Publicerat Oktober 8, 200916 yr Var ute ikväll och fick mitt allra första byte=järpe, nåväl det kom 5-6 järpar flygande, fick upp bössan tryckte av och en föll inne i skogsbrynet. var lite halvskymt så jag hittade inte fågeln själv utan fick vissla på hunden. han hittade den nästan med detsamma, kollade på mig med pillimarisk blick, tog fågeln i munnen och sprang fort som attan in till skogs.... efter en stund kom han tillbaka UTAN fågel!! trodde inte han skulle reagera så, får han ett ben brukar han svassa runt benen och stolt visa upp bytet, men inte tydligen när det är the real deal... facit i hand skulle jag ju försökt hitta den med ficklampa och kopplat hunden men men.... gick ett en timme och sökte fågeln men hunden ledde mig bara på avvägar... hade föreställt mig första fågeln uppstoppad på spiselkransen men det gick inte denna gång, ska ut och se om jag hittar den imorgon när det är ljust. skitjakt.........
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Jag hade en blandras som apporterade ibland och en gång sköt jag en järpe som han hämtade. Det fanns en till som jag försökte få så jag tog aldrig fågeln från hunden, när jag sedan skulle ta den så satt han där utan fågel. Jag sökte en stund utan att hitta den, jakten fortsatte med att jag sköt en gräsand en bit ut i en å, hunden apporterde fint så den blev förlåten för järpen. Vi gick efter avslutad jakt tillbaks till stället jag sköt järpen, skar huvudet av anden och kastade iväg det, hunden apporterade och jag kastade iväg det igen och efter ett antal kast så tröttnade hunden och gick och grävde upp järpen.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Svärgubbens gammtik(hamilton)tar en hare då och då. Drevet tystnar tvärt och hon kommer tillbaka-svassande helnöjd. På vintern kan han bakspåra henne men barmarkstid har han ett annat knep: Han tar dit valpen! Detta innebär att tiken, småmorrandes mot valpen, omedelbart leder honom till den nergrävda haren...
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Hade samma problem med en Hamilton framför allt om haren inte låg på plats vid påskjutning. Då tog han ofta haren. gömde den kom tillbaks viftande på svansen och ville ta nästa hare. Fick alldrig honom att sluta men detta. Lasse