Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderar på att komplettera med en 222

Featured Replies

Publicerat

Har haft lite funderingar på en 222a när jag jagar räv, rå och toppfågel. Denna bössa skulle jag speciellt använda då jag jagar nära hus, gårdar, hästhagar och dyligt. Tanken var att minimera kulans farlighet efter träff i vilt, mark eller liknande samt även vid toppfågeljakten.

Min fråga är, finns det någon fabriksammunition till 6,5 som klarar samma sak, dvs bli tämligen ofarlig efter passage i en räv rådjur eller efter det att den nuddat mark?

Nosler BT 120 gr??

Publicerat
Har haft lite funderingar på en 222a när jag jagar räv, rå och toppfågel. Denna bössa skulle jag speciellt använda då jag jagar nära hus, gårdar, hästhagar och dyligt. Tanken var att minimera kulans farlighet efter träff i vilt, mark eller liknande samt även vid toppfågeljakten.

Min fråga är, finns det någon fabriksammunition till 6,5 som klarar samma sak, dvs bli tämligen ofarlig efter passage i en räv rådjur eller efter det att den nuddat mark?

Nosler BT 120 gr??

ja den kulan är passande.

Publicerat
  • Författare

Okey

Betyder det att den "upplöses" efter träff i tex en räv? Blir det bara fragment kvar om den tar i marken? Inga otrevliga rickochetter eller hur fan de nu stavas? :rolleyes:

Publicerat

Hade tittat på sierras 85 gr och v-max 95 gr åxå. Träffar du med sierran är det garanterat inget kvar av kulan.

Publicerat
Okey

Betyder det att den "upplöses" efter träff i tex en räv? Blir det bara fragment kvar om den tar i marken? Inga otrevliga rickochetter eller hur fan de nu stavas? :rolleyes:

jag gjorde ett test med den kulan att jag satt olika saker framför tavlan och såg vad som hände på den.

jag skrev tyvärr inte ned något men jag förvånades över hur snabbt den öppnade, en masonit platta gjorde att det blev fragment mestadels på tavlan.

dock vet jag inget om om rikoschetter och kulan tyvärr , kulorna eskimå nämner är perfekta men då du inte handladdar blir det svårt och vad jag vet är bt kulan den lämpligaste fabrikspatronen i 6,5 för dina behov.

Publicerat
  • Författare

Precis jag handladdar ju inte nu.

Man kanske skulle testa BT då vad det lider, elelr kanske en 222 hmmmm

Publicerat
Precis jag handladdar ju inte nu.

Man kanske skulle testa BT då vad det lider, elelr kanske en 222 hmmmm

BÖRJA HANDLADDA. :)

Publicerat
  • Författare

Men de e ju kul med fler bössor meeeeeee :blush:

Publicerat

Jag tycker att du lite missar poängen med en 222:a. Den ska du givetvis komponera ihop så att den blir så lite o lätt som möjligt och den kan bli ganska mycket mindre än en 6,5a. Sako har väl en bössa (Vixen) som har en ytterst smäcker låda vill jag minnas som väger lite. Sätter man på en 2,5-10X42 i lågt montage är den supersmidig o go. Kimber har också en liten o väldigt lätt bössa som kan komma ifråga. En 6,5a har ju betydligt större o tyngre låda och pipan ska vara längre på 6,5 för att få ut hastigheten. Att ladda en 222 kräver laddningar på ca 20g mot ca 45g på 6,5 och kulan är 1,5:- billigare till 222an. Sammantaget får du en billigare bössa i drift och troligen även i inköp med en 222 och framförallt är den mycket smuttare. Däremot är en 222 mer vindkänslig och har kortare räckvid än en 6,5a men det kanske inte betyder nåt i ditt fall. Det finns också en räcka andra kalibrar mellan dessa som kanske kan vara bättre för dig.

Publicerat
  • Författare

Anledningen till att jag fråga var att jag redan har en 6,5 men laddar inte själv. Funderade om det fanns någon kula som fabriksladdades som skulle ge samma "fördelar" som en 222 när jag jagar nära gårdar osv.

Men jag tror faktiskt jag kompletterar med en 222 eftersom det inte verkar finnas alt till min 6,5. Jag kommer att kika på en vixen dom är synnerligen smäckra skapelser. :blush:

Publicerat
BÖRJA HANDLADDA. :rolleyes:

Missade att du inte laddar så jag kan inte annat än hålla med :) köp laddgrejer istället för bössa.

Publicerat
Anledningen till att jag fråga var att jag redan har en 6,5 men laddar inte själv. Funderade om det fanns någon kula som fabriksladdades som skulle ge samma "fördelar" som en 222 när jag jagar nära gårdar osv.

Men jag tror faktiskt jag kompletterar med en 222 eftersom det inte verkar finnas alt till min 6,5. Jag kommer att kika på en vixen dom är synnerligen smäckra skapelser. :rolleyes:

Det står en Brno 222a på blocket. Jag undrar om inte den också har en speciell låda för småkalibrar. Kostar 2500:-

Det står också en Rem 600 vilken även den ska vara mycket liten om jag minns rätt samt givetvis några Vixen....