Publicerat Oktober 8, 200916 yr Styckning ocg kötthantering är ett ämne som börjar intresserar mig mer och mer. Jag har därför införskaffat mycket literatur och filmer i ämmnet. Ikväll tittade jag på Dianas stigar tillvaratagning av vilt.Det är 3 st dvd-skivor.En med älg och en med vildsvin samt rådjur/hjort. De var mycket bra och köpta på lantmännen.(Det enda ställe jag sett dem på). Men I dessa filer förespråkas användadet av vatten även vid bukskjutning och miss öden med pissblåsa vid sotning. Dock måste det vara rent vatten. Men det används flitigt Men i andra "styckar böcker jag läst bla Lars bengtssons serier vildsvinet-efter skottet osv. Så är vatten en skyggelse och bör absolut inte användas. Möjliget blandat med ättika. Känner mig lite förvirrad nu för båda dessa herrar måste ju anses vara kvalificerade i ämmnet. Själv lutar jag åt att vatten bör undvikas speciellt vid bukskjutning. Vad tror ni? trident
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Styckning ocg kötthantering är ett ämne som börjarintresserar mig mer och mer. Jag har därför införskaffat mycket literatur och filmer i ämmnet. Ikväll tittade jag på Dianas stigar tillvaratagning av vilt.Det är 3 st dvd-skivor.En med älg och en med vildsvin samt rådjur/hjort. De var mycket bra och köpta på lantmännen.(Det enda ställe jag sett dem på). Men I dessa filer förespråkas användadet av vatten även vid bukskjutning och miss öden med pissblåsa vid sotning. Dock måste det vara rent vatten. Men det används flitigt Men i andra "styckar böcker jag läst bla Lars bengtssons serier vildsvinet-efter skottet osv. Så är vatten en skyggelse och bör absolut inte användas. Möjliget blandat med ättika. Känner mig lite förvirrad nu för båda dessa herrar måste ju anses vara kvalificerade i ämmnet. Själv lutar jag åt att vatten bör undvikas speciellt vid bukskjutning. Vad tror ni? trident Är det varmt och luften står stilla där kroppen hängs, så kan vatten på köttet göra att det möglar och att ev kvar varande bakterier trivs. Kan du hänga kallt och har god ventilation så kroppen snabbt får en torr hinna så är det ingen naktdel att använda vatten. Sen om man har fått mycket "görja" på köttet, så kan man vara tvungen att tvätta även om tillgången på en bra häng plats saknas. Då kan man få korta hängtiden för att slippa mögel mm. Låter man "görjan" vara kvar så lär köttet ändå bli dåligt. Av två onda ting är det nog bäst att tvätta rent..... Att tvätta bara för att vara säker är oftast onödigt. Sen är jag förespråkare av att låta skinnet sitta kvar under hängtiden. Då smittar man inte köttytan med bakterier i onödan. Då det oftast är omöjligt att hindra något som vidrört utsidan att komma i kontakt med köttet. Har man skottskador mm som måste putsas, måste man flå ändå men det får man bedömma från gång till gång.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Hejsan . Låt djuret hänga sotat med päls & skölj ur djuret med rent vatten om det är nödvändigt. Obs då jag säger skölj så menar jag skölj inte spola med hård stråle. Samtliga slakterier sköljer ur slakt kroppar. //Lasse D
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Hejsan .Låt djuret hänga sotat med päls & skölj ur djuret med rent vatten om det är nödvändigt. Obs då jag säger skölj så menar jag skölj inte spola med hård stråle. Samtliga slakterier sköljer ur slakt kroppar. //Lasse D Då är man inte ensam om tankegångarna!
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Vi torkar/putsar bort det värsta efter bukskjutningar och sen torkar vi med ättika. Upplever att det funkar bra.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Då är man inte ensam om tankegångarna! Nej det är du knappast kan tillägga att då jag går med hund på så kallade "Godsjakter" så vill viltuppköparna ha djuren med päls utan huvud sotade & sköljda. Tycker nog att det är lite fel att alltid skölja djuren men ändå det säger är att det är inte någon katastrof att skölja ur ett djur om det sedan får hänga torrt & kallt. //Lasse D