Publicerat Oktober 6, 200916 yr Hej ny här! ska köpa mitt första klass 1 vapen, tittat på olika marlin bygelrepetrar i 45-70 som ja tycker verkar lämpligt. Och marlin 1895 cowboy verkar ju va extremt kul å manlig , men finns väll 1894med?? någon skillnad?? nån som vet nå ställe man kan köpa? är det ett bra vapen?? eller borde man skaffa nå annat?? tänkte ju jaga lite älg och så... mycket tacksam för allt man kan få reda på david
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Hej och välkommen till forumet. Kul att du ramlat dit på byglarna, för varje man med lite självaktning ska äga minst en bygel.. Hursom...1894:an blir lite svår att jaga älg med, då den bara finns kamrad för kl 2 kalibrar, såsom 45 Colt, 357 Magnum och 44 Magnum. Jag har en i 357 Magnum, och det är nog den smidigaste rådjurpyschbössa jag kan tänka mig, bra knuff i kulan men med obetydlig rekyl, som övning kan man även skjuta 38 spl ( den ligger i kl 4), men jag undviker det då den något kortare hylsan skitar ner patronläget rejält. 1895 i 45-70 finns ju i ett flertal varianter, såsom den vanliga långpipiga, den kortare GuideGun, den nya SBL:en och XLR versionen. 1895 finns ju även i kaliber 450 Marlin, som är något kraftigare än 45-70. Sen har du alternativet 444 Marlin,( jag själv har en sådan på ingång, en 444P, som är en GG version av 444, dessa tillverkas tyvärr inte längre..), 444 har en kal 44 kula istället för 45, men slår i gengäld lite hårdare än 45-70:n Om du vill ha en grovkalibrig kl 1 pang, så ska du välja någon av 1895 eller 444, men om du vill ha en allroundbössa som även klarar kl 1 med rätt ammo, så vill jag slå ett slag för 336 i kaliber 30-30W, ( eller varför inte i 35 Remington ?). Min 336 i 30-30 är nog den bössa jag släpar på mest i skogen. Även de nya 308 Marlin express och 338 Marlin express är intressanta saker, nackdelen med dessa är att man blir låst till att köpa Hornadys hylsor än så länge, då de är de enda som tillverkar ammon, men dessa två är så pass nya så det kommer nog att bli fler som nappar på den tillverkningen, då kalibrarna ökar stort i popularitet i USA. Här finns att läsa om alla Marlins modeller : http://www.marlinfirearms.com/ Torsbo säljer Marlin, och jag har för mig att det är Jaguargruppen som är generalagent numera. http://www.torsbohandels.com/
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Författare Ok.. tackar för svaret!! Om d ska bli en cowboy så är det 1895 som gäller alltså, lite tufft att kunna mata i 9 skott tycker ja, sen ser den ju frän ut..hehe. Hittade någon försäljare i småland som hade en till salu i 45-70 ny för ca 9000kr Men han verkade inte ha nån stor koll om jad ska vara ärlig.... vill gärna skaffa en lite klenare marlin bössa med till våren, mer för rådjur och bruka mycket på skjutbanan och så, då kanske en 336a skulle passa bra?? som du sa måste ha minst en bygel, men måste nog fler så småningom..hehe!! Får nog prova en cowboy till att börja med, så länge man klarar fälla en älg på 100m, och det ska väll inte va några problem?? david
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Ok.. tackar för svaret!! Om d ska bli en cowboy så är det 1895 som gäller alltså, lite tufft att kunna mata i 9 skott tycker ja, sen ser den ju frän ut..hehe. Hittade någon försäljare i småland som hade en till salu i 45-70 ny för ca 9000kr Men han verkade inte ha nån stor koll om jad ska vara ärlig.... vill gärna skaffa en lite klenare marlin bössa med till våren, mer för rådjur och bruka mycket på skjutbanan och så, då kanske en 336a skulle passa bra?? som du sa måste ha minst en bygel, men måste nog fler så småningom..hehe!! Får nog prova en cowboy till att börja med, så länge man klarar fälla en älg på 100m, och det ska väll inte va några problem?? david Jag skulle nog välja att inte fylla magget fullt på cowboyvarianten, den är tung som den är redan. Att peta ner en älg på 100m med 45-70 är inga problem, och en cowboyversion med sin långa pipa ger också kulan en något högre fart än GG varianten. Cowboyversionen används mycket i USA för att tävla i långhållsskytte med, och den brukar ligga på bra placeringar. Bygel nummer 2: ska du skjuta mycket på bana och bara ha den till rådjur, så visst kan du ta en 336 i 30-30W, men beroende på avståndet du sen ska jaga på, så skulle jag välja en 1894 i 357M eller 44M om jaktavståndet håller sig inom 100 m, detta för att det är betydligt billigare att mängdskjuta dessa pistolkalibrar på bana, än vad 30-30W är. En fördel med att handladda 357 och 44, är att det finns billiga övningkulor i bulkförpackning, hylsorna verkar hålla hur länge som helst, jag har ett parti 357 hylsor som är omladdade över 20 ggr nu, och det är ett fåtal som jag har fått skrota ut av dessa. 30-30 däremot, kan du i bästa fall ladda om en hylsa 8-10 ggr, och den drar mer krut och dyrare kulor, men den är ju en rådjursdräpare av rang iofs.