Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris i morse..

Featured Replies

Publicerat

Satt Plotten på spåret i morse o hon hittar nasse o så släpper jag på Raja efter en stund, verkar röra sig en del.

De båda jagar sen grisen i 2-3 timmar. kopplade när de gick över 28:an för andra gången.

Å så har man kört 7 mil i bil igen...

Den va nog rätt så pigg skulle jag tro.

Gått upp o ner på vägen i en rak linje, inga bildelar o inget annat heller för den delen.

Grisen har lixom inte ens kommit ur kurs av kollisionen.

Kofångaren skadad enl polisen, fast de är ju numera bara plast o skum...

Publicerat

Du ligger i den saken är säker :rolleyes:

Hur stort område täcker du upp?

Borde det inte finnas någon lämplig närmare en 3,5 mil?

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Du ligger i den saken är säker :D

Hur stort område täcker du upp?

Borde det inte finnas någon lämplig närmare en 3,5 mil?

/Lasse

Nja.. de va en mil till olycksplatsen o en mil hem... o 5 mil på småvägar efter hundkräken o försöka komma intill....

Köra runt o då hade de vänt o sen tillbaka igen osv...

Börjar nästan tro nån jävlas med mig...

Typ ser en gris o anmäler utan att de kört på.. o jag o hundkräken jagar friska grisar...

Hmm.. man börjar väl få fobier...

Har inte den vägsträckan alls men nog faen får jag samtalen ändå.

Försökte idag oxå få tag på nån som kunde hänga på men ingen kunde.

Saknas oxå någon riktigt jaktidiot till kroksvans.

Raja är 12 nu så hon får göra som hon känner för, blev nästan lite förvånad att hon hängde med så länge som hon gjorde idag.

Verkade väldigt pigg o lättsprungen, fast hoppa ur bilen ville hon inte...så lite stel efteråt va hon allt.

Kollat e-sökslistan i älgskötselområdet på 22000ha idag o det är inget muntert va det gäller grishundarna.

Finns visserligen 4 men en är min plott o en är Raja 12 år o sen en wachtel o en bayrare.

Ingen renodlad ståndhund.

Känns lite krisigt helt klart, grisolyckorna har ökat våldsamt sista veckorna.

Antar att det är ollonen som ställer till det.

Det lustiga är att de verkar mest va mindre skador på bilarna, inga rejäla smällar o typ död gris i diket.

Har blivit än mer förbluffad över hur mycket grisarna tål.

Tänk om man kunde få facit på alla olyckorna, skulle va extremt intressant o veta hur skadad/friska grisarna varit som jag o svarten tjoat runt med senaste tiden.

Men de är ju rätt omöjligt när man inte får skottchans....

Den i morse hade gjort en högersväng på 200 m o sen gått över vägen igen åt samma håll den kommit från.

När jag närmade mig en igenväxt sjö så kopplade jag loss o hon fick kontakt med grisen i sjökanten, va ute i sjön oxå en stund enl pejlen.

Åkte runt o släppte på Raja men de hjälpte inte så mycket, grisen höll undan o sen kopplade jag när de som sagt passerat 28:an ett par ggr.

Vill absolut inte få dem påkörda för en gris skull. Speciellt inte Raja som ju inte är min hund.

Publicerat

Alltid kul att läsa dina rapporter! Intressant det där med plott på gris (o på björn). Trots att det är ganska tuffa hundar, och påstås "driva för att ställa", så verkar de ha en förmåga att få djuren att hellre gå än stå. Jag tror personligen att det finns många egenskaper hos de goda ställarna som vi inte känner till eller förstår oss på. Alltså nyanser i deras arbetssätt som får djur att stå. Helt klart finns det älghundar som aldrig ställer älg i upptaget o andra som nästan alltid gör det, trots att de SER UT att jobba på samma sätt. Likaså på gris. Min ena laika ställer ytterst sällan frisk gris i upptaget, men när det sedan står, står det desto bättre. Andra ställer direkt men går ändå inte att skjuta för. Skumt.

Publicerat

Att det är brist på bra ställande eftersöks hundar råder nog inget tvivel om.

Snacka om att det går en på tusen.

1. Viljan att gå på eftersök
  2. Besitta kunnandet med att reda ut eftersöken
  3. Ha en lämplig hund för just det eftersöket
  4. Övrig utrustning
  5. Inte att förglömma en mycket förstående fru och familj

Det finns säkert många fler saker som jag inte tänkte på just nu, som lokalkännedom te.x

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Nä jag blir då inte klok på dessa förbenade grisolyckor.

Helt otroligt men det kördes på en i morse oxå. 28:an igen..

Jag fick inte samtalet från polis utan en annan kille var på plats när han ringde mig o ville ha hjälp.

Jag skulle börja jobba vid 10 trodde jag...

TÄnkt iallfall köra ut med min hund så kunda han låna henne.

Väl påklädd så ringde de från jobbet..

-Ska inte du med på mässan i Halmstad? sa de i luren..

-Öhh... va de idag, jag trodde jag skulle jobba? sa jag..

-Nä de har stått på schemat ett par dar, vi hämtar dig nu...

H-vete oxå.. snabbt ombyte o ingen frukost, eller jag tog med ett par revben o ett glas mjölk i bussen...

Killen på 28:an fick inte heller tag på någon gris.

Han hade spårat väldigt långt enl sista SMSet. Inga skador på bilen.... ändå ska grisen "kastats" ner i diket av smällen ???

Publicerat
  • Författare
Alltid kul att läsa dina rapporter! Intressant det där med plott på gris (o på björn). Trots att det är ganska tuffa hundar, och påstås "driva för att ställa", så verkar de ha en förmåga att få djuren att hellre gå än stå. Jag tror personligen att det finns många egenskaper hos de goda ställarna som vi inte känner till eller förstår oss på. Alltså nyanser i deras arbetssätt som får djur att stå. Helt klart finns det älghundar som aldrig ställer älg i upptaget o andra som nästan alltid gör det, trots att de SER UT att jobba på samma sätt. Likaså på gris. Min ena laika ställer ytterst sällan frisk gris i upptaget, men när det sedan står, står det desto bättre. Andra ställer direkt men går ändå inte att skjuta för. Skumt.

Helt övertygad om att du har rätt, vissa har DET o andra inte men kan ändå va bra ungefär lika bra jakthundar.

Ser jag till Raja så va hon i sin krafts dagar säker som få när kontakten va etablerad.

Grisar under 70 kilo hade inte en chans att komma undan, där va det i princip bara upp till den som skulle in på ståndet o sköta sin del.

Större grisar hade ju mer o sätta till o gjorde lite mer som de ville.

En som luktade skadad släppte hon inte på de första 4-5 timmarna.

Kom man bara i närheten nån gång så höll hon på tills grisen va skjuten.

Det fanns inga grisar som sprang ifrån henne heller.

O de lustiga av allt va att hon klarat sig utan skador förutom en sprucken läpp.

Faen va jag önskar att hon va 3 år igen...

När jag satte tillbaka henne i hundgården igår så går hon tillsammans med en rejäl stor o sur lajkahane.

O i de andra 2 gårdarna går 2 jämthanar.

Den väridhet som gammtiken äntrade sin flock va minnesvärd. Ingen vågar ens komma på tanken o peta henne från tronen.

En kul episod från förra helgen..

Vi jagade ju gris o de blev en bom o inget annat, Raja va då rätt slö men det sköts gris för henne senare på dan när Rajas ägares bror Chrille åkt hem med Raja till sina domäner.

En 70 kilos i backen o Raja hängde på resten av grisarna nån km.

Va hon sen sysslade med vet de inte men där va vägar o annat så Chrille kastar sig i bilen o kör som en blådåre på grusvägarna för att rädda Raja från blidöden.

Såg ut som hon va vid ett hus precis intill stora vägen.

Chrille komer med världens bredkas in på grådsplanen för o stoppa jýcken.

Enl Astron ska hon va där, med de ser ingen hund.

Så kommer Raja runt hörnet med välrdens Baguette på tvären i käften... <_<

Publicerat

Alltid intressant o läsa dina eftersöksberättelser NS!

Är du nöjd med plotten som eftersökshund annars, även om det gått trögt det sista med grisar ni inte fått tag i?

Publicerat
  • Författare
Alltid intressant o läsa dina eftersöksberättelser NS!

Är du nöjd med plotten som eftersökshund annars, även om det gått trögt det sista med grisar ni inte fått tag i?

Hennes nackdelar är att hon inte kan hålla käft i spårlina....

Svårt o höra om hon har kontakt eller bara tjoar i gammal löpa.

Annars så har hon förföljanden som räcker o blir över, även på gamla slag.

Jaktlust o envishet utöver det vanliga. Snudd på galenskap...

Känns nästan lite simpelt ibland o bara spåra några hundra meter så hon blir "spårställd" sen koppla loss o hon drar i löpan långt o länge, så himla smidigt.. iofs blir husse latare oxå... :)

Har velat många gånger nu om jag ska gå efter eller gå o ta bilen. Har visat sig att bilen är rätt alternativ...

H-vete va jag hade blivit avhängde eller fått springa ihjäl mig om jag bara använt apostlahästarna.. o jag är ju inte byggd som en maratonlöpare från nått varmt land precis....

Snackade med en kille vi försökte hjälpa i bockjakten med en påskjuten gris på 200 m håll...

Jo.. sa han, men hon byter ju vilt... o det gjorde hon ju den gången bevisligen.. typ hela skogens villt den gången...

O det har hänt en gång till när hon va yngre men tydligen har hon nu fått den stämpeln av honom o det lär ju inte stanna där... blir lite trött på en del folk, personen i fråga har en blandis som han skulle ta med på en grisjakt nu o se om det ges nått tillfälle o släppa den som nu är 8 månader...

Han har en jycke till en lajka som inte heller duger nått till verkar det som. Den stod på eftersökslistan när den va 5 månader... lite lustigt att han ringer in hjälp trots egen hund... o sen förkasta våra hundar på en gångs misslyckande...

Kan ju inte förneka att det hänt men blir allt mer säker på att hon håller rätt löpa väldigt långa sträckor.

Är ju lixom deras adelsmärke.

ca 3.5 mil i januari... 7-8 km häromvekan utan att hon fick nån direktkontakt som det verkade.

Lek med tanke på hur många andra löpor eller uppstött vilt hon hinner känna o ha möjlighet till o byta på dess sträckor...

Men visst kommer det hända igen så är de ju bara.. hon får väl räknas som unghund än.

Publicerat

Tackar för ett informativt svar!

Hur gammal är din tik?

Vissa Ursus-plottar ska väl börja med mer "catch"-beteende på vildsvin vid mer mogen ålder, har du sett såna tendenser på din tik? (vill minnas att hon var från någon annan plott-linje...?)

Men det kanske inte är nödvändigt heller på eftersök om man har en säker ståndshund att släppa på när plotten väl fått kontakt.

Jagar han allt om du släpper henne på fritt sök eller prioriterar hon vildsvin?

Publicerat
  • Författare
Tackar för ett informativt svar!

Hur gammal är din tik?

Vissa Ursus-plottar ska väl börja med mer "catch"-beteende på vildsvin vid mer mogen ålder, har du sett såna tendenser på din tik? (vill minnas att hon var från någon annan plott-linje...?)

Men det kanske inte är nödvändigt heller på eftersök om man har en säker ståndshund att släppa på när plotten väl fått kontakt.

Jagar han allt om du släpper henne på fritt sök eller prioriterar hon vildsvin?

Hon är väl 2 år o 3-4 månader, de jag pratat med ang "catch" säger att de kommit i 3 årsåldern.

Nu är min från PR TARLTONS o ska vara lite mildare skärpa på om jag förstått rätt, fast nog har hon väldigt svårt o låta bli o nafsa i ståndad gris...

Släpa henne på fritt sök så kan de bli vad som nu hamnar i näsan på tiken.

Så har hon inga skrupler alls...

Har tagit henne på fuldjur några ggr men de verkar inte som det tas någon notis om att husse blir galen...

Hon funkar bäst o släppa på sedd gris eller nyare spår.