Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

KLICK!

Featured Replies

Publicerat

Var utför en klick häromdagen, som tur var det ingen jaktsituation, träning.

Har funderat vad det kan bero på och tror att jag eventuellt satt i tändhattarna för dåligt?

Använder en RCBS handmodell och det brukar gå olika trögt att sätta i tändhatten.

Rengör tändhattsläget varje gång hylsan laddas med en Hornadys tändhattsrengörare.

Hur stor risk är det att det ska hända något om man försöker trycka i tändhatten ytterligare på en färdig patron?

Tips och råd mottages tacksamt.

Mvh Bonzo

Publicerat

Jag råkade ut för en klick häromdagen också.

Den tändhatten var garanterat i botten då jag alltid pressar hantaget tills det tar stopp.

En kompis sa att det kan bero på att man tagit med händerna eller att det av någon annan anledning kommit fett på hatten.

Dem är tydligen känsliga för det.

I mitt fall var det inget fel på anslaget, det var lika som dem andra som inte klickade. Det som såg konstigt ut var att hatten hade hoppat ur sitt läge ganska rejält utan att den hade antänts.

Jag skulle inte testa att trycka i tändhatten på nytt i en skarp patron vet inte hur stor risken är men skulle något hända så är det inget kul kan jag tänka mig.

Någon annan som hört om det att hattarna är känsliga för att man tar på dem?

//Petter

Publicerat
Jag råkade ut för en klick häromdagen också.

Den tändhatten var garanterat i botten då jag alltid pressar hantaget tills det tar stopp.

En kompis sa att det kan bero på att man tagit med händerna eller att det av någon annan anledning kommit fett på hatten.

Dem är tydligen känsliga för det.

I mitt fall var det inget fel på anslaget, det var lika som dem andra som inte klickade. Det som såg konstigt ut var att hatten hade hoppat ur sitt läge ganska rejält utan att den hade antänts.

Jag skulle inte testa att trycka i tändhatten på nytt i en skarp patron vet inte hur stor risken är men skulle något hända så är det inget kul kan jag tänka mig.

Någon annan som hört om det att hattarna är känsliga för att man tar på dem?

//Petter

Hej

Om tändhatten rört på sig utåt så har den troligen smällt ..... :)

Kolla att du har krut i hylsan.... , om du har det så höll inte min teori ;)

Publicerat

Har tändhatten lyckats krypa ur så har den som Anders säger ganska säkert smällt. Dessutom så har du aldeles för hård kalibreringsgrad på hylsan

Publicerat
Hej

Om tändhatten rört på sig utåt så har den troligen smällt ..... :D

Kolla att du har krut i hylsan.... , om du har det så höll inte min teori :D

Min erfarenhet av tändhattar är att när dem smäller hörs dem och så var inte fallet.

Det kan mycket väl vara så att den antändes men sådana fall var den inte korrekt.

Och det var krut i hylsan.

Publicerat
Har tändhatten lyckats krypa ur så har den som Anders säger ganska säkert smällt. Dessutom så har du aldeles för hård kalibreringsgrad på hylsan

Vad gäller kalibreringen så undrar jag hur det skulle påverka att tändhatten inte smäller som den ska?

Och efterssom ingen annan patron hade några somhelst problem från samma kalibreringstillfälle så tror jag inte det är problemet.

Men du får gärna förklara om jag missat nått..

/Petter

Publicerat

Jag lägger min gissning att det hamnat fett från kalibreringen på tändhatten eller att hatten helt enkelt var felaktig. Vad gäller kalibreringsgrad så finns risken att en extremt överkalibrerad hylsa inte får något mothåll av patronläget men det är oftast omöjligt att kalibrera så hårt om man har rätt verktyg och hylshållare.

Publicerat

Inte snabb nog

Publicerat
Min erfarenhet av tändhattar är att när dem smäller hörs dem och så var inte fallet.

Det kan mycket väl vara så att den antändes men sådana fall var den inte korrekt.

Och det var krut i hylsan.

Klart att det smäller när tändhatten antänds. Jag har ett antal hagelpatroner med endast tändhatt som används vid hundträning (spaniel). Hunden ska ju sitta i skott och det är bättre ur träningsynpunkt att använda samma bössa vid träning som jakt, anser jag. Smällen som blir hörs ungeför lika högt som ett ollonskott från en startpistol.

En ska jag undrar, har du tumlat hylsorna. Jag har varit med om att tumlingsmedia fastnat i tändhålet och det kan ju kanske göra att lågan från tändhatten inte når fram till krutet och att kraften från lågan trycker ur tändhatten. Detta om du tumlar kalibrerade hylsor!!

Publicerat

RW, sitter det en kula i patronen så hörs det knappt.

Vad gäller kalibreringen så har det kanske inte så mycket med tändhatten att göra, mer än att man kan få klickar. Men därimot så börjar det bli mindre bra när patronen väl smäller