning resp. skapa skott. Nån som har några ideér ? Kolla kikarfästet så allt sitter fast osv, om möjligt prova med ett annat fäste. Testa med annan kikare, särskilt om det inte är en Bushnell ur någon av Elite-serierna. Billigare Bushnell och Bushnellkopior är allt annat än pålitliga. Att olika ammo har olika träffläge är helt normalt och skillnaderna är olika stor på olika vapen. Men att kikaren knappt går att skjuta in och reagerar märkligt när man skruvar är ett rätt vanligt fenomen på kinasikten dock.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Hej !Var och provade bössan i dag inför älgjakten en Browning Bar 30-06 (halvautomat) med en Bushnell kikare , men blev inte rktigt klok på den. Vi sköt på 100m med bra stöd. Först 2 skott med Norma övningamunition dom gick ca 10 cm till vänster. Sen drog jag två skarpa Alaska då blev det ca 5cm till höger. Ok tänkte jag skiter i övningsskott för jag har alltid upplev liknande tidigare år att dom går till vänster. Jag skruvade på siktet för att få de skapa att gå mer till vänster (4 klick) och sköt 2 skarpa skott till de gick då ca 10cm till vänster och det blev för mycket tänkte jag och skruvade tillbaka 3klick, sköt 2 skarpa skott till nu ca 10cm till höger. Å så där håll det på helt olågiskt. Spridninen vid 2 skott var ofta 5-7cm hela tiden och mest i sidled. Höjdled stämmer bättre men en viss spridnig där med. Hade en kompis med som skött nått skott i bland med bössan och vi låg i närheten hela tiden så jag tror inte det va så mycket användarfel. Som sagt bössan har alltid sedan jag köpt den lätt beganad gått väldigt olika i sidled på övning resp. skapa skott. Nån som har några ideér ? om du skjuter några skott utan att skruva vad händer då? Sitter de sammlat (skit i var på tavlan de träffar) Gör Samma sak med annan ammo. Om du siktar på ett föremål på 80m och sedan siktar medan du rör huvudet upp och ner samt i sidled ligger punkten kvar på samma ställe?(parralaxfel) trident1452
Publicerat Oktober 5, 200916 yr om du skjuter några skott utan att skruva vad händer då?Sitter de sammlat (skit i var på tavlan de träffar) Gör Samma sak med annan ammo. Om du siktar på ett föremål på 80m och sedan siktar medan du rör huvudet upp och ner samt i sidled ligger punkten kvar på samma ställe?(parralaxfel) trident1452 Skjuter jag några skott utan att skruva så sprider den 5-7cm ungefär. Det där sista du skrev om parralaxfel ska jag kolla. Sen ska jag ta lös framstocken och kolla så den inte ligger emot pipan.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Skjuter jag några skott utan att skruva så sprider den 5-7cm ungefär. Det där sista du skrev om parralaxfel ska jag kolla. Sen ska jag ta lös framstocken och kolla så den inte ligger emot pipan. du kan testa med ett papper och kolla om det går fritt. paralax fel ger inte sådana där stora avvikelser, gissar själv på att antigen kikaren eller fästet har fel.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Kom på en grej, längst fram på pipan sitter någon form av rekyldämpare. Ett "rör" ca 5cm långt med några snedstälda spår i. Kan den ställa till det ? Den satt på när jag köpte bössan. Den borde ju gå att skruva av på någe vis, eller om man värmt fast den.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Kom på en grej, längst fram på pipan sitter någon form av rekyldämpare. Ett "rör" ca 5cm långt med några snedstälda spår i. Kan den ställa till det ? Den satt på när jag köpte bössan. Den borde ju gå att skruva av på någe vis, eller om man värmt fast den. det borde vara en mynningsbroms.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Det är den äldre modellen bar bössa du har eller? Jo då är det en mynningsbroms om det är den äldre modellen. Är inte den justerbar eller är det bara nått jag fått för mig. Hade ett bushnell trofy en ggr för länge sedan och där hade jag parralax fel och den spred väldigt mycket. Vad heter modellen? Det bör ju vara kikare eller fäste det är ju iallafall vanligast. Finns det rekylklack på halvautomater? Trident
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Det är den äldre modellen bar bössa du har eller? Jo då är det en mynningsbroms om det är den äldre modellen.Är inte den justerbar eller är det bara nått jag fått för mig. Hade ett bushnell trofy en ggr för länge sedan och där hade jag parralax fel och den spred väldigt mycket. Vad heter modellen? Det bör ju vara kikare eller fäste det är ju iallafall vanligast. Finns det rekylklack på halvautomater? Trident Ja Bössa och Sikte är nog från slutet av 80 talet. Mynningsbroms kan det nog vara och den är inte justerbar. Tror siktet heter Bushnell Banner 3-9*40 med tändbar rödpunkt. Har kollat nu. Kikaren Heter Bushnell Banner Lite-Site och är 3-9 * 40
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Hej ! Rengjorde pipan i dag och kollade alla skruvar till kikaren, ingen som satt direkt löst men ett par gick att dra lite till. Drog åt den främre "konen" på kikaren som inte var jätte hårt dragen. Kollade även att pipan låg fritt från träbiten fram. Hittade alltså inget som verkade heltokigt. Sen drog jag ut och sköt 3 serier på med två skott enligt bilden på 80m. 1. Första 2 skotten 2. 2 klick vänster 1 klick ner 3. 2 klick vänster Himla skillnad mot häromdagen, nu känner jag igen gammla bettan igen. Vad som va felet kan man ju bara spekulera i, jag vette sjutton.