Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjur i Skåne

Featured Replies

Publicerat

Har siktats en björn i Skåne. Ca 6 km ifrån undertecknads bostad. Fan trot. Inte nog med att vi har en varg här men att dessutom få en björn på halsen nääääääää fyyyyyyy.

Tror iof inte ett dugg på björnrapporten. Den sågs första gången ca 3 mil norr Ystad. Den har alltså vandrat minst 10 mil i Skåne utan att ses en enda gång. Borde inte gå i detta tätbefolkade landskap. Vargen ses dagligen hmmmmmm

Publicerat

Ska nog snart ner och jaga hare.. Är nog fn lika bra och ta studsaren med sig! <_<

Publicerat
Har siktats en björn i Skåne. Ca 6 km ifrån undertecknads bostad. Fan trot. Inte nog med att vi har en varg här men att dessutom få en björn på halsen nääääääää fyyyyyyy.

Tror iof inte ett dugg på björnrapporten. Den sågs första gången ca 3 mil norr Ystad. Den har alltså vandrat minst 10 mil i Skåne utan att ses en enda gång. Borde inte gå i detta tätbefolkade landskap. Vargen ses dagligen hmmmmmm

Skönt att det blir lite spridning på nallarna söder ut! <_<B)

Publicerat
  • Författare
Skönt att det blir lite spridning på nallarna söder ut! <_<B)

Paragraf 28 kan kanske tillämpas

Publicerat
Paragraf 28 kan kanske tillämpas

Ja, kanske det men ni ska ha lite rovdjur också! ;)

Publicerat

De kommer inte längre söderut än Halland för där bor jag.... ;)

Publicerat
De kommer inte längre söderut än Halland för där bor jag.... :lol:

Då är du nog lite sent ute med andra ord... ;)

Publicerat

Jag är också tveksam till björnobs, men man vet aldrig. Vi börjar komma in på den tiden av året då det är mörkt stora delar av dygnet och i skydd av mörkret kan en björn med lite tur förflytta sig ganska obemärkt.

vad det gäller vargen var den i min lilla by för någon vecka sedan. Jag gick inte obeväpnad och tittade till djuren...

Publicerat
Då är du nog lite sent ute med andra ord... ;)

Ja, för vargen, men inte björn... ;) F-n ingen björn i skåne för då hade jag "sett" den innan.... :)

Publicerat
Ja, för vargen, men inte björn... ;) F-n ingen björn i skåne för då hade jag "sett" den innan.... :)

Hm.. var det inte några nötkreatur som vart bitna runt Simlångsdalen för ett tag sen? Och det enda de kunde utesluta var att det inte var hund iaf....

Publicerat

Finns väl åtelkameror lite här och var, vore björnen och vargen där så hade ni vetat om det tycker jag..?

Mvh!

Publicerat
Hm.. var det inte några nötkreatur som vart bitna runt Simlångsdalen för ett tag sen? Och det enda de kunde utesluta var att det inte var hund iaf....

Det var varg, det vet jag... :lol:-_-

• 2 weeks later...
Publicerat
De kommer inte längre söderut än Halland för där bor jag.... :D
Jobbar med några killar som bor utanför Halmstad, dom sa i fredags att björnen hade setts i Simlångsdalen på torsdagen. Där hade den rivit ett får, käkat upp en 25kg och burit det en 150 meter.

Knappast en Gråben som gör det.

Bara på den ^_^

Publicerat
Finns väl åtelkameror lite här och var, vore björnen och vargen där så hade ni vetat om det tycker jag..?

Mvh!

Vargen blev fotograferad vid Västra Flinka en 5 kilometer söder om Eket i Skåne för en 14 dagar sedan.

Då strök den runt en fårhage vid tillfället.

Publicerat

vi kan skicka ner några fler vargar till er som ni vill

Publicerat
vi kan skicka ner några fler vargar till er som ni vill
Ja om det är skottpengar på dom, då går det bra :o
Publicerat

Vi kan också skicka ner några björnar. Men jag själv skickar gärna ner vargarna också.. :)

Publicerat

dom rovdjuren kommer inte att bli långlivade här i Skåne

har redan gått rykten om att folk har passat på dom

• 1 month later...
Publicerat

Konstigt.

Jag skulle aldrig "se" varken varg, lo eller björn.

:mad:

Publicerat
Konstigt.

Jag skulle aldrig "se" varken varg, lo eller björn.

;)

Nää, bara en Gris ;)
Publicerat

Har också hört rykten om att folk haft t.ex. vargen i siktet men avstått från att skjuta...

Men det känns mest som "mycket snack och liten verkstad". <_< Det verkar vara många som vill vara "häftiga" och säger att de minsann kommer att skjuta vargen/björnen om de ser den osv. Vet ej men det känns som de som gör sådant inte snackar så mkt. Vem vill riskera åtal och förlora vapnen och all framtida jakt "hur länge som helst" bara för att man vill vara "häftig" och skjuta vargen/björnen i Skåne/Halland? :blink: Känns mest som det är något tonåringar eller de som har intellekt som en 13-åring som säger det... -_- Fast nu kändes det som om jag trampade på några tår kanske...sorry. :blush: Alla tonåringar är ju inte små även i tanken. :D

Personligen har jag inga större problem med en snäll blåbärsätande björn i Skåne även om den säkert kan ställa till med lite problem för de som har frigående djur. Men är det inte större problem med en varg i så fall? Jag menar, en björn äter ju även bär osv och det gör ju knappast gråben... Dessutom finns det relativt stora skogar i nordöstra skåne där en björn eller varg skulle kunna bo utan att ställa till med allt för mkt. Det är ju knappast troligt att de skulle trivas särskilt bra på slätterna nedåt Malmö och Lund...

Har undrat en sak om hur det är med björnar i varmare klimat; går de i ide en kortare period än de i norr eller går de inte i ide alls? Någon som vet?