Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bekymmer med... grävling?

Featured Replies

Publicerat

Jag hoppas detta nu hamnar under rätt kategori, annars får ni moderatorer hjälpa till med att flytta på min fråga.

Jag är sedan ett antar månader tillbaka ägare till en liten fastighet på en sluttningstomt. Boningshuset är ett sutterränghus med stadig grund. 20 meter längre upp i sluttningen står en gammal gäststuga, som är rivningsfärdig, vilken under de kommande två åren skall ersättas med en ny stuga. Stugan står på en bädd av sprängsten, förmodligen pålad. Igår hittade jag något som gjorde mig en smula bekymrad. Nämligen en fåra som löper ut från huskroppen i 90 grader och in under huset. Jorden och stenarna ser forcerade ut, som om något grävt sig in. Marken ligger kloss an huskroppen längs med hela sidan, förutom just där fåran letar sig in under huset. Under är en tydlig hålighet. Magkänslan sa att det är ett gryt. Jag har dock ingen aning, har ingen som helst jakterfarenhet. Misstanken blev dock besannad när en av hundarna kom susande förbi, tvärnitade vid fåran och markerade otvivelaktigt ner under huskroppen...

Jag har under den senaste tiden undrat lite över vad det är som gör att hundarna har en tendens att dra sig uppåt på tomten. Jag har dock trott att det det beror på det rika djurlivet över lag i vår trädgård. Hundarna springer fritt i trädgården och den är inte inhägnad. De släpps dock aldrig utan tillsyn. Närmsta grannen åt ena hållet är en tom fårhage och skog.

Det gör ju att jag känner en viss oro över att faktiskt ha grävling i trädgården - om det nu är det. Dels hundarna givetvis, särskilt en av dem, för han är så enveten så det skulle inte förvåna mig ett dugg om han gav sig på att reta den ifall han möter på den. Dels är det grunden till huset. Eftersom vi har en plan på att bygga ny gäststuga på platsen först om ett år eller så så skulle jag ju gärna se att grunden fick vara ifred...

Så hur gör jag nu? Vem vänder jag mig till för att få bort, vad som än är därunder? Tips, råd och kunskap - även glada tillrop och moraliskt stöd - mottages tacksamt.

Bilder på "grytet" - även om de inte är så bra - finns i min blogg

Publicerat

Om ditt hus befinner sig inom detaljplanerat område är nog din bästa chans att antingen ta kontakt med en kommunjägare eller att försöka få grävlingen i fälla.

Det kommer nog dyka upp en hel massa förslag här inom kort misstänker jag =)

Publicerat

Hejsan!

Vart håller du hus nånstans? Det ser ut som du har besök under stugan ja!

Ett alternativ är att någon i närheten av dig som har grythund och fälla är mitt förslag, åker dit och kikar om grävlingen ligger under stugan med hjälp av hunden. Då kallas denne ut och man ställer fällan så att grävlingen ej har någon annan väg ut än att gå igenom fällan. Det kan ta en dag eller två men sen sitter där, och grävlingen kan avlivas helt odramatiskt.

Hoppas det löser sig!

Mvh Rasmus

Publicerat
  • Författare
Om ditt hus befinner sig inom detaljplanerat område är nog din bästa chans att antingen ta kontakt med en kommunjägare eller att försöka få grävlingen i fälla.

Det kommer nog dyka upp en hel massa förslag här inom kort misstänker jag =)

Nja, jag har för mig att den inte ingår i detaljplanerat område men att "samlad bebyggelse" gäller.

Publicerat
  • Författare
Hejsan!

Vart håller du hus nånstans? Det ser ut som du har besök under stugan ja!

Ett alternativ är att någon i närheten av dig som har grythund och fälla är mitt förslag, åker dit och kikar om grävlingen ligger under stugan med hjälp av hunden. Då kallas denne ut och man ställer fällan så att grävlingen ej har någon annan väg ut än att gå igenom fällan. Det kan ta en dag eller två men sen sitter där, och grävlingen kan avlivas helt odramatiskt.

Hoppas det löser sig!

Mvh Rasmus

Jag bor i Kållered, Mölndals kommun - strax söder om Göteborg. Precis i gränslandet mellan landet och stan. Jag hör ibland motorvägen, men har ingen gatbelysning. :-D

Publicerat
Jag bor i Kållered, Mölndals kommun - strax söder om Göteborg. Precis i gränslandet mellan landet och stan. Jag hör ibland motorvägen, men har ingen gatbelysning. :-D

Ok, känner ingen med grythund i de trakterna, men kanske finns någon på forumet som har hund eller kontakter med grythund?

Annars bör du kunna höra med grythundsklubben, de borde veta!

Publicerat

Din man? Militär=stora kanoner = ingen Grävling ;)

Nej nu ska vi nog inte vara så drastiska, du har nog redan fått de bästa tipsen, en fälla tror jag skulle funka bra.

Kolla med någon granne som ev kan jaga och veta om någon som kanlåna dig en fälla samt hjälpa till med att avliva Grävlingen när den väl har gått i.

PS det kan ju vara fler en en Grävling .

Lycka till

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Din man? Militär=stora kanoner = ingen Grävling :o

Nej nu ska vi nog inte vara så drastiska, du har nog redan fått de bästa tipsen, en fälla tror jag skulle funka bra.

Kolla med någon granne som ev kan jaga och veta om någon som kanlåna dig en fälla samt hjälpa till med att avliva Grävlingen när den väl har gått i.

PS det kan ju vara fler en en Grävling .

Lycka till

/Lasse

Ah, du känner tydligen min man... ;)

Då borde du veta bättre än att föreslå att han tar hand om den. :P Jag frågade senast idag hur han hade planerat att avliva den, när han väl hade lyckats få ut den... Man kan ju inte göra som med kaninerna: ta ett grabbatag och skära halsen av den liksom... Dessutom om han skall ta fram de stora kanonerna så kan jag ju lika gärna låta grävlingarna fortsätta husera. Tanken var ju att grunden skulle förbli intakt...

Och fler än en... jo, det scenariot har jag inte ens tagit upp med honom än... ;)

Publicerat
Ah, du känner tydligen min man... ;)

Då borde du veta bättre än att föreslå att han tar hand om den. :P Jag frågade senast idag hur han hade planerat att avliva den, när han väl hade lyckats få ut den... Man kan ju inte göra som med kaninerna: ta ett grabbatag och skära halsen av den liksom... Dessutom om han skall ta fram de stora kanonerna så kan jag ju lika gärna låta grävlingarna fortsätta husera. Tanken var ju att grunden skulle förbli intakt...

Och fler än en... jo, det scenariot har jag inte ens tagit upp med honom än... ;)

Bara lugn, det finns flertalet personer här på forumet runt gtb hållet som säkert kan hjälpa dig.

Annars skickar du din man på jägarexamens kurs och förser honom med lite lämpliga prylar och vapen så ska du se att han får ändan ur och avlivar den åt dig :o

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Bara lugn, det finns flertalet personer här på forumet runt gtb hållet som säkert kan hjälpa dig.

Annars skickar du din man på jägarexamens kurs och förser honom med lite lämpliga prylar och vapen så ska du se att han får ändan ur och avlivar den åt dig ;)

/Lasse

JA, jo den sistnämnda tanken trillade in i hans huvud oxå... ;) Jag tycket att han kunde bygga färdigt i källaren först...

Publicerat

Har en fälla (L8) som kan lånas ut... Bor tre mil norr om gbg. Fällan är för tillfället utlånad till en med liknande problem men den lämnas nog tillbaka inom kort. Hör av dig via PM om det verkar intressant.

Publicerat
  • Författare

Då har jag pratat med kommunen och fått veta att även samlad bebyggelse kräver tillstånd från polisen för jakt, eftersom det finns bebyggelse runtomkring. Jag fick även ett nummer till en jägare som har tillstånd i hela kommunen. Han kommer i eftermiddag och sätter ut en fälla. Det visade sig att han bor nästan granne med oss, så han var väl medveten om grävlingsproblematiken... :)

Publicerat
Då har jag pratat med kommunen och fått veta att även samlad bebyggelse kräver tillstånd från polisen för jakt, eftersom det finns bebyggelse runtomkring. Jag fick även ett nummer till en jägare som har tillstånd i hela kommunen. Han kommer i eftermiddag och sätter ut en fälla. Det visade sig att han bor granne nästan med oss, så han var väl medveten om grävlingsproblematiken... :)

Gôtt mos, hoppas det ordnar sig =)

Publicerat

Dilemmat här är att har de en gång gjort sig besväret att ta sig in brukar det oftast innebära att det är mysigt för en grävling under kåken och då kommer det att komma nya grävlingar. Ta väck de som är och plugga efter bästa förmåga.. Ha detta i åtanke när ni bygger nytt, se till att få rejält rymligt under kåken så det är luftigt och bra. Grävlingen trivs bäst när det är trångt och lågt till tak, då kan den tjorva ihop insamlat gräs och löv och annat och mysa till det rejält.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Dilemmat här är att har de en gång gjort sig besväret att ta sig in brukar det oftast innebära att det är mysigt för en grävling under kåken och då kommer det att komma nya grävlingar. Ta väck de som är och plugga efter bästa förmåga.. Ha detta i åtanke när ni bygger nytt, se till att få rejält rymligt under kåken så det är luftigt och bra. Grävlingen trivs bäst när det är trångt och lågt till tak, då kan den tjorva ihop insamlat gräs och löv och annat och mysa till det rejält.

Mvh!

Tackar för tipset, det skall vi ha med oss!

Ikväll vid 18-tiden kom då Jens - vår jägare - och placerade ut fällan. För knappt två timmar sedan släppte sambon ut hundarna en sväng och hörde fällan slå igen. Jodå, i den satt en grävling, så jag ringde Jens och berättade att det fanns en grävling i. Han kom en kvart senare och avlivade djuret. Vi konstaterade att det var en hona, så fällan är kvar eftersom det finns risk att de är fler i grytet.

Publicerat
  • Författare

Jag har givetvis lagt in en bild på grävlingen på bloggen...