Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vettigt sikte för runt 5000:-

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Får man ett vettigt Älgjaktssikte för runt 5000:- ? Det kommer i huvudsak att användas till 3-5 dagars älgjakt varje år.

Är dessa nått att ha:

Nikon Monarch lll 2,5-10x42 (4300:-)

Bushnell 3-9x40 Elite 4200 Multi-X Kikarsikte (4800:-)

Leupold 3-9x40 European-30 Duplex Kikarsikte (ca 6000:-)

Nått annat vettigt i denna prisklass ?

Publicerat

jag skulle ha valt en kikare med mindre förstoring.

men ja alla tre kikarna ser bra ut.

Publicerat

Vill man inte köpa nytt finns det en uppsjö av beg sikten i den prsiklassen.

Men i ditt fall kan jag rekommendera Eliten, jag har haft en Elit 4200 och den var bra och jag har nu en Elit 6500 och den är bra den med..

/Lasse

Publicerat

Kolla in Meopta, finns på bla Torsbo, 1,5-6x42 skulle vara mitt val 5800:-, kanske för dyrt?? 2-8 kostar lika mycket. Kanonoptik för dom penningarna.

Publicerat

Ett sikte till som kan vara aktuellt:

Carl Zeiss Conquest 3 - 9x40

Publicerat
Ett sikte till som kan vara aktuellt:

Carl Zeiss Conquest 3 - 9x40

... eller 1,8-5,5X38 för 4500:- (Blocket)..

Publicerat

Jag har en Elite 3200 3-9x40 och har inget att klaga på. Det räcker gott till all jakt som jag idag ägnar mig åt och med lite finlir så klarar den att skjuta riktigt tätt på avstånd också.

Men 4800kr???? Jag tycker att vi gott kan handla av våra svenska återförsäljare så vi behåller en fungerande marknad. Men aldrig i helvete att jag kommer att ägna mig skänka bort 3000kr varav agenturen snor åt sig en hel del. För det är så mycket dyrare siktet är jämfört mot att själv ta hem det från USA. Och då är det med amerikansk "sales tax", svensk moms, tull, postens tullavgift och frakten inräknat som gör att det kommer upp i ca 1800kr. Utan det så kostar de ca 1200kr.

Burris Fullfield 3-9x40 kan man få inom Sveriges gränser för ca 2350kr och det är i USA annars ett 100kr dyrare sikte än 3200 serien från Bushnell i 3-9x40 och det råder olika meningar om vilket av dom som är bäst. Där är ju skillnaden bara 450kr när alla omkostnader är inräknade och då kan man ju börja väga in fördelar med att köpa inom landet.

För jag kan ju faktiskt få ganska precis 3st Bushneller för priset av 1 om jag köper dom vid samma tillfälle och då är garantin inte mycket att tjafsa om.

Publicerat

nikko stirling gör jätte bra sikten köpte mitt 3-12x56 för bara 2500 funkar jättebra sen är det belyst också.

finns att köpa på racerback.

Publicerat

En begagnad Swarovski, Zeiss eller S&B 1,5-6x42 får du för 4000-5000:-, köp en sådan så har du en hyffsad glugg även när det skymmer.

Publicerat

Antingen en begagnad tysk/österrikisk 1,5-6x42 (3000-5000:-) eller en begagnad Leupold 2-7x33 bör du få för ca 1000-2000 :-. De förstnämda duger även till viss vakjakt.

Publicerat

Eller varför inte en Hawke modell eclipse (sport optics).

30 års garanti på sina linser, duger i skymning plus att det är belyst.

Kikare av den här modellen i storlek passande dig ligger på mellan 3195:- - 3995:-

Publicerat
... eller 1,8-5,5X38 för 4500:- (Blocket)..

Amen.

Publicerat

Mattias J,

Håll dig bara undan allt Kinajunk så duger faktiskt det mesta under dagtid, rekommenderar att du satsar på begagnad Tysk/Österrikare alternativt begagnad medelklass Leupold, Bushnell, Nikon, Weaver, Burris, Meopta.

1,5 - 2 är bra som lägsta förstoring, 6 -7 är väl max du behöver som övre.

Raggarö

Publicerat

Det mest prisvärda är nog en begangad meopta men skall du köpa nytt så tycker jag du ska ta nikon kikaren pga priset.

Tycker själv att bushnell eliten står i en lite högre klass jämfört med de andra två men så är också priset högre. För det du skall använda kikaren till så är alla bra.

/Johan

Publicerat

hej,

idag hävdar ju varenda tillverkare "Bäst i test!" med hänvisning till en mer eller mindre känd tidning och/eller 30 -års garanti :(

pappa köpte en S&B 1,5-6x42 med tyska 1an till sin kortade HVA 1640 för ca. 4500 kr. på Blocket - enligt mig en mycket bättre kikare än alla ovan nämnda nya kikare B)

mitt råd är således en 1,1-4x20 alt. 1,5-6x42 från S&B, Zeiss, Helia eller Swarre. kanske är något fel säsong just nu, men långt ifrån omöjligt...