Publicerat Oktober 5, 200916 yr tjena! tänkte höra lite med er med lite mer kött på benen vad ni rekomenderar för typ av kaliber om man ska jaga lite större djur så som vildsvin och björn? tänkte duger min 308 till de eller ska man gå upp någon större grövre kaliber?. grisarna närmare sig nämligen från alla håll där man bor därför jag tänkte om man klarar sig med bössan man har eller om man ska se sig om efter en grövre? tacksam för svar! / Jonas
Publicerat Oktober 5, 200916 yr tjena!tänkte höra lite med er med lite mer kött på benen vad ni rekomenderar för typ av kaliber om man ska jaga lite större djur så som vildsvin och björn? tänkte duger min 308 till de eller ska man gå upp någon större grövre kaliber?. har nämligen börjat sätt spår av vildsvin på ett flertal ställen vid olika tillfällen på jaktmarken så man kanske skulle ta och se sig om efter en till bössa! tacksam för svar! / Jonas ja du vi diskuterade de hära idag, visst björn skulle jag rekomendere lite grövre till (8x57JS eller 9,3x eller 62) men till gris skulle jag utan tvekan använda 308an, gäller bara att träna på löpande älg, börja skjut lerduvor så du lär dej att holla rätt framför hollning med bössan när de gäller drev/hund jakt på gris.. men kommer du endast att jaga gris på åtel så är de att rekomendera att träna all sorts skytte, allt från luftgevär till din 308 aär bra träning, ju mera du skjuter med bössan ju säkrare blir du med skotten, jag skulle nog skaffa mej antingen en 8x57JS eller en 9,3x57a om jag vore dej.. men de ätr mina val de annars har du ju den optmalaste allraund kalibern // Henrik
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Självklart en bygel i 444 eller 45-70. jo självklart ska han ha det dom hadde jag glömt nu är ditt val mellan 8x57..9,3. 444 eller 45-70
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Det här debateras av och till på jaktforum runt om, grisar och björnar är inte några super djur som tål vad som helst i skottväg. En väl placerad kula av god kvalité välter såväl björnar som grisar, älgar, hjortar, mfl vilt detta oavsett vilken klass 1 kaliber du väljer. Det är vad den huvudsakliga användningen är som är det viktiga, kommer du att gå som hundförare och göra många eftersök? sitter du drevjaktspass, vakjakt? osv. För dagtid som passkytt på så väl björn som gris så har du en fin kaliber som det är, välj en bondad kula med bra precision så löser du det du behöver. För drevjakten så passar kalibern väl som den är, men lite med kraft och diameter på kulan är inte fel när det går undan och skotten inte kan placeras med den ordinära nogrannheten, då kan man behöva mer marginalerna på sin sida och generera genomskott så att det blir en bra genomblödning och bra med blodspår att följa. Vakjakt i mörker/skymmning mår också bra av lite grövre kaliber som säkerställer bra genomblödning, det underlättar. Slutsattsen är att en 308W väl klarar allt vilt i våra skogar, men den finns kanske mera lämpade grövre rör för vissa situationer. Det viktigaste är i alla lägen och oavsett vad du skjuter med, att du kan hantera vapnet och placera skottet i vitala delar. Grov kaliber kan aldrig kompensera för dåligt skytte, det är sagt förr och tål att upprepas.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Håller helt med Alfie här. Prova att ladda en bondad 200-grains kula i 308:an om du vill ha lite bättre penetration på exempelvis björn. Grisarna dör även av 6,5:an, men de blöder förbaskat lite - även med grova kalibrar. Så behåll din 308:a och ladda en bra bondad kula.